Τι είπε ο π. εντεταλμένος Πολιτικής Προστασίας Π. Γαζής στο Δ. Σ. για την πυρκαγιά

ΠΑΝΟΣ ΓΑΖΗΣ

[Σημείωση Σύνταξης: (Επανάληψη του άρθρου λόγω εμπλοκής στο fb άσχετης φωτογραφίας).       Στο Δημοτικό Συμβούλιο της Παρασκευής 12-8-2016 συζητήθηκε πρό Ημερησίας Διάταξης η μεγάλη και ιδιαίτερα καταστροφική πυρκαγιά που άφησε 14 οικογένειες συμπολιτών μας άστεγες. Ακούστηκαν πολλά, μερικά εκ των οποίων ήταν εξαιρετικά ενδιαφέροντα. Το ΦΟΡΤΣΑ ΛΕΥΚΑΔΑ, στα πλαίσια της μόνιμης και σταθερής προσπάθειάς του να προσφέρει έγκυρη ενημέρωση, ξεκινά από σήμερα μια καταγραφή των σημείων και των τοποθετήσεων που θεωρεί πως θα βοηθήσουν τους αναγνώστες του να μορφώσουν ορθή γνώμη για γεγονότα. Και ξεκινάμε με την τποθέτηση του πρώην εντεταλμένου συμβούλου του Δήμου Πολιτικής Προστασίας Πάνου Γαζή, ο οποίος -θυμίζουμε- προ μηνών παραιτήθηκε, αφού δεν είχε στο έργο του την συνδρομή και την υποστήριξη της δημοτικής Αρχής…]

Τοποθέτηση δημοτικού συμβούλου Πάνου Γαζή (π. Πολιτικής Προστασίας)

για την πυρκαγιά, στο Δ.Σ. της Παρασκευής 12-8-16

Θα ήθελα να συγχαρώ κι εγώ τους απλούς πυροσβέστες και τους κατώτερους αξιωματικούς, τους εθελοντές και τους απόστρατους της Πυροσβεστικής Υπηρεσίες, τους δημοτικούς υπαλλήλους, όπως και τη Δημοτική Αρχή για τη βοήθεια την οποία πρόσφεραν σ’ αυτήν την έκτακτη κατάσταση που βρέθηκε η παλιά πόλη της Λευκάδας. Και αξίζει συγχαρητήρια η Π.Υ Λευκάδας γιατί οι πυροσβέστες  έκαναν τη δουλειά τους χωρίς να έχουν τα απαραίτητα μέσα να διαχειριστούν μια τέτοια κατάσταση. Σ’ αυτούς τους ανθρώπους υποκλίνομαι για την προσφορά τους στο νησί μας. Πώς να μην υποκλιθώ στον Πυροσβέστη που ενώ ήταν σε άδεια επέστρεψε από μόνος του στην υπηρεσία του και μάλιστα τραυματίστηκε!

Εύχομαι οι άνθρωποι που έχασαν την περιουσία τους να μπορέσουν να σταθούν στα πόδια τους και όλοι μας να συνεισφέρουμε με όποιο τρόπο μπορούμε στην προσπάθειά τους να ξαναχτίσουν το σπιτικό τους. Θα σας έλεγα κε Πρόεδρε να ηγηθείτε της προσπάθειας συγκεντρώσεως χρημάτων για την αποκατάσταση των ζημιών των ανθρώπων που πλήγηκαν, αρχής γενομένης από όλους εμάς τους δημοτικούς συμβούλους δίνοντας ένα συμβολικό ποσό (50 – 100 ευρώ).

Πριν μίλησα για τους απλούς πυροσβέστες και όχι για τα ανώτερα κλιμάκια της Π.Υ. Αυτοί ούτε σχέδιο είχαν και ούτε έχουν για την αντιμετώπιση μιας έκτακτης κατάστασης στην παλιά πόλη. Εάν είχαν σχέδιο θα έκαναν και ασκήσεις για να αξιολογήσουν το σχέδιο. Αλήθεια πότε έκαναν μια άσκηση στην παλιά πόλη; Μια άσκηση όχι όμως πηγαίνοντας με τις σειρήνες μόνοι τους εκεί και με τους δημοσιογράφους για να τραβήξουν φωτογραφίες, αλλά σε συνεργασία με άλλες υπηρεσίες, όπως τις υπηρεσίες Πολιτικής Προστασίας της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, τη ΔΕΗ, εκπαιδευμένους εθελοντές και άλλους εμπλεκόμενους σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης; Ποτέ δεν έκαναν τέτοιου είδους άσκηση. Οι Πυροσβεστικές Υπηρεσίες της Κέρκυρας, της Ρόδου και άλλων  πόλεων της Ελλάδας με τα ίδια χαρακτηριστικά με αυτά της πόλης της Λευκάδας (Χανιά, Ρέθυμνο, Ναύπλιο, Κομοτηνή, Καστοριά) , συνέχεια κάνουν τέτοιου είδους ασκήσεις και με τη συμμετοχή των κατοίκων που μένουν στις Παλιές αυτές Πόλεις.

Αφήστε τις ασκήσεις. Ποιος θα ενημερώσει τους κατοίκους και θα τους ευαισθητοποιήσει στο καίριο πρόβλημα της μειωμένης έως αδύνατης δυνατότητας προσπέλασης των Πυροσβεστικών οχημάτων και των άλλων οχημάτων έκτακτης ανάγκης λόγω των παράνομα σταθμευμένων αυτοκινήτων; Η Πυροσβεστική Υπηρεσία της Κέρκυρας διένειμε στους οδηγούς που κινούνται στην παλιά πόλη ένα σκίτσο που απεικονίζει ένα πυροσβεστικό όχημα το οποίο στενοχωριέται γιατί δεν μπορεί να έχει πρόσβαση στο έκτακτο συμβάν λόγω των σταθμευμένων αυτοκινήτων. Οι οδηγοί ανταποκρίθηκαν θετικά.

Επίσης, η Π.Υ Κέρκυρας, Ρόδου, Χανίων και των άλλων πόλεων διανέμουν κάθε τόσο φυλλάδια στα οποία περιλαμβάνονται χρήσιμες οδηγίες, αρχικά για την αποφυγή μιας πυρκαγιάς και στη συνέχεια για τον τρόπο αντιμετώπισής της στο αρχικό της στάδιο. Ας προμηθευτεί η Π.Υ Λευκάδας ή αν δεν έχει τη διάθεση η Π.Υ της Λευκάδας, τα Γραφεία Πολιτικής Προστασίας του Δήμου και της Αντιπεριφέρειας αυτά τα φυλλάδια από την Ένωση Αξιωματικών Πυροσβεστικού Σώματος Ελλάδας και από την Πυροσβεστική Υπηρεσία της Κέρκυρας και να τα μοιράσουμε στους κατοίκους πόρτα πόρτα.

Επιβάλλεται να γίνει μια ημερίδα για την πρόληψη και την αντιμετώπιση των εκτάκτων καταστάσεων που απειλούν το νησί μας. Επί των ημερών μου στην Πολιτική Προστασία του Δήμου έγινε για τους σεισμούς, ας γίνει τώρα για τις πυρκαγιές γενικότερα. Δεν κάνω τον ειδικό παρόλο που τελειώνω  μεταπτυχιακό πάνω σε θέματα Πολιτικής Προστασίας και έχω παρακολουθήσει συνέδρια , ημερίδες σαν και αυτή που έγινε τον Ιανουάριο του 2010 στην Κέρκυρα με θέμα «ολική διαχείριση πυροπροστασίας του ιστορικού κέντρου της πόλης της Κέρκυρας» και αρκετές ασκήσεις στη διαχείριση τέτοιων καταστάσεων ξοδεύοντας πολλά χρήματα και όλα από τις οικονομίες μου.

Το ερώτημα που πλανάται σε κάποιους είναι το εξής: « Άντε καλά μας τα λες, άντε είσαι και λίγο σχετικός με το αντικείμενο, εσύ όταν ήσουν αιρετός υπεύθυνος της Πολιτικής Προστασίας τι έκανες για την παλιά πόλη προκειμένου να είναι ασφαλής»; Σ’ αυτό το μικρό χρονικό διάστημα που ήμουν έκανα πολύ λίγα πράγματα. Οι λόγοι πολλοί. Πάντως όχι λόγοι ανικανότητας ή αδιαφορίας ή ημιμάθειας. Νομίζω ότι ούτε ο τωρινός Δήμαρχος ούτε οι προηγούμενοι δεν ενδιαφέρθηκαν και δεν ενδιαφέρονται για την προστασία των ανθρώπων και των κτιρίων της πόλης. Οι περισσότεροι αιρετοί που γίνονται υπεύθυνοι στην Πολιτική Προστασία είναι άσχετοι με το αντικείμενο. Για παράδειγμα, όλοι οι Αντιπεριφερειάρχες της χώρας είναι οι κατεξοχήν υπεύθυνοι Πολιτικής Προστασίας στο Νομό τους. Εσείς πιστεύετε ότι γνωρίζουν να διαχειρίζονται έκτακτες καταστάσεις επειδή είναι Αντιπεριφερειάρχες; Εδώ τόσοι και τόσοι έχουν φάει τα μούτρα τους επάνω στα βιβλία και σε πραγματικές καταστάσεις και με συμμετοχή σε πολλές ασκήσεις και δε είναι σίγουροι γι’ αυτό που κάνουν, πόσο μάλλον αυτοί που από το πουθενά αναλαμβάνουν αυτά τα δύσκολα καθήκοντα! Χρειάζεται σταθερό και επιμορφωμένο προσωπικό πάνω σε θέματα οργάνωσης και διαχείρισης Πολιτικής Προστασίας. Οι αιρετοί θα αλλάζουν, οι υπάλληλοι όμως θα μένουν και θα γνωρίζουν τα προβλήματα και τη διαχείρισή τους. Θα πω παρακάτω για τη δημιουργία Αυτοτελούς Τμήματος Πολιτικής Προστασίας.

Εμένα δύο πράγματα με ενδιέφεραν. Πρώτον, τα οχήματα της Πυροσβεστικής να βρίσκονταν στα πρώτα λεπτά στο συμβάν  και δεύτερον η σωστή λειτουργία των πυροσβεστικών κρουνών.

Σχετικά με το πρώτο δεν μπορούσα να προτείνω κάτι για την απαγόρευση της στάθμευσης των αυτοκινήτων ή να μπούνε μπάρες για να μην μπαίνουν τα αυτοκίνητα κ.α, την ευθύνη αυτοί την είχαν και την έχουν άλλοι αιρετοί του Δήμου και άλλες υπηρεσίες. Εγώ  έπρεπε να βοηθήσω την Πυροσβεστική Υπηρεσία να είναι γρήγορα στο συμβάν. Τέλος Μαΐου, αρχές Ιουνίου 2015 επισκέπτονται τη Λευκάδα ο τότε Αρχηγός της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας Αντιστράτηγος κος Παπαγεωργίου Βασίλειος και ο πρώην Γενικός Γραμματέας Πολιτικής Προστασίας κος Μαυρόπουλος Αναστάσιος για ζητήματα της τότε αντιπυρικής περιόδου. Μεταβαίνω με τον κ. Δήμαρχο και τον κ. Θεοχάρη Αντώνη, υπάλληλο της Περιφερειακής Ενότητας Λευκάδας αρμόδιο για θέματα πολιτικής προστασίας, λόγω της απουσίας του κου Αντιπεριφερειάρχη στην Πυροσβεστική Υπηρεσία Λευκάδας προκειμένου να συναντηθούμε. Διοικητής τότε ήταν ο ίδιος που είναι και τώρα. Εκεί απαιτώ από τους κυρίους που ήρθαν με το ελικόπτερο, τον κ. Αργηγό πρωτίστως και τον Γενικό Γραμματέα Π.Πρ, να διαθέσουν στην Πυροσβεστική Υπηρεσία Λευκάδας ένα μικρών διαστάσεων βοηθητικό πυροσβεστικό όχημα. Πίστευα ότι με τον τρόπο αυτό θα λύνονταν τα χέρια των Πυροσβεστών της Λευκάδας λόγω των στενών δρόμων και θα μπορούσαν να ανταποκριθούν αποτελεσματικότερα στα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της παλιάς πόλης. Επειδή επέμενα πάρα πολύ, ο κ. Αρχηγός εκνευρίστηκε. Μάλιστα, μου είπε ότι θα πήγαινε σε δύο εβδομάδες στο εξωτερικό για παραγγελία πυροσβεστικών οχημάτων και θα κοιτούσε και το αίτημά μας. Στην πρότασή μου αυτή επέμενε και ο κ. Δήμαρχος. Στη συνέχεια δεν ξέρω κε Δήμαρχε αν ξαναθέσατε το θέμα αυτό στους αρμόδιους κατά τις επισκέψεις σας στην Αθήνα. Καλό είναι, έστω και τώρα σε συνεργασία με τον κ. Βουλευτή και τον κ. Αντιπεριφερειάρχη να το ξανακοιτάξετε το θέμα αυτό με το πυροσβεστικό όχημα και να το απαιτήσετε στην επόμενη επίσκεψή σας στην Αθήνα.

Θα ήθελα να ήξερα αν κάποιος από τους Διοικητές που πέρασαν τα τελευταία χρόνια στην Π.Υ Λευκάδας έκανε κάποιο αίτημα για την προμήθεια τέτοιου οχήματος για την παλιά πόλη! Να μας πούνε τι ενέργειες έχουν κάνει για την προστασία της παλιάς πόλης; Οι διοικήσεις των Πυροσβεστικών Υπηρεσιών των Νομών Κέρκυρας και άλλων νομών με παλιές πόλεις , μετά από δικό τους αίτημα παρέλαβαν όχι μόνο ένα αλλά περισσότερα οχήματα σαν κι αυτό που απαιτούσα από τον κ. Αρχηγό.

Ο κ. Αρχηγός  μας έγραψε κανονικά.

 

Για τους πυροσβεστικούς κρουνούς για το αν λειτουργούν ή όχι δεν έχει μόνο ευθύνη ο Δήμος, αλλά και η Πυροσβεστική Υπηρεσία. Η Πυροσβεστική Υπηρεσία δεν έχει λόγο για την τοποθέτηση των πυροσβεστικών κρουνών, αλλά έχει λόγο στον έλεγχο για την καλή λειτουργία τους. Το καλοκαίρι του 2014 πριν αναλάβουμε συνεργάστηκα πολύ στενά με τον τότε διοικητή της Πυροσβεστικής πύραρχο κ. Ιωάννη Ράπτη. Μου έδωσε μια αναλυτική λίστα (την είχε στείλει και υπηρεσιακά στο Δήμο Λευκάδας με ημερομηνία 20/05/2014) με τους κρουνούς που λειτουργούν ή έχουν προβλήματα ή δε λειτουργούν καθόλου μετά από έλεγχο της υπηρεσίας τους. Υπηρεσιακά όταν ανέλαβα την έστειλαν στο Γραφείο Πολιτικής Προστασίας τον Ιανουάριο, αν θυμάμαι καλά του 2015. Η λίστα ήταν σχεδόν η ίδια με αυτή του Μαΐου του 2014, γιατί απλούστατα δεν έγινε καμία επιδιόρθωση όλο αυτό το διάστημα από τις υπηρεσίες του Δήμου. Ευθύνη όμως δεν έχουν οι αιρετοί του Δήμου, αλλά η αρμόδια υπηρεσία του Δήμου που συνέχεια αγνοούσε τις παρατηρήσεις της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας. Συντάσσω έγγραφο με ημερομηνία 13/03/2015 επισυνάπτοντας και τη νέα λίστα της Πυροσβεστικής Υπηρεσίας (ηλεκτρονικό μητρώο υδροστομίων) προς τον προϊστάμενο της υπηρεσίας ύδρευσης και προς εσάς κ. Δήμαρχε και στον Αντιδήμαρχό σας τον κ. Σέρβο προκειμένου να τους πιέσετε κι εσείς να κάνουν τα αυτονόητα, επισημαίνοντας τα εξής:

«Παρακαλώ πολύ ενόψει και της αντιπυρικής περιόδου, οι υδραυλικοί της υπηρεσίας σας να ελέγξουν – επιδιορθώσουν τις βλάβες όλων των πυροσβεστικών υδροστομίων του Δήμου Λευκάδας  σύμφωνα με τις υποδείξεις – παρατηρήσεις που έχει κοινοποιήσει στο Δήμο η Πυροσβεστική Υπηρεσία Λευκάδας. Ολοκληρώνοντας τον έλεγχό τους να μας αναφέρετε εγγράφως τις βλάβες που επιδιόρθωσαν και τις δικές σας παρατηρήσεις – προτάσεις για αντικατάσταση και τοποθέτηση νέων υδροστομίων ενόψει και της νέας παραλαβής που θα γίνει σε σύντομο χρονικό διάστημα.

Χαίρομαι που τα παραπάνω τα έκανε ο νέος προϊστάμενος ύδρευσης μαζί με το διοικητή της Πυροσβεστικής μετά τις συνεδριάσεις του Συντονιστικού Τοπικού Οργάνου Πολιτικής Προστασίας του Δήμου στις 18 Μαΐου 2016 αν θυμάμαι καλά. Το θέμα είναι από τους ελέγχους που κάνανε σε τι συμπεράσματα κατέληξαν; Το γραφείο Πολιτικής Προστασίας δε γνωρίζει κάτι για τα αποτελέσματα του ελέγχου, που θα έπρεπε να γνωρίζει. Η τεχνική υπηρεσία προχώρησε έστω και μετά από ένα χρόνο σε μελέτες για την τοποθέτηση υδροστομίων;

Πριν από δύο δημοτικά συμβούλια σας είχα ρωτήσει τι γίνεται με την παραγγελία των πυροσβεστικών κρουνών που είχαμε αποφασίσει πέρυσι με τα κονδύλια της αντιπυρικής προστασίας και ενοχλημένος μου είπατε να απευθυνθώ στην υπηρεσία. Απευθύνθηκα στην υπηρεσία και μου είπε ότι ο Δήμος δεν πήρε κανένα πυροσβεστικό κρουνό παρά την ομόφωνη περυσινή απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου. Περίμενα εσείς να το πείτε κε Δήμαρχε στο Δημοτικό Συμβούλιο την ώρα που σας ρώτησα και όχι να με παραπέμψετε στην υπηρεσία.

Επειδή με προβλημάτισε πάρα πολύ το θέμα με τα υδροστόμια και έψαξα αρκετά το θέμα έχω να πω το εξής: η τοποθέτηση αυτόνομου δικτύου για τη συνεχή υδροδότηση των πυροσβεστικών κρουνών εκ των πραγμάτων είναι αδύνατον να υλοποιηθεί. Τέτοιο έργο δεν έχει κατασκευαστεί πουθενά ούτε σε άλλες μεγάλες πόλεις και από ότι γνωρίζω δεν υπήρχε εδώ και 1,5 χρόνο και κάποιο χρηματοδοτικό πρόγραμμα για να ενταχθεί. Εάν έχει βγει τώρα σε κάποιο ΕΣΠΑ δε το γνωρίζω. Όταν το έψαχνα εγώ δεν υπήρχε.

Επομένως, να κοιτάξουμε τις λύσεις που προτείνει η Ένωση Αξιωματικών Πυροσβεστικού Σώματος για την πυροπροστασία των ιστορικών κέντρων, να ακούσουμε τους ειδικούς, να τους καλέσουμε εδώ, να γίνει μια ημερίδα σαν και αυτή που έγινε στην Κέρκυρα προκειμένου να προγραμματιστούν σωστά αυτά που πρέπει να γίνουν στην Παλιά Πόλη. Ο κίνδυνος είναι εκεί και  θα εξακολουθεί να υπάρχει. Στόχος μας θα πρέπει να είναι να μειώσουμε τις επιπτώσεις από την εκδήλωση μιας πυρκαγιάς εντός της πόλης και κυρίως να μη θρηνήσουμε θύματα και όχι να τρέχουμε κατασταλτικά για την αντιμετώπιση μιας τέτοιας έκτακτης κατάστασης. Χρειάζεται πρόληψη πρόληψη πρόληψη. Ενημερωμένοι πολίτες και συντονισμός όλων των υπηρεσιών Πολιτικής Προστασίας τόσο σε τοπικό επίπεδο όσο και σε κεντρικό τόσο προκαταστροφικά όσο και κατά τη διάρκεια της καταστροφής, αλλά και μετακαταστροφικά.

Τέλος, από την αρχή σας έλεγα για τη Δημιουργία Αυτοτελούς Τμήματος Πολιτικής Προστασίας με επιμορφωμένους σε θέματα πολιτικής προστασίας δημοτικούς υπαλλήλους. Στα αρχικά σας σχέδια το θέλατε πάλι γραφειάκι να είναι. Έγινε ο σεισμός και στην ημερίδα που έγινε για το σεισμό παρουσία του κου Λέκκα είπατε ότι θα προχωρήσετε στη δημιουργία αυτοτελούς τμήματος πολιτικής προστασίας. Έχετε αργήσει 2 χρόνια. Μην καθυστερείτε άλλο, προχωρήστε τώρα στη δημιουργία του.  Δεν είναι ανάγκη να περιμένουμε το νέο οργανόγραμμα του Δήμου, φέρτε το εκτάκτως στο επόμενο Δημοτικό Συμβούλιο, όχι το νέο οργανόγραμμα, αλλά τη δημιουργία αυτοτελούς Τμήματος Πολιτικής Προστασίας και αφήστε στην άκρη τα οποία γραφειοκρατικά προβλήματα.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *