Προστασία του Βορείου Μετώπου Λευκάδας

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

 

με την Εισήγηση της Παράταξής μας  για το θέμα

της ”Προστασίας του Βορείου Μετώπου της Λευκάδας” (από ‘’Φανάρι’’ έως ‘’Μύλους’’)

(Λευκάδα, 27 Νοεμβρίου 2024)

 

Την  Παρασκευή  29 Νοεμβρίου 2024  και ώρα 15.00, συζητείται ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ  στη  συνεδρίαση  του

Δημοτικού Συμβουλίου Λευκάδας το θέμα, που εδώ και πολλούς μήνες προσπαθούμε να τεθεί  και το

οποίο  αφορά στις αποφάσεις  που οφείλει να λάβει το Δημοτικό Συμβούλιο  για την ”Προστασία  του

Βορείου Μετώπου της Λευκάδας”  (από ‘’Φανάρι έως Μύλους’’).

Παρακάτω κοινοποιούμε την εισήγηση και τις προτάσεις μας για την ολοκληρωμένη αντιμετώπιση του θέματος. Σκοπός της δημοσιοποίησης, είναι να λάβουν γνώση οι πολίτες για τις ιδιαιτερότητες της ευρύτερης περιοχής, τους κινδύνους που ελλοχεύουν και τους τρόπους αντιμετώπισης τους, ώστε να διασφαλισθεί η απόλυτη προστασία της.

 

 

 

ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΤΑΞΗΣ ‘’ΟΛΟΙ ΓΙΑ ΤΗ ΛΕΥΚΑΔΑ’’

ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΠΟΛΥΤΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΥΠΕΡΑΣΠΙΣΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΣΙΟΥ ΧΩΡΟΥ

ΤΟΥ ΒΟΡΕΙΟΥ ΜΕΤΩΠΟΥ ΤΗΣ ΛΕΥΚΑΔΑΣ (ΑΠΟ ΦΑΝΑΡΙ ΕΩΣ ΜΥΛΟΥΣ)

Η ευρύτερη περιοχή του Βορείου μετώπου της Λευκάδας (εικόνα 1) περιλαμβάνει το παράκτιο τμήμα γης από την θέση ‘’Φανάρι’’ έως και την θέση ‘’Μύλοι”. Μια από τις κύριες περιβαλλοντικές ιδιαιτερότητές του, είναι ότι από την μια μεριά περικλείεται από την θάλασσα και από την άλλη από τη λιμνοθάλασσα (Ιχθυοτροφείο Παλιώνη).

Είναι ένας περιαστικός τόπος άρρηκτα συνδεδεμένος με το Κάστρο της Αγίας Μαύρας και ενταγμένος ιστορικά στη ζωή της πόλης της Λευκάδας.

Η περιοχή είναι ενταγμένη και χαρακτηρισμένη, εδώ και δεκαετίες, με πολλαπλά καθεστώτα προστασίας, τα οποία είναι:

 

  1. Συνθήκη RAMSAR (υδροβιότοπος διεθνούς σημασίας)

Αποτελεί τμήμα του συγκροτήματος υγροβιοτόπων του Αμβρακικού Κόλπου με διεθνή σημασία, σύμφωνα με τη σύμβαση Ramsar.

2.   Δίκτυο ΝΑΤURA 2000

H περιοχή περιλαμβάνεται στο Δίκτυο 2000 με Κωδικό GR22400001 και είναι ένας από τους μεγαλύτερους υγροτόπους της Δυτικής Ελλάδας.

3.  Περιοχή ιδιαιτέρου κάλλους

Η λιμνοθάλασσα των Στενών Λευκάδας είναι μία ειδικά προστατευόμενη περιοχή σύμφωνα με την Οδηγία 79/409/EEC, τη Συνθήκη της Βαρκελώνης και την Ελληνική Νομοθεσία, χαρακτηρισμένη ως περιοχή ιδιαιτέρου κάλλους (ΦΕΚ 687/Β/24−5−76).

 

Η Οδηγία 79/409 του Συμβουλίου Ευρώπης της 2.4.1979 για την διατήρηση των άγριων πτηνών γνωστή και ως Οδηγία Προστασίας Των Πουλιών είχε την νομική της βάση στο πρώην άρθρο 235 ΣΕΚ. Η Οδηγία του 1979 έχει επικαιροποιηθεί από την Οδηγία 2009/147/ΕΚ που θεσμοθετήθηκε από το Ευρωκοινοβούλιο και το Συμβούλιο της Ευρώπης στις 30 Νοεμβρίου 2009.

Η νέα Οδηγία οδήγησε στην κήρυξη των Ειδικών Ζωνών Προστασίας (Special Protection Areas SPA) που ενσωματώθηκαν στο δίκτυο των προστατευόμενων περιοχών NATURA 2000

Στη βάση δεδομένων της WWF Ελλάς, καταγράφονται συνολικά 13 υγρότοποι στο Νομό Λευκάδας (10 στο Δήμο Λευκάδας και 3 στο Δήμο Μεγανησίου) και είναι οι παρακάτω:

 

Επιπλέον, άλλες υφιστάμενες χωροταξικές και νομικές δεσμεύσεις που ισχύουν για την περιοχή, αλλά και ειδικά για την περιοχή ‘’Κάστρο’’, όπως ορίζονται από το Περιφερειακό Χωροταξικό Πλαίσιο, είναι (εικόνα 2):

α) Αρχαιολογική ζώνη Α΄ (ΦΕΚ 1061/Β/27−7−2005)

 

Η ΖΩΝΗ A΄ είναι αδόμητη – απολύτου προστασίας του αρχαιολογικού χώρου του Κάστρου Αγίας Μαύρας. Στα όρια αυτής της ζώνης ευρίσκονται τα γεωτεμάχια και τα κτίσματα του Τουριστικού Περιπτέρου και του Τ.Α.Ο.Λ.

Στο νόμο με σαφήνεια ορίζεται ότι: «…Εντός των αδομήτων Α΄ ζωνών επιτρέπεται μόνο η συντήρηση και επισκευή των νομίμως υφισταμένων κτισμάτων για λόγους χρήσης και υγιεινής, απαγορευομένης οποιασδήποτε επέκτασης καθ’ ύψος ή κατ’ έκταση. Εντός των αδομήτων Α΄ ζωνών απαγορεύεται η δόμηση, οποιαδήποτε φυσική ή τεχνητή διαμόρφωση του εδάφους καθώς και οποιαδήποτε άλλη κατασκευή, για την οποία απαιτείται ή δεν απαιτείται έγκριση της αρμόδιας πολεοδομικής αρχής…».

Επίσης αναφέρεται ότι: «…Στην περιοχή αυτή (Ζώνη Α) μπορεί να επιτρέπεται με ειδικά

αιτιολογημένη απόφαση του Υπουργού Πολιτισμού ύστερα από γνώμη του Συμβουλίου (του Κ.Α.Σ.) μόνο η κατασκευή κτισμάτων ή προσθηκών σε υπάρχοντα κτίρια που είναι αναγκαία για την ανάδειξη των μνημείων ή χώρων καθώς και για την εξυπηρέτηση της χρήσης τους (των μνημείων)».

 

β) Ζώνη Οικιστικού Ελέγχου (Ζ.Ο.Ε.) (ΦΕΚ 1096/Δ/97)

 

Σύμφωνα με το ΦΕΚ «…καθορίζεται στην περιοχή της Γύρας του Δήμου Λευκάδας Ζώνη Οικιστικού Ελέγχου και χαρακτηρίζεται ως περιοχή προστασίας όπου απαγορεύεται η δόμηση και η αλλοίωση του φυσικού περιβάλλοντος…»

Οι επιτρεπόμενες χρήσεις καθορίζονται και είναι: H κατασκευή δημοτικών εγκαταστάσεων, όπως υπαίθριων αθλητικών εγκαταστάσεων, περιπτέρων − αναψυκτηρίων, αποδυτηρίων λουομένων, αποχωρητηρίων εξ ελαφράς κατασκευής, στεγάστρων, κιοσκιών, τεντών, εγκαταστάσεων παιδότοπων και εγκαταστάσεων στήριξης φυτών, (πέργκολες).

Το κατώτατο όριο κατάτμησης και αρτιότητας ορίζεται σε 10 στρέμ., ενώ οι όροι και οι περιορισμοί δόμησης των παραπάνω επιτρεπόμενων χρήσεων είναι:

Μέγιστη επιτρεπόμενη δομήσιμη επιφάνεια κτιρίων 80 τ.μ.

Μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος κτιρίων 4,50 μέτρα μετρούμενο από το περιβάλλον φυσικό έδαφος συμπεριλαμβανομένης και της στέγης, η κατασκευή της οποίας είναι υποχρεωτική.

Ο θεσμός της Ζώνης Οικιστικού Ελέγχου (Ζ.Ο.Ε.) προβλέφθηκε από το άρθρο 29 του ν. 1337/1983. Με το άρθρο αυτό δημιουργήθηκαν δύο είδη Ζ.Ο.Ε., οι περιαστικές και οι Ζ.Ο.Ε. της υπαίθρου ή εξωαστικές. Συγκεκριμένα, με προεδρικά διατάγματα ορίζονται οι πόλεις και οι οικισμοί γύρω από τα εγκεκριμένα όρια των οποίων καθορίζονται Ζ.Ο.Ε.. Με τα διατάγματα αυτά τίθενται οι όροι και οι περιορισμοί χρήσεως γης ή άλλοι όροι και περιορισμοί που επιβάλλονται μέσα στις Ζ.Ο.Ε. και ιδιαίτερα το όριο εμβαδού, κάτω από το οποίο δεν επιτρέπεται η κατάτμηση της γης.

γ) Χερσαία Ζώνη Λιμένα (Χ.Ζ.Λ.).

Χερσαία ζώνη λιμένα είναι το τμήμα έμπροσθεν του Τουριστικού Περιπτέρου έως την γέφυρα, η αρμοδιότητα της οποίας ανήκει στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο.

Κατά την άποψή μας, από όλα αυτά τα πολλαπλά καθεστώτα προστασίας, προκύπτει, ότι το υπάρχον θεσμικό χωροταξικό πλαίσιο είναι ικανοποιητικό και προστατεύει με αρκετή επάρκεια την ευρύτερη περιοχή.

Το ερώτημα που τίθεται σε αυτό το σημείο είναι αν η κυβέρνηση επιθυμεί την διατήρηση κι ακόμα καλύτερα την ενίσχυσή του ή θέλει να αρχίσει το ξήλωμα του στο όνομα της δήθεν «ανάπτυξης». Στο ίδιο ερώτημα οφείλει να απαντήσει με τις αποφάσεις του και ο Δήμος Λευκάδας, αλλά και άλλοι φορείς. Σε αυτό το ερώτημα θα επιχειρήσουμε να απαντήσουμε στη συνέχεια.

1.  ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΟ ΠΕΡΙΠΤΕΡΟ

Το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο έχει ολοκληρώσει τις διαδικασίες με την απόφαση του για την ανάκληση της παραχώρησης του Τουριστικού Περιπτέρου σε ιδιώτη εδώ και περίπου ενάμισι χρόνο. Εκκρεμούν οι νομικές διαδικασίες που βρίσκονται υπό εξέλιξη, ύστερα από τις προσφυγές της ενδιαφερόμενης εταιρείας εναντίον των αποφάσεων του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου και του Δήμου. Υπό νομική εξέλιξη επίσης βρίσκεται και προσφυγή συμπολιτών μας κατά της απόφασης της υπουργού Πολιτισμού για το Τουριστικό Περίπτερο, η οποία εκδικάζεται σε λίγες μέρες.

Ο Δήμος οφείλει να προετοιμάσει κατάλληλα την νομική του παρουσία, ώστε να στηρίξει με επάρκεια τις υπάρχουσες αποφάσεις του Δήμου και του Δ.Λ.Τ. και παράλληλα να στηρίξει ηθικά, πολιτικά και νομικά τους προσφεύγοντες συμπολίτες μας κατά της απόφασης της υπουργού Πολιτισμού.

 

Ο Δήμος πρέπει επίσης να προετοιμάσει την παρέμβασή του στο χώρο και να έχει έτοιμες τις επιλογές του ως προς την αξιοποίηση, την διερεύνηση για τις πηγές χρηματοδότησης, κ.λπ., ώστε άμα τη λήξη των νομικών εμπλοκών να παρέμβει χωρίς χρονοτριβές.

Πρέπει επίσης ΑΜΕΣΑ (δεν το έκανε μέχρι τώρα, παρά το ότι έχει τεθεί πολλές φορές στο Δ.Σ.) και σε συνεννόηση με το Δ.Λ.Τ. να αποκλείσει την πρόσβαση εντός των κτιρίων και να ασφαλίσει τον περιβάλλοντα χώρο από την υπάρχουσα επικινδυνότητα (π.χ. η είσοδος στο χώρο και τα υπάρχοντα μπαλκόνια είναι υπό κατάρρευση, κ.α.).

Η πρόταση της Παράταξης «Όλοι για τη Λευκάδα» σχετικά με την αξιοποίηση του Τουριστικού Περιπτέρου είναι η εξής:

α) Το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο, σε συνεργασία με το Δήμο Λευκάδας να ελέγξει την στατική επάρκεια των υφιστάμενων κτισμάτων και εφ’ όσον κριθούν στατικά επικίνδυνα να κατεδαφιστούν. Θυμίζουμε ότι η προηγούμενη στατική μελέτη συντάχθηκε πριν εννέα (9) χρόνια.

β) Εάν κριθούν στατικά επαρκή, προχωρά σε επισκευή και αξιοποίηση του κυρίως κτίσματος του Τουριστικού Περιπτέρου, καθώς και των λοιπών εγκαταστάσεων του.

Τα κονδύλια που απαιτούνται μπορούν να εξευρεθούν είτε από εθνικούς, είτε από ευρωπαϊκούς πόρους (υπάρχουν τέτοιες δυνατότητες, π.χ. Πράσινο Ταμείο).

γ) Ως προς το περιεχόμενο της λειτουργίας του θεωρούμε ως καλύτερη λύση (έχουμε καταθέσει σχετική πρόταση πριν ενάμιση χρόνο), την μετατροπή του σε πολυχώρο πολλαπλών χρήσεων. Ενδεικτικά αναφέρουμε ορισμένες δράσεις: πολιτιστικές, αθλητικές, συνεδριακές, αναψυχή, κ.λπ.. Όλα αυτά καλό θα ήταν να καθοριστούν μέσα από Αρχιτεκτονικό Διαγωνισμό.

Φυσικά η παράταξή μας είναι ανοικτή να συζητήσει και άλλες προτάσεις.

Είναι αυτονόητο ότι ενδεχόμενη επισκευή και αξιοποίηση των κτιρίων γίνονται με απόλυτο σεβασμό στο φυσικό περιβάλλον και τον κοινόχρηστο χαρακτήρα της περιοχής.

Για το θέμα αυτό θεωρούμε ότι πρέπει να γίνει αναλυτική συζήτηση σε επόμενη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου.

 

2.  ΟΙΝΟΠΟΙΕΙΟ «Τ.Α.Ο.Λ.»

Έχουμε εκφράσει δημόσια, επανειλημμένως, την αντίθεσή μας για την πώληση του Οινοποιείου του ΤΑΟΛ σε ιδιώτη για τουριστική χρήση και στηρίζουμε την πρόταση της ‘’Πρωτοβουλίας Πολιτών’’ για την μετατροπή του σε Μουσείο Οινοποιίας, χρήση που συνάδει απολύτως με την μέχρι τώρα λειτουργία του.

Οι διαδικασίες πώλησης του Οινοποιείου έχουν ξεκινήσει εδώ και αρκετά χρόνια, ύστερα από

σχετική απόφαση του Συνεταιρισμού.

Γνωρίζουμε προφανώς ότι δεν ήταν στο χέρι του Δήμου η μη πώλησή του αφού ο Συνεταιρισμός είναι αυτόνομος φορέας. Θεωρούμε όμως ότι ο Δήμος μπορούσε να παρέμβει και δεν το έπραξε. Με πολιτικές πρωτοβουλίες μπορούσε να συμβάλει στην αποτροπή αυτής της πορείας. Αυτό απαιτούσε και απαιτεί πολιτική βούληση, κάτι που από την εξέλιξης των γεγονότων, φάνηκε ότι δεν υπήρχε.

Θυμίζουμε ότι ύστερα από αλλεπάλληλα αιτήματά μας συζητήθηκε τελικά το θέμα στις 19/7/2023 (πριν 16 μήνες) και παρά το ότι προτείναμε να πάρει πρωτοβουλίες ο Δήμος σ’ αυτήν την κατεύθυνση, η πρότασή μας καταψηφίστηκε από την τότε πλειοψηφία.

Η διαδικασία πώλησης, όπως ακούμε, βαίνει προς ολοκλήρωση. Έχουμε ζητήσει εδώ και πολλούς μήνες από την τωρινή Δημοτική Αρχή, όπως έπραξαν και άλλες συλλογικότητες, να έρθει το θέμα για

 

συζήτηση. Κατά την γνώμη μας η Δημοτική Αρχή το απέφευγε. Σήμερα και μόνο κάτω από την πίεση αναγκάστηκε να το φέρει.

Εμείς, ακόμα και τώρα, θεωρούμε ότι πρέπει ο Δήμος να παρέμβει, μέσω μιας πολιτικής του απόφασης, με την οποία θα εκφράζει την αντίθεσή του στην πώληση του Οινοποιείου και θα προτείνει στην πολιτεία ρεαλιστική λύση διεξόδου.

Η πλέον εφικτή λύση είναι, να ζητήσει την αναγκαστική απαλλοτρίωση του σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν.2882/2001 από το Υπουργείο Πολιτισμού (ΥΠ.ΠΟ.). Το αίτημα αυτό μπορεί να τεκμηριωθεί απολύτως και με επάρκεια.

Είναι σημαντικό να επισημάνουμε ότι η απαγόρευση αλλαγής χρήσης του Τ.Α.Ο.Λ., η αλλαγή δηλαδή της χρήσης με την οποία λειτουργούσε και υφίσταται μέχρι σήμερα, σύμφωνα με το νόμο, τεκμηριώνει την αναγκαστική απαλλοτρίωσή του από το Υπουργείο Πολιτισμού.

            3. ΕΥΡΥΤΕΡΗ ΠΕΡΙΟΧΗ (ΑΠΟ ΟΙΚΙΑ ΚΑΛΚΑΝΗ ΜΕΧΡΙ ΜΥΛΟΥΣ)

Σοβαρά ζητήματα τίθενται και για το υπόλοιπο μέτωπο, από την οικία Καλκάνη έως και τους Μύλους.

Σε όλη αυτήν την περιοχή, σύμφωνα με το κτηματολόγιο, υπάρχουν αρκετές μικρές ιδιοκτησίες, κυρίως στον οικισμό της Γύρας, αλλά και πολύ μεγάλες, όπως π.χ. η ιδιοκτησία Γεωργιάδη στη λεγόμενη περιοχή ‘’Τσούντα’’, εκατοντάδων στρεμμάτων. Υπάρχουν βεβαίως και μεγάλες δημοτικές εκτάσεις, κυρίως στα τμήματα γης του ιχθυοτροφείου Αβλέμων. (Εικόνα 3)

Εικόνα 3

Όπως πιο πάνω αναφέραμε, το καθεστώς προστασίας της ευρύτερης περιοχής δείχνει κατ’ αρχήν να είναι επαρκές και ικανό να αποτρέψει  τις όποιες σκέψεις  για  περιβαλλοντοκτόνες ‘’επενδύσεις’’.

Φαίνεται όμως, ότι οι διαδικασίες που ήδη είναι σε εξέλιξη, δείχνουν την προσπάθεια από την μεριά της κυβέρνησης να συρρικνώσει το υπάρχον δίκτυο προστασίας.

Και να γιατί:

  1. Τον τελευταίο ενάμισι χρόνο βρίσκεται υπό σύνταξη από την πολιτεία το Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο (Τ.Π.Σ.), που ανάμεσα στα άλλα θα καθορίσει τις χρήσεις γης, τους όρους και περιορισμούς δόμησης, τις ζώνες Υποδοχής Συντελεστή Δόμησης (ΖΥΣ), τις ζώνες ειδικών

 

πολεοδομικών κινήτρων, κ.λπ.. Ποιές τελικά αποφάσεις για την περιοχή θα ληφθούν από το Υπουργείο; Ουδείς γνωρίζει!

  1. Ολοκληρώνεται επίσης το Ειδικό Χωροταξικό για τον Τουρισμό της χώρας. Μάλιστα ήρθε προς γνωμοδότηση από την Περιφέρεια και τους Δήμους.

Το πλαίσιο αυτό ουσιαστικά, μέσω μιας προτεινόμενης αλόγιστης ‘’ανάπτυξης’’, πριμοδοτεί τις μεγάλες και πολύ μεγάλες επενδύσεις σε βάρος των μικρότερων, καθιστώντας κυρίαρχο το real estate τόσο στις εκτός σχεδίου περιοχές, όσο και σε όλες τις κατηγορίες των περιοχών, χωρίς να προβλέπει εξαιρέσεις ούτε για τις προστατευόμενες, ούτε καν για τα ακατοίκητα νησιά. Ακόμη και στις περιοχές του Εθνικού Συστήματος Προστατευόμενων Περιοχών (π.χ. Natura), το Ε.Χ.Π.-Τ επιτρέπει τη χωροθέτηση τουριστικών επενδύσεων.

Είναι χαρακτηριστικό ότι δεν καταγράφει την πραγματική εικόνα της τουριστικής ανάπτυξης σε κάθε περιοχή, γιατί όπως προκύπτει και από την Στρατηγική Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (Σ.Μ.Π.Ε.), οι μόνες τουριστικές κλίνες που λαμβάνονται υπόψη στην μελέτη είναι οι Ξενοδοχειακές και όχι τα Ενοικιαζόμενα Επιπλωμένα Δωμάτια και Διαμερίσματα και τα αυτοεξυπηρετούμενα καταλύματα (π.χ. Βίλες), καθώς και τα καταλύματα βραχυχρόνιων μισθώσεων (AirBnB).

Εφ’ όσον αυτά δεν έχουν παρθεί υπ’ όψιν, είναι αυτονόητο ότι δεν είναι δυνατόν να συνυπολογιστεί η συμβολή τους στην εικόνα συγκεντρώσεων δόμησης και ανθρώπων, όπως ακόμη και στην επιβάρυνση των υποδομών (δίκτυα νερού, οδικά, κ.λπ.).

Όλα αυτά, χωρίς να έχουν εκπονηθεί μελέτες για την Φέρουσα Ικανότητα της κάθε περιοχής.

Και επειδή μιλάμε για το Ειδικό Χωροταξικό για τον Τουρισμό, θέλουμε να τονίσουμε πως είναι απαράδεκτο το γεγονός ότι ως Δήμος δεν γνωμοδοτήσαμε, παρά τα συνεχή αιτήματά μας, ανεξάρτητα του ότι δεν πρέπει να μας διαφεύγει ότι τις τελικές αποφάσεις για το Τοπικό Πολεοδομικό Σχέδιο και για το Ειδικό Χωροταξικό για τον Τουρισμό τις λαμβάνει η κυβέρνηση.

  1. Υπάρχει ακόμη το θεσμικό πλαίσιο περί ‘’στρατηγικών επενδύσεων’’, οι οποίες αφήνουν ανοικτό παράθυρο (όπως έχει φανεί σε άλλες περιοχές) για παραβίαση των υπαρχουσών διατάξεων, ακόμη και σε προστατευμένες περιοχές, όπως η δική μας (π.χ. ξενοδοχειακές μονάδες, εγκατάσταση ανεμογεννητριών ή φωτοβολταϊκών πάρκων, κ.λπ.).
  2. Είναι υπό διαβούλευση μελέτη εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ η οποία έχει συνταχθεί από την Περιφέρεια, που περιλαμβάνει έργα ανάπλασης – διαμόρφωσης της παραλιακής ζώνης από την περιοχή των Μύλων έως την Γέφυρα. Μια μελέτη που φαίνεται να έχει προβλήματα. Για την μελέτη αυτή και με δική του ευθύνη, ο Δήμος δεν επεδίωξε να έχει καμιά παρέμβαση κατά την διάρκεια σύνταξής της, παρά τις επανειλημμένες επισημάνσεις μας στην προηγούμενη Δημοτική Αρχή. Ακόμη και για το θέμα της γνωμοδότησης, είναι σαφές ότι μόνο ύστερα από την παρέμβασή της Παράταξής μας (επιστολή στον Πρόεδρο του Δ.Σ. στις 27/10/2024), αλλά και πολιτών, αναγκαστήκατε να το φέρετε σήμερα για συζήτηση.

Όλα τα παραπάνω πρέπει να χτυπήσουν το καμπανάκι στην Δημοτική Αρχή και το Δημοτικό Συμβούλιο. Ο Δήμος όχι μόνο οφείλει να αποτρέψει κάθε σκέψη για αλλαγές στο καθεστώς προστασίας της περιοχής, αλλά αντιθέτως να ζητήσει την ενίσχυσή του. Οι όποιοι ενδεχόμενοι και δήθεν ‘’αναπτυξιακοί’’ σχεδιασμοί το μόνο που θα πετύχουν είναι να οδηγήσουν στην υποβάθμιση, αν όχι στην περιβαλλοντική καταστροφή της ευρύτερης περιοχής.

 

Συμπερασματικά η άποψή μας είναι ότι για όλη αυτήν την ευρύτερη περιοχή, από τη θέση ‘’Φανάρι’’ έως τους ‘’Μύλους’’ (διασταύρωση για Αι Γιάννη), μήκους περίπου 7 χιλιομέτρων, το Δημοτικό Συμβούλιο πρέπει να λάβει μια ενιαία, συνολική και κυρίως σαφή απόφαση με την οποία: αφενός θα διασφαλίζει την απόλυτη προστασία και τον κοινόχρηστο χαρακτήρα της περιοχής, αφετέρου θα θέτει το πλαίσιο των παρεμβάσεων που απαιτούνται από μεριάς του, ώστε να συμβάλει στην αναβάθμισή της (περιβαλλοντικής αισθητικής, κ.λπ.) προς όφελος των πολιτών.

 

 

Λαμβάνοντας υπ’ όψιν όλα τα παραπάνω, η πρόταση που καταθέτουμε προς ψήφιση από το Δημοτικό Συμβούλιο είναι:

  1. Ο Δήμος Λευκάδας σε συνεργασία με το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο προετοιμάζει την παρέμβασή του στον χώρο του Τουριστικού Περιπτέρου, εφόσον πρώτα ελεγχθεί η στατική επάρκεια των κτισμάτων του, ώστε να έχει έτοιμες τις επιλογές του ως προς την ενδεχόμενη αξιοποίηση ή την κατεδάφιση αν αυτό κριθεί στατικά επικίνδυνο. Έτσι με τη λήξη των νομικών εμπλοκών, θα μπορεί να παρέμβει χωρίς καθυστερήσεις.

Σε κάθε περίπτωση η ενδεχόμενη αξιοποίηση του χώρου και των κτισμάτων (επισκευές, κ.λπ.) θα γίνει από το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο σε συνεργασία με το Δήμο προς όφελος όλων των δημοτών σε μια ελεύθερη παραλία.

  1. Ο Δήμος Λευκάδας προετοιμάζει κατάλληλα την νομική του παρουσία όπου απαιτηθεί, ώστε να στηρίξει με τον καλύτερο τρόπο τις υπάρχουσες αποφάσεις Δήμου και Δ.Λ.Τ. για το Τουριστικό Περίπτερο. Παράλληλα στηρίζει ηθικά, πολιτικά και νομικά τους προσφεύγοντες συμπολίτες μας κατά της απόφασης της υπουργού Πολιτισμού.
  2. Ο Δήμος Λευκάδας εκφράζει την αντίθεσή του στην πώληση του Οινοποιείου (ΤΑ.Ο.Λ.) σε ιδιώτη. Άμεσα θα αναλάβει πολιτικές πρωτοβουλίες, ζητώντας από τα υπουργεία Πολιτισμού και Αγροτικής Ανάπτυξης, την αναγκαστική απαλλοτρίωση του ακινήτου, σύμφωνα με τις διατάξεις του Ν.2882/2001, ούτως ώστε και ο Συνεταιρισμός να αποζημιωθεί και ο χώρος να διασωθεί και να αποδοθεί στους πολίτες.
  3. Ο Δήμος Λευκάδας υπερασπίζεται το Δημόσιο και κοινόχρηστο χαρακτήρα του συνόλου του Βορείου μετώπου, από την περιοχή ‘’Φανάρι’’ έως την περιοχή ‘’Μύλοι’’.

Όχι μόνο είναι απέναντι σε κάθε σκέψη για αλλαγές στο υπάρχον θεσμικό – νομικό – χωροταξικό καθεστώς, αλλά αντιθέτως επιδιώκει την ενίσχυσή του.

Σε κάθε περίπτωση, επιμένει στην διασφάλιση της απόλυτης προστασίας της περιοχής από τους όποιους ενδεχόμενους μελλοντικούς σχεδιασμούς της πολιτείας που θα επιδιώκουν να το περιορίσουν.

 

     Λευκάδα 26 Νοεμβρίου 2024                                                    Ο εισηγητής

                                                                                                                    Κωνσταντίνος Δρακονταειδής

Δημοτικός Σύμβουλος

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *