Με μια πρώτη ματιά, όποιος Λευκαδίτης δει τα στοιχεία του ΣΕΤΕ που δημοσιοποιήθηκαν πρόσφατα και τα οποία δείχνουν πως είχαμε αύξηση στις αφίξεις των τουριστών μέσω του αεροδρομίου του Ακτίου, είναι φυσικό να νοιώσει αισιοδοξία και ικανοποίηση. Με την δεύτερη ματιά όμως, την προσεκτική, η ικανοποίηση θα δώσει την θέση της στον προβληματισμό και η αισιοδοξία μάλλον θα πάει περίπατο! Γιατί τότε, ασφαλώς θα εντοπίσει κάποιες σημαντικές λεπτομέρειες και θα κάνει κάποιες συγκρίσεις, που θ’ αποκαλύψουν τόσο την γενικότερη υστέρησή μας στην τουριστική βιομηχανία σε σχέση με τα υπόλοιπα νησιά του Ιονίου, όσο και την πικρή αλήθεια πως είμαστε οι τελευταίοι στην αύξηση των αφίξεων, τόσο σε απόλυτους αριθμούς αφικνούμενων τουριστών όσο και σαν ποσοστό!
Ας ρίξουμε λοιπόν μια προσεκτικότερη ματιά στα στοιχεία που ανακοινώθηκαν, για να συγκρίνουμε τις επιδόσεις μας σαν τουριστικός προορισμός και να διαπιστώσουμε αν ευσταθούν οι παραπάνω εκτιμήσεις μας: Οι 137 χιλιάδες τουριστών για το αντίστοιχο εννεάμηνο του 2012 που αφίχθησαν στο αεροδρόμιο του Ακτίου, έγιναν 148 χιλιάδες για φέτος, πράγμα που δηλώνει πως σημειώθηκε αύξηση περίπου κατά 11 χιλιάδες επισκέπτες ή ποσοστό 8,3%.
Εδώ όμως θα πρέπει να σημειώσουμε ότι, αντίθετα με όλα τα άλλα Ιόνια νησιά, οι αφίξεις στο αεροδρόμιο του Ακτίου δεν αφορούν αποκλειστικά τους τουρίστες που έχουν σαν τελικό προορισμό τους τη Λευκάδα. Το μεγαλύτερο ποσοστό απ’ αυτούς βέβαια μπορεί να καταλήγει στην πατρίδα μας, αλλά δεν πρέπει να παραβλέψουμε πως το ίδιο αεροδρόμιο εξυπηρετεί και τουρίστες που κατευθύνονται σε άλλους τουριστικούς προορισμούς της ευρύτερης περιοχής, όπως είναι η Πάργα, οι παραλίες της Πρέβεζας, η Πάλαιρος κ.λ.π.
Ακόμα όμως κι αν παραβλέψουμε τον (δυσμενή για μας) ακαθόριστο αυτό παράγοντα, φαίνεται ξεκάθαρα πως υστερούμε δραματικά σε σύγκριση με τα νούμερα που πέτυχαν τα άλλα μεγάλα Ιόνια νησιά, τόσο σε απόλυτο αριθμό επισκεπτών όσο και σε ποσοστό αύξησης από την περσινή αντίστοιχη περίοδο. Για να το κατανοήσουμε αυτό καλύτερα, ας δούμε τις επιδόσεις των γειτόνων μας: Η Κέρκυρα με 892 χιλιάδες αφίξεις, πέτυχε αύξηση κατά 100 περίπου χιλιάδες επισκέπτες, που σημαίνει ποσοστό 11,63%. Η Κεφαλονιά με 192 χιλιάδες αφίξεις είχε περίπου 30 χιλιάδες περισσότερους επισκέπτες, είχε δηλαδή αύξηση κατά 17,75%, ενώ η Ζάκυνθος με 477 χιλιάδες αφίξεις, φέτος είχε 66 χιλιάδες περισσότερους επισκέπτες ή ποσοστό 16,13%!
Μελετώντας κανείς αυτά τα στοιχεία εντυπωσιάζεται από δυο πράγματα: Το πρώτο είναι οι τεράστιες διαφορές στα αριθμητικά μεγέθη, που αποκαλύπτουν χωρίς αμφιβολία ότι οι γείτονές μας, ιδιαίτερα η Κέρκυρα κι η Ζάκυνθος, ανήκουν σε άλλη, πολύ ανώτερη κατηγορία από μας. Και το δεύτερο είναι πως εμείς, με μόλις 11 χιλιάδες περισσότερους επισκέπτες από πέρυσι και ποσοστό 8,3%, καταγραφόμαστε επίσης σαν ουραγοί και από πλευράς αύξησης των επισκεπτών κατά τον τελευταίο χρόνο!
Επειδή όμως θα μπορούσε κάποιος να σκεφθεί πως αυτή η υστέρησή μας, τουλάχιστον για την πρώτη διαπίστωση, πιθανόν να είναι ζήτημα γεωγραφικού ή πληθυσμιακού μεγέθους, ας προσπαθήσουμε να βρούμε την σχέση που συνδέει όλα αυτά τα πράγματα: Η Κέρκυρα λοιπόν, με έκταση μόλις 2,3 φορές μεγαλύτερη και τετραπλάσιο πληθυσμό απ’ τη Λευκάδα, εμφανίζει εξαπλάσιο αριθμό αφίξεων και εννεαπλάσια αύξηση του τελευταίου χρόνου, σε σχέση με μας! Η Κεφαλονιά με περίπου ίδια αναλογία πληθυσμού και αφίξεων ανήκει στην ίδια κατηγορία με μας, με εξαίρεση όμως την εντυπωσιακή αύξηση των αφίξεων που πέτυχαν εκεί για φέτος, που ήταν τριπλάσιος απ’ τον δικό μας! Και βέβαια δεν πρέπει να παραλείψουμε ν’ αναφερθούμε στις λιμενικές υποδομές του γειτονικού μας νησιού, κάτι που δυστυχώς εμείς (ακόμη) στερούμαστε και οι οποίες -μαζί με την δραστηριοποίηση των παραγόντων της βεβαίως- προσέφεραν στους γείτονες εκατό προγραμματισμένες προσεγγίσεις κρουζιεροπλοίων, με ότι σημαίνει για την τοπική τους οικονομία η αποβίβαση διακοσίων ή και παραπάνω χιλιάδων επισκεπτών! Η Ζάκυνθος τέλος, με έκταση μόλις 1,2 φορές μεγαλύτερη και πληθυσμό μιάμιση φορά περισσότερο από μας, καταγράφει 3,2 φορές περισσότερες αφίξεις και εξαπλάσια(!) απ’ την δική μας αύξηση επισκεπτών από πέρυσι.
Με άλλα λόγια και ανακεφαλαιώνοντας, ακόμη κι αν αυθαίρετα εκλάβουμε πως όλες οι αφίξεις στο Άκτιο αφορούσαν τουρίστες αποκλειστικά της Λευκάδας, πάλι οι συγκρίσεις με τα υπόλοιπα Ιόνια νησιά, καταλήγουν να είναι συντριπτικές σε βάρος μας.
Τι θα μπορούσε όμως να ερμηνεύσει τα παράδοξα αυτά φαινόμενα, δεδομένου πως το νησί μας, όχι μόνο δεν υστερεί σε φυσικές ομορφιές για τουριστική εκμετάλλευση αλλά αντίθετα πλεονεκτεί έναντι όλων ανεξαιρέτως των γειτόνων μας;
Για τον υποβιβασμό μας στην δεύτερη τουριστική κατηγορία, είναι φανερό πως ευθύνεται η υστέρησή μας τόσο σε μεγάλες τουριστικές μονάδες όσο και σε γενικότερες υποδομές. Κι αυτό, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, βαραίνει όλους τους ανεπαρκείς και μυωπικούς τοπικούς μας άρχοντες, που είχαμε την ατυχία να υποστούμε απ’ την μεταπολίτευση και μετά, κυρίως όμως βαραίνει όσους άσκησαν εξουσία και τοπική διαχείριση κατά το διάστημα των αθρόων ευρωπαϊκών χρηματοδοτήσεων και επιδοτήσεων, μετά το 1980! Και δίπλα τους, οι κομματικοί διαπλεκόμενοι πάσης απόχρωσης, που ανήγαγαν το ροκάνισμα των κονδυλίων σε …επιστήμη και είτε επιδοτήθηκαν για εντελώς πλασματικές «επενδύσεις», είτε για μικρο-επενδύσεις υπολειπόμενου μεγέθους και δυναμικότητας, εκτοπίζοντας όμως έτσι απ’ το προσκήνιο, τους πραγματικούς (πλην ακομμάτιστους) επενδυτές! Αυτό το σύστημα βέβαια δεν ήταν αποκλειστικό φαινόμενο της μικρής μας πατρίδας, ήταν πανελλαδικό. Τα δικά μας τρωκτικά όμως, διακρίθηκαν ιδιαίτερα, γιατί κυριάρχησαν ολοκληρωτικά κι απ’ ότι φαίνεται ήταν και (δυστυχώς) παραμένουν πρωταγωνιστές! Γιατί (ξανά δυστυχώς), το εκρηκτικό και καταστροφικό αυτό μίγμα, της ανικανότητας της διαπλοκής και της λαμογιάς, καλά κρατεί ως τις μέρες μας! Πρόσφατο και χαρακτηριστικότατο παράδειγμα είναι η υπόθεση «Λήντερ»: Ενώ έχει χαθεί οριστικά το πρόγραμμα για τη Λευκάδα, εξ αιτίας της εμπλοκής και της δράσης γνωστότατων τοπικών παραγόντων υπέρ γόνων και συγγενών, όχι μόνο δεν χρεώθηκε κανείς τους τη ζημιά και δεν ζητήθηκαν ευθύνες, αλλά ούτε καν έγιναν ευρύτερα γνωστοί σαν οι πρωταγωνιστές του σκανδάλου…
Για την υστέρηση πάλι που καταγράψαμε, στο μέρισμα απ’ την αυξημένη φετινή τουριστική κίνηση, είναι φανερό πως ευθύνονται κυρίως αυτοί που είχαν αναλάβει την διαφήμιση και την προβολή του τόπου μας και αντί γι αυτό, προτίμησαν να κάνουν -οι ίδιοι ή οι κολλητοί τους, ακόμη πιο άσχετοι απ’ αυτούς- ταξιδάκια και δωρεάν τουρισμό πολυτελείας, στις πόλεις που γίνονταν οι τουριστικές εκθέσεις, όπως κι αυτοί που κατάντησαν την Λευκάδα μας τα τελευταία χρόνια, πιο βρώμικη και πιο δυσλειτουργική από ποτέ.
Όλα καλά τα γράφετε κε Γαζή. Δεν επισημάνατε όμως κάτι βασικό. Τον παράγοντα ΕΤΙΝ (Εταιρεία Τουρισμού Ιονίων Νήσων) η οποία από την ιδρυσή της επί Παν. Σκληρού (Μίκη) μέχρι σήμερα, στο πόστο του διευθύνοντος συμβούλου ήταν Λευκαδίτης!
Αξίζει νομίζω τον κόπο να ρίξει κανείς μια δημοσιογραφική ματιά και να ελέγξει πόσα χρήματα πέρασαν διαχρονικά απ’ τα ταμεία, πού πήγαν και τι έγιναν.
Ασφαλώς αντίστοιχη έρευνα μπορεί να γίνει και για τα κονδύλια που διαχρονικά έχει ξοδέψει η Νομαρχία.
Αγαπητέ Παρατηρητή φοβάμαι πως επεισήλθατε σε εξαιρετικά δυσώδη πεδία. Κι αν τα ανακατέψει κανείς, ξέρετε τι κάνουν…
Όσο για τα έργα και τις (σχετικές) ημέρες της πρώην Νομαρχίας, η δημοσιογραφική έρευνα συνήθως προσκρούει σε βράχο, αφού στοιχεία από κει δεν δίδονταν ούτε με εισαγγελική παραγγελία!
Τόσο ο Παρατηρητής, όσο κι ο Σχολιαστής έχετε δίκιο.
Παρόλη τη δυσκολία όμως θα δω τι μπορώ να κάνω, αν και καθόλου δεν εγγυούμαι για το αποτέλεσμα.
Πάντως σας ευχαριστώ για την παρέμβαση.