Ας ξεμπερδέψουμε το κουβάρι της ποσόστωσης

αποτελεσματα

Του ΝΙΚΟΥ ΓΑΖΗ

Δεν υπάρχει αμφιβολία πως ζούμε σε μια χώρα στην οποία περισσεύει τόσο η προχειρότητα όσο και η πολιτικάντικη ρουσφετολογία. Όταν λοιπόν αυτά τα δυο συμπλέκονται, κάτι που συμβαίνει συχνά βέβαια, τότε προκύπτουν μπερδεμένες καταστάσεις. Στον μικρό μας τόπο πάλι, τη Λευκάδα, έχουμε το ιδιαίτερο ταλέντο να χωριζόμαστε μεταξύ μας ακόμη και για τα αυτονόητα και ν΄ ανοίγουμε ατέλειωτες και αχρείαστες συζητήσεις, χωρίς κανένα σοβαρό λόγο, αλλά έτσι σε κουβέντα να βρισκόμαστε!

Ένα χαρακτηριστικό τέτοιο παράδειγμα είναι το πλεονέκτημα της ποσόστωσης λόγω του φονικού σεισμού του Νοέμβρη, που δόθηκε στους τελειόφοιτους λυκείου του Νομού μας που συμμετείχαν φέτος στις Πανελλήνιες εξετάσεις, προκειμένου να εισαχθούν σε κάποια σχολή της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. Ήταν ένα πλεονέκτημα που νομοθετήθηκε (απ΄ την προηγούμενη κυβέρνηση) -και μάλιστα ίσχυσε για δυο χρόνια- για  τους σεισμόπληκτους τελειόφοιτους της Κεφαλονιάς, εξ αιτίας του καταστροφικού σεισμού εκεί τον Γενάρη του 2014, οπότε κατ΄ ανάγκη έπρεπε να ισχύσει και για τους σεισμόπληκτους τελειόφοιτους της Λευκάδας στα πλαίσια της ισότητας και της ισονομίας…

Το σκεπτικό του ευεργετικού αυτού μέτρου ήταν πως δίδονται κάποιες επιπλέον θέσεις (από μια σε κάθε σχολή) εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση για τους τελειόφοιτους μαθητές λυκείου των περιοχών που επλήγησαν, γιατί αυτοί αφενός είχαν απώλειες διδακτικών ωρών, λόγω κλεισίματος των σχολείων τους στις ημέρες έξαρσης του φαινομένου και αφετέρου γιατί δεν είχαν την απερίσπαστη μελέτη, που απαιτεί η προετοιμασία των Πανελληνίων εξετάσεων. Υπήρξαν τότε μερικές αντιρρήσεις, κυρίως από μια μειοψηφία δημοτικών συμβούλων όταν το θέμα συζητήθηκε στο Δημοτικό Συμβούλιο, όπως και κάποιες αντίθετες απόψεις στο διαδίκτυο. Εδώ θα πρέπει πάντως να εντοπίσουμε και να πούμε, πως κοινό χαρακτηριστικό όσων για διάφορους λόγους αντιδρούσαν  στο μέτρο έτυχε προσωπικά να γνωρίζω, ήταν πως οι ίδιοι δεν είχαν παιδί που φέτος να είναι τελειόφοιτος λυκείου, αν αυτό σημαίνει κάτι…

Στην συνέχεια και χωρίς κανένα πειστικό αιτιολογικό, το υπουργείο παιδείας επεξέτεινε το ευεργετικό μέτρο της ποσόστωσης πρώτα στην Ιθάκη και στην Β. Κεφαλονιά και στην συνέχεια της Αιτωλοακαρνανίας, ξεσηκώνοντας ένα πρώτο κύμα διαμαρτυριών από πλευράς της επιτροπής γονέων τελειοφοίτων λυκείου της Λευκάδας, αφού ήταν φανερό πως εξ αυτής της επέκτασης θα αυξάνονταν ο αριθμός (κι ο ανταγωνισμός) των τελειοφοίτων και συνεπώς θα λιγόστευαν οι θέσεις για τους Λευκαδίτες μαθητές…

Έγινε λοιπόν φανερό πως κάποιος πολιτικός ρουσφετολογικός  δάκτυλος είχε επιδράσει κι είχε αλλάξει τον αρχικό υφιστάμενο (απ΄ την Κεφαλονιά ακόμα) σχεδιασμό. Έτσι σαν σεισμόπληκτοι χαρακτηρίστηκαν εκτός απ΄ τους Λευκαδίτες κι οι μαθητές της Ιθάκης, της Βόρειας Κεφαλονιάς, αλλά κι οι μαθητές της Βόνιτσας, του Αστακού, της Παλαίρου, του Αιτωλικού, ακόμα και των Φυτιών που βρίσκονται στις παρυφές του Αγρινίου, ανεξάρτητα αν δεν υπήρξαν κανενός είδους ζημιές σ΄ αυτές τις τελευταίες περιοχές, για να μην πούμε πως σε κάποιες δεν έγινε καν αισθητός ο σεισμός!

Σχεδόν στο σύνολό τους, όσοι ασχολήθηκαν με το θέμα, θεώρησαν την επέκταση καθαρά ρουσφετολογική-ψηφοθηρική πράξη, και σαν υποκινητή της υπέδειξαν τον υπουργό- βουλευτή του Σύριζα κ. Κουρουμπλή ο οποίος τυχαίνει να εκλέγεται σ΄ αυτές τις περιοχές!

Προερχόμενος από μακρά κοινοβουλευτική θητεία με το ΠΑΣΟΚ ο υπουργός, φαίνεται πως δεν καθαρίστηκε εντελώς στην Συριζέϊκη κολυμβήθρα στην οποία αποκαθάρονταν απ΄ τις αμαρτίες τους τα πρώην πασοκικά στελέχη που εντάσσονταν στον ΣΥΡΙΖΑ, και διατήρησε ακέραια τα πασοκικά κατάλοιπα του ρουσφετιού και της ψηφοθηρίας… Κι έτσι ο κατά τα άλλα συμπαθής γείτονας υπουργός, χρεώθηκε με μια ακόμη αρνητική επιρροή για τη Λευκάδα, μετά απ΄ αυτό που του καταλογίζουν οι σεισμόπληκτοι, πως ήταν ο μόνος υπουργός του ΣΥΡΙΖΑ που πήγε στα χωριά τους να «δει» τις ζημιές και -μέχρι στιγμής- δέκα μήνες μετά το σεισμό, δεν έχει γίνει απολύτως τίποτα!

Και μόλις που είχε αρχίζει να κοπάζει η διαμάχη μεταξύ οπαδών και αντιπάλων της ποσόστωσης στον τόπο μας, ήρθε η πρωτοφανής δήλωση του υπουργού Παιδείας στο Αγρίνιο πως «επλανήθη με τα ¨σεισμόπληκτα¨ λύκεια του Ξηρομέρου», για να φουντώσουν ξανά την διαμάχη!

Ομολογημένα πλανηθείς ο υπουργός παιδείας πάντως, δεν ανακοίνωσε οποιοδήποτε μέτρο που θα έπαιρνε για να διορθώσει τις συνέπειες της πλάνης του! Οπότε άφησε εμάς τους Λευκαδίτες να τσακωνόμαστε αν έπρεπε να δοθεί η ποσόστωση ή όχι.

Αν θέλουμε να δούμε με σοβαρότητα το ζήτημα υπάρχουν δυο ισχυροί λόγοι που η ποσόστωση έπρεπε να ισχύσει και για τον σεισμό της Λευκάδας: Ο πρώτος είναι ας τον πούμε τυπικός κι έχει να κάνει με την ισότητα και την ισονομία. Δεν μπορεί ένα ευεργέτημα που νομοθετήθηκε για τις συνέπειες ενός σεισμού να ισχύσει σε μια περιοχή (την Κεφαλονιά) και να μην ισχύσει σε μια άλλη (τη Λευκάδα), κατά την στιγμή μάλιστα που ο σεισμός της Λευκάδας εκτός από ισχυρότερος (σε ένταση), ήταν και φονικός!

Ο δεύτερος είναι λόγος ουσίας και δίκαιας ηθικής ενίσχυσης των μαθητών που δεν αγωνίστηκαν επί ίσοις όροις με τους συνυποψήφιούς τους. Κανένας δεν μπορεί να παραγνωρίσει κι ούτε να αγνοήσει τόσο τα χαμένα μαθήματα κάποιων εκ των τελειόφοιτων, ούτε όμως και την ψυχολογική επιβάρυνσή τους που αναμφίβολα επέδρασε αρνητικά στην μελέτη τους.

Έχω υπ΄ όψη μου ζευγάρι συμπολιτών μας, εκ των οποίων ο μεν σύζυγος διέμενε κανονικά κατά την περίοδο των σεισμών στο διαμέρισμά τους, βλέποντας τηλεόραση, κοιμώμενος  κανονικά στο κρεβάτι του κ.λ.π. η δε σύζυγος προσπαθούσε να κοιμηθεί στο αυτοκίνητο, εξ αιτίας αυτού ακριβώς του φόβου της. Και να σημειωθεί πως το διαμέρισμά τους ήταν στην πόλη της Λευκάδας και χωρίς την παραμικρή ζημιά και δεν ήταν κάποιο σπίτι στα χωριά της Νότιας και της Νοτιο-δυτικής Λευκάδας, γεμάτο ρωγμές… Αναρωτιέμαι λοιπόν: Αν αυτή η συγκεκριμένη γυναίκα ήταν τελειόφοιτος λυκείου και μελετούσε συστηματικά για τις πανελλήνιες, δεν θα είχε διαταραχθεί η μελέτη της; Αναμφίβολα ναι!

Βέβαια το παραπάνω παράδειγμα δεν είναι το μοναδικό. Πάρα πολλοί συμπολίτες μας ομολόγησαν πως διαταράχθηκε σοβαρά η καθημερινότητά τους κατά την περίοδο των μετασεισμών. Άλλοι μετακόμισαν προσωρινά σε εξοχικό τους, άλλοι πήγαν φιλοξενούμενοι σε συγγενείς ή φίλους με ασφαλέστερα σπίτια, ενώ μερικοί που είχαν την δυνατότητα εγκατέλειψαν για ένα χρονικό διάστημα τη Λευκάδα…

Αναγνωρίζουμε βέβαια πως και οι διαφωνούντες έχουν κάποια ισχυρά και λογικά επιχειρήματα: «Μα με το προηγούμενο της Κεφαλονιάς, υπήρξαν περιπτώσεις που υποψήφιοι με βαθμολογία κάτω του πέντε πέρασαν σε δύσκολες σχολές με αποτέλεσμα να μην μπορούν να ανταπεξέλθουν», λένε κι έχουν απόλυτο δίκιο.

Αυτά όμως είναι απολύτως θεραπεύσιμα κουσούρια, αρκεί ο πλανηθείς υπουργός της παιδείας να έπαιρνε τα λογικά προληπτικά μέτρα που έπρεπε να πάρει. Ένα τέτοιο θα μπορούσε ενδεχομένως να είναι, η ποσόστωση να ενισχύει τον υποψήφιο κατά ένα πολύ συγκεκριμένο ποσοστό (π.χ. μόνο 20%)  κάτω απ΄ την βάση της συγκεκριμένης σχολής. Που τότε θα σήμαινε πως αν η βάση εισαγωγής μιας σχολής του Πολυτεχνείου, για παράδειγμα, είναι 18.000 μόρια, τότε η ποσόστωση για κάποιον θα λειτουργούσε μόνο αν του έλειπαν  3.600 μόρια (που είναι το 20%) ή λιγότερα, που σημαίνει πως θα περνούσε στη σχολή μόνο αν έπιανε από 14.400 μόρια και πάνω.  Το 20% βέβαια είναι μια πρόχειρη δική μου πρόταση. Πιο ειδικοί στο θέμα θα μπορούσαν να ορίσουν κάποιο καταλληλότερο ποσοστό. Οποιοδήποτε λογικό ποσοστό πάντως κι αν ορίσουν, θα προστατεύσει τις σχολές απ΄ το να περάσουν σ΄ αυτές «στόκοι» με βαθμολογία μικρότερη του …πέντε, οι οποίοι άλλωστε έτσι κι αλλιώς θα είναι καταδικασμένοι ν΄ αποτύχουν…

Υπάρχουν όμως και κάποιες άλλες παρενέργειες που ενισχύουν τα επιχειρήματα των αντιδρούντων στην ποσόστωση: Υπάρχουν περιπτώσεις αποφοίτων λυκείου προηγούμενων ετών οι οποίοι πέρασαν μεν σε κάποια σχολή και ενώ είναι ήδη φοιτητές, το είδαν σαν μια καλή ευκαιρία να πάνε σε μια καλύτερη σχολή που δεν κατάφεραν να μπουν! Εδώ όμως και με σταθερό δεδομένο πως η ποσόστωση έρχεται να απαλύνει τις συνέπειες του σεισμού στην προετοιμασία του υποψηφίου, ή ο υποψήφιος θα πρέπει να αποδείξει πως ζούσε και μελετούσε μόνιμα στη Λευκάδα (πράγμα δύσκολο αφού ήταν ήδη φοιτητής κάπου αλλού), ή απλά θα αποκλείεται απ΄ το ευεργέτημα…

Τα υπόλοιπα φοβερά και τρομερά που επιστρατεύονται απ΄ τους πολέμιους, πως τάχα μου οι νέοι μας θα βγούνε ακαμάτηδες του πλάγιου δρόμου, που δεν θα προσπαθούν, πως θα μάθουν στο ρουσφέτι και άλλα τέτοια γραφικά, τους λέμε πως το ζοφερό αυτό περιβάλλον δεν το δημιούργησαν τα 17χρονα παιδιά αλλά εμείς όλοι μας και το ρουσφέτι το υποθάλπτουν και το συντηρούν κυρίως οι πολιτικοί μας. Τα παιδιά λοιπόν αυτά θα τα βρίσκουν στο δρόμο τους, και στην είσοδο και στην έξοδό τους απ΄ τις σχολές αλλά και μετά καθημερινά. Συνεπώς δεν θα είναι η περιστασιακή ποσόστωση που κάνει τη ζημιά κι ας ευχηθούμε στα παιδιά μας καλή επιτυχία…

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *