Αποτελέσματα διαβούλευσης Φεστιβάλ Φολκλόρ

Αποτελέσματα διαβούλευσης Φεστιβάλ Φολκλόρ

1

Η διαβούλευση σχετικά με το ΔΦΦ είναι μια αξιέπαινη και άκρως απαραίτητη πρωτοβουλία του Δ.Σ. του Πνευματικού Κέντρου Δήμου Λευκάδας.

Σχετικά με την έκφραση απόψεων πολιτών ή φορέων για θέματα που αφορούν στη διοργάνωσή του, κρίνεται αναγκαία η παρουσίαση όλων των δεδομένων (οικονομικών, λειτουργικών κλπ), τα οποία θα μας βοηθήσουν να εξάγουμε ασφαλή συμπεράσματα και να παραθέσουμε ρεαλιστικές και ουσιαστικές προτάσεις σχετικά με αυτό.

Προτείνω την διοργάνωση μιας ημερίδας με στόχο την παρουσίαση των παραπάνω στοιχείων από το Πνευματικό Κέντρο, στην οποία οι προσκεκλημένοι φορείς και πολίτες να ενημερωθούν επαρκώς για θέματα που αφορούν συνολικά στην ως τώρα διοργάνωσή του, στο τέλος της οποίας θα δίνεται η δυνατότητα να τεθούν διευκρινιστικά ερωτήματα από πολίτες και φορείς.

Με την ολοκλήρωση της παρουσίασης ο καθένας θα έχει την δυνατότητα να παραλάβει το ως άνω υλικό υπό τη μορφή portfolio, συμπληρώνοντας υποχρεωτικά – ως συμμετέχων φορέας/πολίτης- την αντίστοιχη φόρμα προτάσεων, σχολίων κλπ.

Ολοκληρώνοντας την προσπάθεια αυτή, η οποία ξεκινά με ηλεκτρονική διαβούλευση και συνεχίζεται με ενημερωτική ημερίδα, να πραγματοποιηθεί μια ευρεία σύσκεψη όλων των άμεσα εμπλεκόμενων φορέων του νομού, κατά την οποία θα σχεδιαστεί η νέα δομή του ΔΦΦ, λαμβάνοντας υπόψη όλες τις προτάσεις και σύμφωνα με τα νέα δεδομένα και τις επιταγές της εποχής.

Με εκτίμηση,

Αναστασία Στραγαλινού
Γραμματέας Μουσικοφιλολογικού Ομίλου Καρυάς Λευκάδας
“Ο ΑΠΟΛΛΩΝ”
email: anastrag@gmail.com

2.

Καταρχήν θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για τη δημοσίευση κάποιων από τα στοιχεία που σας ζήτησα σχετικά με το Διεθνές Φολκλορικό Φεστιβάλ Λευκάδας. Πιστεύω ότι θα βοηθήσουν τους συμμετέχοντες στη διαβούλευση να κατανοήσουν το μέγεθος και την πολυπλοκότητα της διοργάνωσης ώστε να προταθούν εφαρμόσιμες λύσεις για τα προβλήματα που παρουσιάζει.

Στη συνέχεια προτείνω μία συνδυασμένη πρόταση που αφορά τον χρόνο διεξαγωγής αλλά και την καλυτέρευση της  φιλοξενίας του μεγάλου αριθμού συμμετεχόντων ( 380 άτομα ) . Είναι αυταπόδεικτο ότι τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο που διεξάγεται το ΔΦΦΛ εάν προσπαθήσουμε να στεγάσουμε τους συμμετέχοντες σε ξενοδοχεία το κόστος θα ήταν δυσθεώρητο και επίσης θα ήταν πολύ πιθανό να μην υπήρχε διαθεσιμότητα καταλυμάτων  στο νησί. Άρα η αλλαγή του χρόνου διεξαγωγής είναι μονόδρομος . Ερχόμενοι σε συνεννόηση με τους τοπικούς συλλόγους ξενοδόχων και ενοικιαζομένων δωματίων μπορείτε να ορίσετε από κοινού ημερομηνία διεξαγωγής όπου το κόστος θα είναι χαμηλό και ‘’ επιδοτούμενο ‘’ από τους επαγγελματίες του τουρισμού, κάτι που θα οδηγήσει σε διεξαγωγή του ΔΦΦΛ είτε νωρίτερα ( αρχές –μέσα Ιουλίου ) είτε αργότερα ( αρχές Σεπτεμβρίου ) . Βασική προϋπόθεση της παραπάνω πρότασης είναι ο διαμοιρασμός των φιλοξενούμενων και σε εκτός της πόλης περιοχές ( Νικιάνα , Νυδρί , Βασιλική κ.ά. ) που διαθέτουν πληθώρα καταλυμάτων. Με αυτό τον τρόπο θα είναι και πιο εύκολη η συμμετοχή των συγκροτημάτων σε εκδηλώσεις που λαμβάνουν χώρα εκτός της πόλης. Για την εξοικονόμηση περισσότερων πόρων υπάρχει και η δυνατότητα διαμοιρασμού των συμμετεχόντων σε δύο ομάδες φιλοξενίας . Η πρώτη ομάδα από την πρώτη Κυριακή του ΔΦΦΛ έως και την Τετάρτη ενώ η δεύτερη από Πέμπτη έως Κυριακή . Με αυτό τον τρόπο ο αριθμός των ατόμων που φιλοξενούνται ταυτόχρονα μειώνεται στο μισό και θα είναι πιο εύκολη η εξεύρεση καταλυμάτων και επίσης θα απαιτούνται λιγότεροι εθελοντές για τη διεξαγωγή του ΔΦΦΛ.

Ένα ακόμη σημαντικό θέμα είναι η προσέλκυση χορηγών. Βασική προϋπόθεση ( όπως έχει αναφερθεί και νωρίτερα στη διαβούλευση ) είναι να οριστεί το target group , δηλαδή ο κόσμος στον οποίο στοχεύει το ΔΦΦΛ , ώστε να απευθυνθεί η διοργάνωση σε αντίστοιχους χορηγούς.  Επίσης θα πρέπει να οριστούν συγκεκριμένα πακέτα χορηγιών τα οποία θα είναι αλληλένδετα με τη διαφήμιση αυτών αλλά και του ΔΦΦΛ . Αν στοχεύουμε σε αλλοδαπούς τουρίστες η διαφήμιση θα πρέπει να γίνει προς το εξωτερικό και να αναζητηθούν αντίστοιχα χορηγοί από τον κλάδο του τουρισμού ( τουριστικά γραφεία , μεταφορές , ξενοδοχεία κ.ά. ) . Αντίστοιχα θα πρέπει να γίνει εάν στοχεύουμε σε Έλληνες τουρίστες. Σε περίπτωση που ο στόχος του ΔΦΦΛ είναι ο τοπικός πληθυσμός τότε θα πρέπει να απευθυνθούμε σε τοπικές επιχειρήσεις και η διαφήμιση να περιοριστεί σε τοπικά μέσα αλλά και στους χώρους διεξαγωγής του ΔΦΦΛ . Εν τέλει η προώθηση και διαφήμιση θα είναι ο βασικός παράγοντας που θα ορίσει τον αριθμό αλλά και το μέγεθος των χορηγών που θα ενδιαφερθούν .

Όσο αφορά το χώρο διεξαγωγής επειδή δεν μπορεί άμεσα να αλλάξει θα πρότεινα την βελτίωση του . Στα παρασκήνια που βρίσκονται πίσω από το πατάρι , όπου συνήθως τα ξένα συγκροτήματα αλλάζουν κατά τη διάρκεια των εμφανίσεων τους , θα πρέπει να τοποθετηθούν ερμάρια , κρεμάστρες , καθρέπτες και καρέκλες για την καλύτερη λειτουργία τους.  Επίσης απαιτείται καλύτερος φωτισμός , καθαρισμός του χώρου και καλύτερος διαχωρισμός των ‘’ δωματίων ‘’ . Στο χώρο αριστερά δίπλα από το πατάρι μπορεί να τοποθετηθεί ένα μόνιμο πανί προβολής για προτζέκτορα ώστε να προβάλλονται εκεί κάποια βίντεο από τα συγκροτήματα που συμμετέχουν ή αφίσες χορηγών του ΔΦΦΛ . Κατά τη διάρκεια της εκδήλωσης μπορεί να προβάλλεται ζωντανή εικόνα από μία ή δύο σταθερές κάμερες που θα βρίσκονται κοντά στο πατάρι ώστε να φαίνονται και οι λεπτομέρειες των φορεσιών και των χορών κάθε συγκροτήματος.

Ηθελημένα δεν έχω αναφερθεί στην ποιότητα των συγκροτημάτων που συμμετέχουν στο ΔΦΦΛ . Θεωρώ ότι το Δ.Σ. του Πνευματικού Κέντρου είναι ικανό να καθορίσει το ύφος του Φεστιβάλ και να κρίνει το επίπεδο των συγκροτημάτων, άλλωστε είναι και ένας από τους βασικούς ρόλους του. Εάν όμως αυτό δεν είναι δυνατό μπορεί να απευθυνθεί στους τοπικούς πολιτιστικούς συλλόγους όπου υπάρχουν άνθρωποι με βαθιά γνώση του αντικειμένου και μπορούν να βοηθήσουν.

Η δημόσια διαβούλευση για το ΔΦΦΛ είναι μια καλή αρχή για την βελτίωση της διοργάνωσης. Καλό θα ήταν η διαδικασία αυτή να επεκταθεί και σε άλλες διοργανώσεις του Πνευματικού Κέντρου όπως τα Φαρομανητά , οι Γιορτές Λόγου και Τέχνης κ.ά. . Στο χέρι μας είναι να εκσυγχρονίσουμε και να αναπτύξουμε τις εκδηλώσεις του τόπου μας.

mavio

 

3

Το φεστιβάλ είναι το πρόβλημα? ή το ότι δεν υπάρχει αξιοπρεπείς χώρος διεξαγωγής του?

Αν ανήκετε στο φιλοθεάμον κοινό θα ξέρετε ότι αν δεν κάθεσαι στην πρώτη σειρά του κάθε σκαλοπατιού του ανοιχτού μας “μπάχαλου” δεν βλέπεις…

Πρώτα να φτιάξουμε τις υποδομές και μετά θα έρθει και η ποιότητα και ο εκσυγχρονισμος όχι μόνο του φεστιβάλ, όλων των εκδηλώσεων.

Ο δήμος έκανε “καλά” κι έχωσε τις αλυκές κι έχει πολλά οικόπεδα να φτιάξει θερινό θέατρο, (έχουμε ήδη χειμερινό χαχαχαχα), χώρο σωστό μελετημένο με κερκίδες σκηνή κλπ όπως υπάρχουν σε όλη την άλλη Ελλάδα.

Ας φτιαχτεί πρώτα κάτι τέτοιο και μετά να δείτε πως θα γεμίσει, γιατί όλοι θα είναι ευχαριστημενοι.

Και φυσικά μετά έρχεται η διοργάνωση που όλοι πριν από μένα μίλησαν… καταλύματα κλπ, και πρέπει να αλλάξει και η εποχή που γίνεται, ανάλογα σε ποιους θέλετε να απευθύνεται.

Καιτη Κακαβουλη

 

4

 

To Φεστιβάλ Φολκλόρ της Λευκάδας αποτελούσε στο παρελθόν σημείο ορόσημο για τις διοργανώσεις Φεστιβάλ σε όλη την Ελλάδα. Το είχαν αγκαλιάσει όλοι οι Λευκαδίτες οι οποίοι συμμετείχαν ενεργά και το περίμεναν με χαρά κάθε καλοκαίρι. Δυστυχώς όμως το φεστιβάλ δεν κατάφερε να εξελιχθεί στα χρόνια παρέμεινε στάσιμο, έχασε τη δημοφιλία του και κατέληξε ένας ξεχασμένος θεσμός που γίνεται από υποχρέωση χωρίς κανείς να παίρνει το ρίσκο της διακοπής ή αναμόρφωσης του.

Η πρόταση μου αφορά την επανασύσταση του Φεστιβάλ Φολκλόρ με σύγχρονους πολιτισμικούς όρους. Βασική ιδέα είναι η αξιοποίηση της άυλης πολιτιστικής κληρονομιάς που φορείς της είναι οι χορευτικές ομάδες από τα διαφορετικά κράτη και των διαχρονικών πολιτιστικών αξιών της φιλοξενίας, του σεβασμού της ανεκτικότητας σε συνδυασμό με τις νέες τεχνολογίες.

Ο σκοπός του φεστιβάλ θα είναι να παρουσιάσει τις άυλες πτυχές της πολιτιστικής κληρονομιάς κάθε χώρας όπως του χορού, της παραδοσιακής ενδυμασίας, του κεντήματος, της μαγειρικής, του τραγουδιού. Η παρουσίαση αυτή δεν θα έχει κανένα λόγο να γίνεται ποσοτικά αλλά στόχος θα είναι η εμβάθυνση και η παρουσίαση των ποιοτικών στοιχείων κάθε χώρας. Η διαχείριση αυτού του υλικού θα πρέπει να γίνεται με συνεργατικό τρόπο και με τη συμμετοχή όσων περισσότερων συμπολιτών μας γίνεται. Το στοιχείο αυτό είναι πολύ σημαντικό καθώς οι πολίτες πρέπει να είναι και να αισθάνονται διοργανωτές και όχι παθητικοί θεατές του δρώμενου.  Σε αυτό θα βοηθήσουν πολύ οι νέες τεχνολογίες και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Έτσι θα μπορέσουν να έρθουν σε επαφή ομάδες από διαφορετικές μεν χώρες αλλά με τα ίδια ενδιαφέροντα. Θα προετοιμάζουν τις δράσεις του αξιοποιώντας τις διαδικτυακές πλατφόρμες σε διάστημα πριν το φεστιβάλ ενώ θα συναντιούνται μεταξύ τους κατά τη διάρκεια του Φεστιβάλ

Το φεστιβάλ θα είναι θεματικό και θα προσκαλούνται οι χώρες ή και η χώρα που θα μπορούν να συνεισφέρουν στην εκάστοτε θεματική. Έτσι θα περιοριστεί ο αριθμός των ατόμων που θα πρέπει να φιλοξενούνται και θα μπορέσουν να φιλοξενηθούν σε κατάλληλες δομές ενώ θα δοθεί βάση στις δράσεις.

Παραδείγματα δράσεων και εργαστηρίων (workshops) πέρα από το χορό θα μπορούσαν να είναι: εργαστήριο μαγειρικής, παραδοσιακού κεντήματος, μουσικών μοτίβων, κοσμήματος κλπ. Τη χρονική διάρκεια του φεστιβάλ θα μπορούν να γίνονται παραδοσιακά πανηγύρια με τη συμμετοχή των Λευκαδίτικων χορευτικών, κινηματογραφικές παραστάσεις υπαίθριες κλπ.

Στόχος θα είναι το φεστιβάλ της Λευκάδας από απολίθωμα του παρελθόντος να εξελιχθεί σε πηγή έμπνευσης για το μέλλον, προάγοντας συνεργατικά δημιουργικά πρότυπα μεταξύ διαφορετικών ομάδων.

Μαρία Σκληρού

 

5.

Συγχαρητήρια για την πρωτοβουλία.

Δεν είμαι μόνιμη κάτοικος του νησιού ωστόσο το αγαπώ πολύ και το επισκέπτομαι όσο πιο συχνά μου το επιτρέπουν οι υποχρεώσεις μου. Έχω ζήσει πολλά καλοκαίρια στη Λευκάδα και έχω παρακολουθήσει αρκετές φορές το φεστιβάλ ώστε να έχω άποψη για αυτό.

Αρχικά, πιστεύω πως είναι θαυμάσιο το ότι υπάρχει ο θεσμός μετά από τόσα χρόνια -θα ήθελα να σας ευχαριστήσω για αυτό- αν και νομίζω πως απαιτείται θεμελιώδης αναδιοργάνωση.

ΣΤΟΧΟΣ

Κατά τη γνώμη μου, το φεστιβάλ ως διοργάνωση θα πρέπει να αποκτήσει κάποιο κοινό στο οποίο θα πρέπει να στοχεύει. Εάν οι υπεύθυνοι αποφασίσουν ότι θα ήταν καλύτερο να στοχεύει στους τουρίστες τότε ο χρόνος και ο τόπος διεξαγωγής δεν είναι κακοί – αν και θα μπορούσαν να είναι καλύτεροι, πχ. τέλη Ιουλίου – αρχές Αυγούστου οπότε και οι επισκέπτες είναι περισσότεροι. Δύσκολα το φεστιβάλ από μόνο του θα μπορούσε να λειτουργήσει ως την αφορμή για την επίσκεψη στο νησί.

Ωστόσο, αν στοχεύει στον τοπικό πληθυσμό (όχι μόνο της Λευκάδας αλλά και της ευρύτερης ηπειρωτικής περιοχής) τότε θα μπορούσε να πραγματοποιείται το φθινόπωρο οπότε λόγω του ότι η τουριστική κίνηση πέφτει (δυστυχώς), οι ντόπιοι πιο ξεκούραστα θα μπορούσαν να το παρακολουθήσουν. Επιπλέον, το φθινόπωρο πολλά σχολεία θα μπορούσαν να επισκεφτούν το νησί από όλη την Ελλάδα (και το φεστιβάλ θα γινόταν ημερήσιο). Άλλες πολιτιστικές δράσεις θα μπορούσαν να λαμβάνουν μέρος την ίδια περίοδο που να προσφέρουν κάτι παραπάνω στο κεντρικό γεγονός (π.χ. υπαίθρια μαθήματα παραδοσιακών χορών από εθελοντές γυμναστές, εκθέσεις προβολής παραδοσιακών φορεσιών) όπως και διάφορα workshops για μεγάλους και παιδιά.

ΠΡΟΒΟΛΗ

Όσοι δεν έχουν άμεση σχέση με το νησί αλλά το επισκέπτονται για διακοπές, είναι πολύ πιθανόν να μη γνωρίζουν καν την ύπαρξη του φεστιβάλ καθώς δεν προβάλλεται σχεδόν πουθενά. Η πόλη την περίοδο πριν την έναρξη του θα έπρεπε να είναι γεμάτη αφίσες ή σημαίες ή με άλλες αναφορές στη διοργάνωση. Επιπλέον, όλα τα sites που ελέγχει ο δήμος θα έπρεπε να το προβάλουν. Η δημιουργία σημείων όπου θα μπορούσαν οι επισκέπτες να τραβούν αναμνηστικές φωτογραφίες (τύπου “I AMsterdam”) με τη χρήση π.χ. του hashtag #folklore_festival_lefkada στα social media θα μπορούσε πανεύκολα να λειτουργήσει ως δωρεάν διαφήμιση (ειδικά όταν το σημείο διεξαγωγής ενδείκνυται για φωτογραφίες στο ηλιοβασίλεμα). Πολλά θα μπορούσαν να γίνουν και δε γίνονται σε αυτό τον τομέα.

ΔΙΟΡΓΑΝΩΣΗ

Το φεστιβάλ ξεκινά πάντα με την καθιερωμένη παρέλαση στην κεντρική αγορά της πόλης. Έχω παρατηρήσει και με άλλες αφορμές (απόκριες) πως ο δήμος αδυνατεί να διοργανώσει μια οποιαδήποτε παρέλαση όπου όσοι συμμετέχουν θα έχουν χώρο για χορό και παρουσίαση όσων έχουν έρθει να δείξουν στους θεατές. Όλες οι παρελάσεις είναι γεμάτες με κόσμο που περνούν χωρίς κανένα απολύτως πρόβλημα από όπου θέλουν διακόπτοντας τες, χωρίς ροή και έλεγχο. Η μια ομάδα είναι εδώ και η επόμενη ακολουθεί μετά από αρκετά λεπτά. Έτσι ο θεατής χάνει το ενδιαφέρον του και το φεστιβάλ εκπέμπει την αδυναμία του.

Ύστερα, κάθε βράδυ για μια εβδομάδα οι ομάδες στο Ανοιχτό Θέατρο παρουσιάζουν τους χορούς της κάθε χώρας έως που στο τέλος της περιόδου όλες μαζί κλείνουν τη διοργάνωση. Το ενδιαφέρον δηλαδή του κοινού περιορίζεται σε ένα και μόνο χώρο. Αυτό που θα μπορούσε να γίνει είναι οι ομάδες, τις ημέρες που δε συμμετέχουν στο φεστιβάλ, να παρουσιάζουν τους χορούς τους όχι μόνο στα διάφορα χωριά της Λευκάδας αλλά και σε διάσπαρτα σημεία μες την πόλη. Ειδικά, αν αυτό γινόταν πριν την έναρξη της παράστασης και έτσι τα χορευτικά συγκροτήματα λειτουργούσαν ως διαφήμιση για το φεστιβάλ προσελκύοντας επι τόπου επισκέπτες.

Το ότι οι ομάδες που εθελοντικά συμμετέχουν στο φεστιβάλ διαμένουν στα σχολεία και κοιμούνται σε ντιβάνια και όχι σε ξενοδοχεία (που θα μπορούσαν να προσφέρονται από τους ντόπιους – ως αυτοπροβολή), δε θέλω καν να το σχολιάσω.

FEEDBACK

Θα ήταν, πιστεύω, μια καλή ιδέα το να ρωτήσετε τους ίδιους τους συμμετέχοντες τη γνώμη τους. Εκείνοι έχουν πάρει μέρος και σε άλλα φεστιβάλ και έχουν γνωρίσει καλύτερες διοργανώσεις. Επιπλέον, εκείνοι είναι που λειτουργούν και ως διαφήμιση της χώρας στη δική τους πατρίδα είτε σε μικρή είτε σε μεγάλη κλίμακα ανάλογα με τις δυνατότητες του καθενός. Την εποχή των social media τα μεγέθη αυτά είναι σχετικά.

Είμαι σίγουρη πως αυτοί θα είχαν πολλά να προτείνουν ώστε το φεστιβάλ να παρουσιάσει κάποια άνθιση.

Το κείμενο αυτό μου πήρε μισή ώρα να το γράψω ενώ οι παραπάνω ιδέες δεν αποτελούν παρά μόνο ένα ελάχιστο ποσοστό όσων έχω κατά καιρούς σκεφτεί για την καλύτερη προβολή του φεστιβάλ. Μακάρι να θυμόμουν κι άλλα. Ίσως επανέλθω με πιο συγκεκριμένες προτάσεις.

Δεν είμαι ειδικός ούτε στο marketing ούτε στη διοργάνωση εκδηλώσεων. Η αναδιοργάνωση ενός τέτοιου γεγονότος ωστόσο ίσως θα απαιτούσε την πρόσληψη ενός.

Σας ευχαριστώ πολύ για το χρόνο που αφιερώσατε για να διαβάσετε τα παραπάνω.

Α ναι! Κάντε και μια βόλτα στο νησί να ρωτήσετε τους ντόπιους αν θέλουν οι ίδιοι το φεστιβάλ, πως το βλέπουν και αν είναι διατεθειμένοι να βοηθήσουν. Χωρίς αυτούς, τίποτα από τα παραπάνω δεν έχει σημασία. Ένας κούκος δε φέρνει την άνοιξη.

Καλή τύχη.

 

Θα ήταν εξαιρετικά χρήσιμο, πιστεύω, να μας είχε κοινοποιηθεί το περίγραμμα των θέσεων  του Πνευματικού Κέντρου πάνω στο σοβαρό αυτό θέμα, ώστε αυτές να αποτελέσουν μια συγκεκριμένη βάση διαλόγου, που δεν περιορίζει αλλά  προστατεύει την ουσία. Η διαβούλευση γενικώς δίνει μια εικόνα πλουραλισμού, αλλά σε πρακτικό επίπεδο όλες αυτές οι ετερόκλητες απόψεις κυρίως από μη ειδικούς δεν μπορούν να αξιοποιηθούν.

Τα προβλήματα είναι πάρα πολλά στην υπάρχουσα διοργάνωση του φεστιβάλ, που πολλά από αυτά είναι και προβλήματα γενικότερης λειτουργίας  του Πνευματικού Κέντρου.

Το πρωτεύον κατά τη γνώμη μου και πολύ πριν προβληματιστούμε πάνω στον εκσυγχρονισμό του θεσμού του φεστιβάλ, είναι οι υποδομές. Το Πνευματικό Κέντρο θα πρέπει άμεσα, να “νοικοκυρέψει” το σπίτι του!! Συγκεκριμένα, σε σχέση με το φεστιβάλ:

Ανοιχτό θέατρο!!!

(Αναρωτιέμαι αν έχει επισκεφθεί κανείς απ’ τους αρμόδιους την είσοδο, τις τουαλέτες, τους κοινόχρηστους χώρους, τον περιβάλλοντα χώρο)!!!! Πολιτισμός χωρίς καθαριότητα???? Είναι άμεσα αναγκαίο να ευπρεπισθεί ο χώρος (καθαρισμός, βαψιμο, τουαλέτες, καμαρίνια, κεντρική είσοδος, ήχος, φωτισμός, καθίσματα, λίγα λουλουδάκια!!!) ώστε να πληρεί τους στοιχειώδεις κανόνες φιλοξενίας και πολιτισμού!!!

Φιλοξενία!!

Διαμονή, διατροφή απαραιτήτως και με οποιοδήποτε κόστος σε ξενοδοχεία. Η φιλοξενία, μαζί με τις υποδομές αυτή την στιγμή είναι ο χειρότερος πρέσβης του φεστιβάλ. Κανένα σοβαρό συγκρότημα δεν θα έρθει κάτω απ’  αυτές τις συνθήκες!! Αν δεν λυθεί το πρόβλημα της φιλοξενίας δεν μπορεί να υπάρξει σοβαρό φεστιβάλ.

Σε ότι αφορά στο περιεχόμενο, είναι αναγκαίο  να απαντηθούν τα ερωτήματα ” Θέλουμε Φεστιβάλ, τι φεστιβάλ θέλουμε) και να ληφθούν υπόψη πρακτικές άλλων αντίστοιχων και επιτυχημένων φεστιβάλ. Να συγκληθεί, προς τούτο  μια επιτροπή ειδικών (προσωπικότητες, εκπροσώποι πολιτιστικών φορέων, Δήμος, Περιφέρεια, Πνευματικό  Κέντρο)  ώστε να εκπονηθεί μια σοβαρή εισήγηση για την αναβάθμιση του θεσμού. Η εισήγηση αυτή να αποτελέσει τη βάση ενός  Κανονισμού λειτουργίας  του ανανεωμένου Διεθνούς φεστιβάλ Παραδοσιακών χορών της Λευκάδας και την εφαρμογή του, βεβαίως, σε ένα εύλογο βάθος χρόνου και όχι βιαστικά και στο πόδι.

Καλή χρονιά!!

 

7.

Χαίρομαι που ζητείται η γνώμη των πολλών σχετικά με μια διοργάνωση που λαμβάνει χώρα στο νησί μας και θεωρείται σημαντική σε πολιτιστικό αλλά και σε οικονομικό επίπεδο.

Αρχικά, η χρονική περίοδος που πραγματοποιείται το φεστιβάλ δεν βοηθάει ,αλλά περισσότερο επιβαρύνει το νησί  καθώς και οι συμμετέχοντες δεν λαμβάνουν καθόλου καλές υπηρεσίες  (διαμονή, διατροφή κτλ). Η διεξαγωγή  του φεστιβάλ να γίνεται όταν θα υπάρχει προσφορά από τους επαγγελματίες  ξενοδόχους κτλ,  αφού τους δοθούν κίνητρα, να παρέχουν καταλύματα ( μαζί βεβαία με  τους αντίστοιχους   χώρους  που μπορούν  να διαθέσουν ο δήμος, η περιφέρεια, η εκκλησία και οποιασδήποτε άλλος φορέας).

Προσωπικά , δεν καταλαβαίνω γιατί αποτελεί   αυτοσκοπό κάθε τοπικού συλλόγου ότι πρέπει να συμμετέχει σε ένα  φεστιβάλ , που ναι μεν χαρακτηρίζεται ως διεθνές, αλλά καταλήγει τα ελληνικά συγκροτήματα που συμμετέχουν   , και πόσο μάλιστα τα λευκαδίτικα να είναι πολύ περισσότερα σε αριθμό από τα αλλοδαπά , προσφέροντας και  αμφίβολο ποιοτικό αποτέλεσμα.  Στην τελική, ας  διοργανώσουμε ένα διήμερο φεστιβάλ μόνο για τα δικά μας, τα  τοπικά σωματεία.

Τέλος , να αποφασίσουμε εάν θέλουμε να  έχουμε φεστιβάλ φολκλορικών ή  παραδοσιακών χορών και δρώμενων.

8.

Περισσότερη προβολή του όλου θέματος στους δρόμους της πόλης.
Η έναρξη και η λήξη δεν φτάνει!
Αποτελεί τουριστικό προϊόν αλλιώς να γίνεται το χειμώνα!

 

9.

Καλησπέρα σας, καλή χρονιά, καλή επιτυχία στο έργο σας

Η πρωτοβουλία σας είναι εξαιρετική, αν και δεν είμαι σίγουρη ότι θα μπουν αρκετοί στη διαδικασία να θέσουν εδώ τους προβληματισμούς τους και να δώσουν ιδέες για το ΔΦΦ που θα το βγάλουν από τη στασιμότητα των τελευταίων χρόνων.

Προσωπικά δεν είμαι μόνιμος κάτοικος του νησιού και δεν ειμαι και φανατική θεατής του Φεστιβάλ, για να έχω μια ολοκληρωμένη εικόνα των στρεβλών και των καλών του στιγμών, όμως σέβομαι την πορεία του στο χρόνο και θεωρώ ότι του αξίζει να αποκτήσει την παλιά του αίγλη και να αποτελέσει και πάλι το μεγαλύτερο πολιτιστικό γεγονός του καλοκαιριού.

Η δική μου συμμετοχή εδώ θα επικεντρωθεί σε τρία σημεία, το ένα δεν αφορά άμεσα στην περίοδο του φεστιβάλ, αλλά το πριν από αυτή. Το δεύτερο αφορά στην εμφάνιση των χορευτικών συγκροτημάτων στα χωριά.

Και ας ξεκινήσω από αυτό το δεύτερο.
Αν και δε ζω στη Λευκάδα μόνιμα είμαι μέλος σε τοπικό πολιτιστικό σύλλογο που μετά από πολλά χρόνια ξαναέφερε το Φεστιβάλ στο χωριό και μάλιστα με ικανοποιητική συμμετοχή των κατοίκων του. Αυτό που θα ήθελα να σημειωθεί, αν φυσικά είναι μέσα στα σχέδια σας να υπάρχουν τέτοιες βραδιές στα χωριά -ελπίζω ότι θα είναι, καθώς αρέσει στον κόσμο πολύ αφενός, αλλά και είναι καλό να συμμετέχουν και τα χωριά σε αυτή τη διαδικασία, καθως ο πολιτισμός δεν αφορά μόνο στη χώρα αλλά ολόκληρο το νησί αφετέρου -, είναι ένας καλύτερος προγραμματισμός, τοσο όσον αφορά το ποιο χορευτικό συγκρότημα θα χορέψει και που, αλλά και το πότε καθώς ειδικά το καλοκαίρι του 2019 υπήρξε ένα μπάχαλο όσον αφορά τον προγραμματισμό αυτό, τουλάχιστον στο δικό μου χωριό και δυσκόλεψε πολύ την οργάνωση και των υπολοιπων εκδηλώσεών μας. (άλλαξε δυο φορές το ποιο χορευτικό συγκρότημα θα έρθει, δεν τηρήθηκε η ώρα άφιξης των χορευτών κ.λπ)

Όσον αφορά τώρα την πρότασή μου για την περίοδο πριν το ΔΦΦ και συγκεκριμένα την περίοδο του χειμώνα:

Το Φεστιβάλ ως θεσμός, άλλαξε τα δεδομένα των εκδηλώσεων στο νησί όταν πρωτοπραγματοποιήθηκε. Όμως όχι μόνο του νησιού αλλά και ολόκληρης της Ελλάδας, καθώς  είναι ο παλαιότερος πολιτιστικός θεσμός στη χώρα μας στους τομείς του χορού και της μουσικής, της παγκόσμιας παραδοσιακής κληρονομιάς. Θα έπρεπε να είναι η ναυαρχίδα των εκδηλώσεων του νησιού (ακόμα περισσότερο μιας και υπάρχουν και τόσα σωματεία που ασχολούνται με αυτη τη θεματική) και να αποτελεί προτεραιότητα όχι μόνο ως εκδήλωση αλλά και ως τρόπος ζωής.

Για να γίνει αυτό θα πρέπει, κατά τη γνώμη να μελετηθεί, να προγραμματιστεί και να υλοποιηθεί ένα πρόγραμμα “επιμόρφωσης” παιδιών και ενηλίκων πάνω στη θεματική του φεστιβάλ με δραστηριότητες ενδιαφέρουσες, (επειδή η λέξη ἑπιμόρφωση” μπορεί να φαντάζει και λίγο βαριά),  που θα φέρουν σε επαφή όλους τους ενδιαφερόμενους όχι απλά με το χορό και τη μουσική κάθε λαού, αλλά με τη βαθιά γνώση και μελέτη της ουσίας και της αξίας τους. Εκδηλώσεις με θεωρητικό πλαίσιο και εργαστήρια που θα αναδεικνύουν την ουσία του φολκόρ, την αξία του φεστιβάλ ως εκδήλωση στο τουρισμό αλλά και τον πολιτισμό του τόπου μας, την αναγκαιότητα της συμμετοχής των ανθρώπων σε αυτό. Θεματικές εκθέσεις, ομιλίες, ντοκιμαντέρ, σεμινάρια, εργαστήρια πολιτισμού, ομιλίες και συζητήσεις προβληματισμού θα μπορούν να αποτελούν το πρόγραμμα μιας θεματικής εβδομάδας μέσα στο χειμώνα και πριν ξεκινήσει η τουριστική σεζόν στο νησί μας

Αυτό θεωρώ θα βοηθήσει στο να υπάρχει καλύτερος προγραμματισμός και για τις θερινές εκδηλώσεις του ΔΦΦ που κατά τη γνώμη μου θα πρέπει να αναθεωρηθεί ο χρόνος στον οποίο πραγματοποιούνται. Φρἐσκιες νέες ιδεές θα αναδυθούν και περισσότεροι θα συμμετέχουν αν κατανοήσουν πρώτα από όλα την αξία της εκδήλωσης.

Σαφώς για πρέπει να αλλαχθεί και όλος ο προγραμματισμός στην εναρκτήρια παρέλαση, ζήτημα που όπως είδα έχει ήδη τεθεί και παραπάνω από άλλους.

Τέλος το τρίτο ζήτημα που θα ήθελα να θέσω ως προβληματισμό, είναι η αναγκαιότητα το φεστιβάλ να ξεφύγει από τον κλοιό της πόλης της Λευκάδας και να “απλωθεί” και στο υπόλοιπο νησί, όχι μόνο με τη συμμετοχή των χορευτικών συγκροτημάτων στα χωριά, γεγονός που ήδη γίνεται, αλλά με την οργάνωση εκδηλώσεων και παραστάσεων σε καίρια σημεία του νησιού, όπως για παράδειγμα στο Φάρο ή τον Άγιο Δονάτο.

Σας ευχαριστώ θερμά και εύχομαι αυτή η προσπάθεια να αποτελέσει την αφετηρία για ένα καλύτερο νησί, ένα νησί που δεν θα είναι μόνο στα λόγια “των γραμμάτων και των τεχνών”
Χ.Σ. crissperly@gmail.com

 

10.

Καλημέρα, καλή χρονιά,υγεία και ευτυχία για όλο τον κόσμο.

Συγχαρητήρια για την πρωτοβουλία να δοθεί η δυνατότητα υποβολής προτάσεων στον κόσμο του νησιού.

Όλοι πλέον καταλαβαίνουμε ότι το 2020 δεν είναι σε καμία πτυχή της ζωής μας 1962. Έτσι λοιπόν και ο ζωντανός οργανισμός που λέγεται Δ.Φ.Φ.Λ.  μετά από χρόνια στασιμότητας και τέλματος χρειάζεται αναζωογόνηση.

ΧΡΟΝΟΣ ΤΕΛΕΣΗΣ: το 15νθήμερο 20 ΙΟΥΛΙΟΥ – 5 ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ (αποσυμφορεί το κορεσμένο 25ήμερο του Αυγούστου).

ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΕΛΕΣΗΣ: να εξετασθεί η μείωση σε 6 ημέρες (Κυριακή – Παρασκευή) με ταυτόχρονη αλλαγή του πλαισίου παρουσίασης, ( η 20λέπτη στεγνή παρουσίαση καλύπτει τα σημερινά δεδομένα);

ΤΟΠΟΣ ΤΕΛΕΣΗΣ: δεν αμφισβητείται ο σημερινός, φυσικά με ριζική αναμόρφωση.

ΧΩΡΟΣ ΠΑΡΕΛΑΣΗΣ: η Λευκάδα των 2 μόλων δεν υπάρχει και στη θέση τους είναι σύγχρονοι και άνετοι δρόμοι.

Κόμβος Αστυνομίας – Λιμεναρχείο – Μποσκέτο  –  Σικελιανού – Ανοικτό θέατρο μια καλή και άνετη διαδρομή. (οι σύλλογοι δεν αλληλοκαλύπτονται, οι θεατές δεν στριμώχνονται, η ασφάλεια όλων μεγιστοποιείται). (υπάρχει προηγούμενο το 2003 που για λόγους ασφαλείας δεν έγινε στην κεντρική αγορά).

ΧΩΡΟΣ ΦΙΛΟΞΕΝΕΙΑΣ: Τα γυμνάσια αρρένων και θηλέων της νιότης μας εξέλειπαν.

Στη θέση τους σύγχρονες τουριστικές μονάδες καλύπτουν όλο το νησί.

Οι ενώσεις ξενοδόχων και ενοικιαζόμενων δωματίων πρέπει να συνδράμουν.

Το παλαιό νοσοκομείο με την ανάλογη ανακαίνιση μπορεί να γίνει ο πυρήνας διαμονής.

Το “γηροκομείο” – ξενώνας της Καρυάς  έχει είδη χρησιμοποιηθεί.

Οι κατασκηνώσεις Πασά; (προσπάθεια ανανέωσης του δικαιώματος χρήσης)

Οι εκκλησιαστικές κατασκηνώσεις Φανερωμένης με την ανάλογη συναίνεση του Μητροπολίτη.

ΑΡΙΘΜΟΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ: Διεθνές: η λέξη περικλείει τα πάντα για το Φεστιβάλ.

Σταδιακή και προσεγμένη αύξηση των χώρων που συμμετέχουν.

ΚΟΣΤΟΣ ΥΛΟΠΟΙΗΣΗΣ: Ένα σοβαρό και αναμορφωμένο προϊόν προσελκύει πάντα μεγάλους και σοβαρούς χορηγούς.

Προσπάθεια εύρεσης ευρωπαϊκών πολιτιστικών  προγραμμάτων χρηματοδότησης,

Προσπάθεια ένταξης σε ευρωπαϊκά και παγκόσμια δίκτυα ανάλογων φεστιβάλ, με ανταλλαγή συλλόγων.

Τελειώνοντας σας ευχαριστώ που μας δώσατε το βήμα έκφρασης των σκέψεων μας και πλέον είναι στο χέρι σας να ταράξετε τα  λιμνάζοντα νερά για τα πολιτιστικά και όχι μόνο, δρώμενα του νησιού μας.

Με εκτίμηση

Παστέλης Βασίλειος

τηλ. 6944258511 e-mail:baspast@gmail.com

 

11

Καλή χρονιά και χρόνια πολλά.

Συνεχίζοντας  την διαδικασία διαβούλευσης θα ήθελα να ζητήσω να δημοσιευθούν κάποια δεδομένα από το Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Λευκάδας ούτως ώστε να είναι πιο εύκολο να προταθούν εφαρμόσιμες λύσεις στους προβληματισμούς που θέτει . Δηλαδή για γίνουν προτάσεις που θα οδηγήσουν στην βελτίωση του θεσμού του Διεθνούς Φολκλορικού Φεστιβάλ Λευκάδας θα πρέπει να γνωρίζουμε περισσότερα πράγματα για τη διοργάνωση. Κάποια από αυτά είναι τα εξής :

  • Μέσο χρηματικό κόστος του Φεστιβάλ αλλά και εσόδων .
  • Αριθμός ατόμων που φιλοξενούνται , κατά μέσο όρο , σε κάθε Φεστιβάλ.
  • Αριθμός ατόμων που ασχολούνται με τη διοργάνωση του Φεστιβάλ και αυτών που απασχολούνται κατά τη διάρκεια του.

Γνωρίζοντας το κόστος αλλά και τα έσοδα ( και από πού προέρχονται ) θα μπορέσουμε να προτείνουμε λύσεις όπως π.χ.  το άνοιγμα σε ιδιώτες χορηγούς που να μπορούν να καλύψουν μέρος των εξόδων , αυξομείωση στην τιμή των εισιτηρίων ή άλλους τρόπους εξοικονόμησης χρημάτων . Γνωρίζοντας τον ακριβή αριθμό των ατόμων που θα φιλοξενηθούν θα μπορούσαν να προταθούν λύσεις για διαμονή των συμμετεχόντων σε κανονικά δωμάτια με ευνοϊκές τιμές, σε συνεννόηση με τους τοπικούς συλλόγους ξενοδόχων και ενοικιαζομένων δωματίων ακόμη και εάν αυτό προϋποθέτει την αλλαγή ημερομηνίας του Φεστιβάλ . Γνωρίζοντας τον αριθμό των ατόμων που ασχολούνται με τη διοργάνωση αλλά κυρίως αυτών που απασχολούνται κατά τη διάρκεια του Φεστιβάλ θα μπορούσαμε να προτείνουμε τρόπους αύξησης των ατόμων με π.χ. αίτηση στους τοπικούς πολιτιστικούς συλλόγους που συμμετέχουν στο Φεστιβάλ για εθελοντική βοήθεια στη διοργάνωση αλλά και τη πραγματοποίηση ή καλύτερη κατανομή δυναμικού.

Κλείνοντας θα ήθελα να συγχαρώ το νέο Δ.Σ. του Πνευματικού Κέντρου για την πρωτοβουλία διαβούλευσης που μόνο όφελος μπορεί να έχει για το Φεστιβάλ. Για να γίνει όμως το Φεστιβάλ αντάξιο των σύγχρονων προσδοκιών των πολιτών της Λευκάδας  αλλά και για να επιτυγχάνει τους σκοπούς για τους οποίους ξεκίνησε θα πρέπει οι προτάσεις να είναι συγκεκριμένες και πραγματοποιήσιμες. Για αυτό το λόγο ζητώ τα παραπάνω δεδομένα έτσι ώστε να μην κάνουμε μια απλή καταγραφή των γνωστών προβλημάτων του θεσμού αλλά να συνεισφέρουμε , μέσω της διαβούλευσης , ουσιαστικά στη βελτίωση του θεσμού.

Με τιμή, mavio .

 

12.

Καλημέρα, χρόνια πολλά και καλή επιτυχία στη προσπάθεια σας.

Το φεστιβάλ φολκλόρ έχοντας παραμείνει στάσιμο στον αρχικό σχεδιασμό του έχει ξεπεραστεί προ πολλού και έχει πάψει πλέον να ενδιαφέρει τους Λευκαδίτες, το κοινό στο οποίο οφείλει να στοχεύει. Ουδέποτε επηρέασε καθ οιοσδήποτε τον τουρισμό, αύξηση προσέλευσης η παράταση σεζόν, ενώ  οι τουρίστες σποραδικά και μόνον εφ όσον ο προγραμματισμός τους συμπέσει παρακολουθούν και συμμετέχουν.

Αποψη μου είναι ότι οφείλει να μετεξελιχθεί σε κάτι άλλο ουσιαστικό και αυθεντικό, ας δούμε τον τρόπο που τα Λευκαδιτικα σωματεία έχουν παραποιήσει τους αυθεντικούς Ελληνικούς χορούς, και ας μπουν κριτήρια ουσιαστικής εκπροσώπησης χωρών. Σίγουρα η ποσότητα λειτουργεί εις βάρος της ποιότητας. Ούτε είναι ζητούμενο όλα τα τοπικά σωματεία να ανέβουν στο πατάρι τον Αύγουστο.

Επίσης ο χρόνος διεξαγωγής ενώ δεν πετυχαίνει τον σχεδιασμό για παράταση της τουριστικής περιόδου λειτουργεί αποτρεπτικά για συμμετοχή των ντόπιων.

Αναγκαία είναι η εξασφάλιση αξιοπρεπών συνθηκών φιλοξενίας των συγκροτημάτων. Μια προσωρινή λύση ίσως θα ήταν η χρησιμοποίηση του παλιού νοσοκομείου μετά από κατάλληλες παρεμβάσεις συντήρησης.

 

13.

Αλλαγη θεσμικου πλαισιου  λειτουργιας του  λεγομενου σημερα πνευματικου κεντρου σε πολιτιστικο οργανισμο .Οταν γινει αυτο  ολα  θα μπουν στη θεσι τους  και σιγουρα θα χει προοπτικη εξελιξης  ολο το νησι στο  μεγαλο θεμα του πολιτισμου…….Τι ειδους φεστιβαλ ειναι    lfolklor ;  traditional  ;τα συγκροτηματα  με τι κρητηρια επιλεγονται  που διμενουν  που σιτιζονται  ….. τον υπολοιπο χρονο[φθινοπορο χειμωνα ανοιξη] τι εκδηλωσεις γινοντε στη χωρα και στο νησι και σε ποιους χωρους …. ολοι οι πολιτιστικοι μας συλλογοι  δεχονται προσκλησεις να συμετεχουν σε εκδηλωσεις σε ολη την ελλαδα  δεν μπορουν ομως να προσκαλεσουν  γιατι δεν εχουμε καταλληλους χωρους….κι αν δεν συμετεχει ο κοσμος  σ αυτη τη διαβουλευση   με το ερωτημα οπως το θεσατε ειναι γιατι μοιαζει με κινηση εντυπωσιασμου  μας γυριζετε την πλατη  αδιαφοροντας για ολο το χρονο [  πολιτιστικους χειμωνες] τους  λεμε και τι να σας πουμε για κατι που δεν βλεπουμε ποια… το καθεστως του λεγομενου πνευματικου κεντρου δεν επιτρεπει  πολιτισμικη αναπτυξη τα καθεστωτα προαγουν τη βαρβαροτητα [βολεματα ρουσφετια και μπαξισια] ευχαριστω  που μου δοθηκε ο χωρος  ΚΑΛΗ ΔΥΝΑΜΙ  σας ευχομαι  σε καθε προτοβουλια  για τον πολιτισμο   θα ειμαι μαζισας….ΧΡΟΝΙΑ ΠΟΛΛΑ  ΚΑΛΗ ΧΡΟΝΙΑ…

 

14.

Θεωρώ ότι το φεστιβάλ έχει γεράσει και πρέπει ή να βελτιωθεί ή να καταργηθεί, σίγουρα πρέπει τα στάνταρτς του να ανέβουν και να γίνει αντάξιο των φεστιβάλ που είχαν κατά νου οι πρωτεργάτες του… οι τρόποι για να γίνει αυτό είναι αυτονόητοι, αν δοθεί περισσοτερη σημασία και υποδομή στην ποιότητα κι όχι στην ποσότητα τότε είναι εύκολο να γίνει μια αρχή!

Το Π.Κ. ξοδεύει πολλά λεφτά κάθε χρόνο για ένα θεσμό με φτωχή παρουσίαση ενώ και με τα μισά θα μπορούσε να έχει σαφώς καλύτερο αποτέλεσμα…αυτό μπορεί να επιτευχθεί με  μικρότερο αριθμό αποστολών και λιγότερες μέρες εμφανίσεων των συγκροτημάτων κατά πρώτον. Μπορεί να αλλάξει το φεστιβάλ και πρέπει, δικαιούμαστε να ζητάμε το καλύτερο γιατι απλούστατα είναι εφικτό!

Συνεχίστε την καλή και πρωτοποριακή δουλειά νέο δ.σ. Ηδη έχει αρχίσει να φαίνεται η διαφορά σας!

 

15

ερμά συγχαρητήρια, κατ’ αρχήν στο νέο Δ.Σ. του Πνευματικού Κέντρου για την πρωτοβουλία. Νομίζω δεν έχει ξαναγίνει, τουλάχιστον με ατό το πνεύμα και με αυτό το περιεχόμενο.

Τα προβλήματα είναι γνωστά. Η αξιοπρεπής στέγαση των προσκεκλημένων είναι το μείζον. Δε νοείται εν έτει 2020 οι άνθρωποι να μην έχουν τις στοιχειώδεις παροχές για τη φιλοξενία τους. Προσκεκλημένοι και φιλοξενούμενοι σε σχολικά κτίρια, χωρίς τουαλέτες και δυνατότητα μπάνιου… μάλλον αφιλόξενους θα μας πουν!

Επίσης θα πρέπει να αναπροσαρμοστεί, κατά τη γνώμη μου το ίδιο το περιεχόμενο του Φεστιβάλ. Θα είναι Παραδοσιακό (traditional) ή απλά θέαμα με βάση τη χορευτική παράδοση της χώρας προέλευσης κάθε ενός γκρουπ (folklore); και η διάκριση ανάμεσα στα δύο είναι πασιφανής…. Άλλο είναι η παρουσίαση χορών που πηγάζουν από την ιστορία ενός τόπου και αντανακλούν την ιδιοσυγκρασία ενός λαού και άλλο είναι οι χορογραφίες που απλά στηρίζονται στην παράδοση και “ωραιοποιείται” (αυτό εναπόκειται στην κρίση του καθενός…) με διάφορα ακροβατικά μόνο και μόνο για να “πέσει” χειροκρότημα, να τραβήξει κόσμο και άρα εισιτήρια…

Κλείνω, παραμένοντας στην ουσία του “Φεστιβάλ” οι ομάδες των χορευτών θα πρέπει να έρχονται σε επικοινωνία τόσο με τα μέλη των άλλων χωρών-ομάδων αλλά και με την πόλη που τους φιλοξενεί και τους κατοίκους της. Να πάψει απλά να έρχεται ο κόσμος αυτός για το “πατάρι” αλλά να διαχέεται στην πόλη και τα χωριά (κυρίως, μιας και στην πόλη το καλοκαίρι παρά είναι φορτωμένο το πρόγραμμα), ώστε χωρίς το κριτήριο του θεάματος (spetacolo) να έρχονται και εκείνοι σε επαφή με τους ντόπιους και οι ντόπιοι να γνωρίζουν τη νοοτροπία αυτών των λαών.

Μετά από 60 σχεδόν χρόνια είναι κρίμα να παραμένουν οι ίδιες συνθήκες και τα ίδια ζητούμενα από αυτό το φεστιβάλ όταν όλα έχουν αλλάξει μετά από 6 δεκαετίες ζωή

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.