Η συνέντευξη του Δημάρχου Λευκάδας για τον ηλεκτροφωτισμό

Η συνέντευξη του Δημάρχου Λευκάδας για τον ηλεκτροφωτισμό

Συνέντευξη τύπου στην αίθουσα των συμβουλίων του Διοικητηρίου έδωσε στους δημοσιογράφους των τοπικών ΜΜΕ ο Δήμαρχος, με θέμα την ενεργειακή αναβάθμιση του δικτύου δημοτικού φωτισμού,  με σκοπό την  εξοικονόμηση ενέργειας αλλά και την βελτίωση του φωτισμού.. Στο πάνελ εκτός του Δημάρχου βρίσκονταν ο αντιδήμαρχος και αναπληρωτής Δήμαρχος κ. Σπύρος Λύγδας και ο ειδικός σύμβουλος κ. Γιάννης Κατωπόδης.

Ξεκινώντας ο κ. Καλός θύμισε πως  μία από τις προεκλογικές δεσμεύσεις της παράταξής του ήταν η ενεργειακή αναβάθμιση του Δημοτικού οδοφωτισμού, με αντικατάσταση λαμπτήρων και εξοικονόμηση ενέργειας, αλλά και με μείωση των ρύπων του διοξειδίου του άνθρακα. Η αντικατάσταση του παλαιού εξοπλισμού που σχεδιάζεται αφορά το σύνολο των 13017 φωτιστικών σωμάτων σε όλα τα μήκη και τα πλάτη του Δήμου, δηλαδή του νησιού της Λευκάδας, τον Κάλαμο και τον Καστό.

Στη συνέχεια ανέλυσε τους τρόπους με τους οποίους θα μπορούσε να χρηματοδοτηθεί το μεγάλο αυτό έργο, για να καταλήξει ότι αξιολογώντας και κρίνοντας την κατάσταση των οικονομικών του δήμου, ιδιαίτερα στην παρούσα χρονική συγκυρία, διαπιστώθηκε ότι δεν δύναται επουδενί ο Δήμος Λευκάδας να προχωρήσει στην σταδιακή αντικατάσταση με ίδιους πόρους. Πρώτη επιλογή λοιπόν ήταν η χρήση χρηματοδοτικού εργαλείου μέσω του ταμείου παρακαταθηκών και δανείων, η  σύναψη μιας ταμειακής σύμβασης με αρκετά ευνοϊκούς όρους και για αυτό ακριβώς το λόγο στον πρώτο χρόνο της θητείας μας, τον Ιούλιο του 2020 υπεγράφη η σύμβαση παροχής υπηρεσιών, συλλογής στοιχείων και σύνταξης έκθεσης ενεργειακής αναβάθμισης του Δημοτικού οδοφωτισμού..

Αφού ολοκληρώθηκε η μελέτη και εγκρίθηκε από την υπηρεσία, η δημοτική αρχή ξεκίνησε να εφαρμόσω την πρώτη της επιλογή, που ήταν η σύναψη αυτής της δανειακής σύμβασης με το Ταμείο Παρακαταθηκών και Δανείων..

Αφού ωρίμασαν και διαδικασίες ολοκληρώθηκαν, το θέμα συζητήθηκε στην οικονομική επιτροπή όπου πάρθηκε  ομόφωνη απόφαση, και το Νοέμβριο του 2021 συζητήθηκε διεξοδικά εκ νέου στο δημοτικό συμβούλιο, που όμως χρειαζόταν αυξημένη πλειοψηφία των δύο τρίτων, κάτι το οποίο αφορά οποιοδήποτε δάνειο των ΟΤΑ.

Εκεί, υπερψηφίστηκε μεν η πρόταση της δημοτικής αρχής από 21 συμβούλους, πλην όμως αυτή η πλειοψηφία δεν αποτελούσε τα 2/3 (των 33 μελών) του δημοτικού συμβουλίου και ως εκ τούτου δεν μπορούσε να προχωρήσει. Συνεπώς είχαμε δύο επιλογές: Ή να αφήσουμε το θέμα στις καλένδες, ή να δούμε την δεύτερη επιλογή που είχαμε, την σύμβαση ενεργειακής απόδοσης (ΣΕΑ).

Χρειαστήκαμε τρεις με τέσσερις μήνες για να προσαρμόσουμε την υφιστάμενη μελέτη (που είχε γίνει για δανειακή σύμβαση) στα νέα δεδομένα., .

Η δημοτική αρχή πήρε την απόφαση να το φέρει στο δημοτικό συμβούλιο, παρότι αρκούσε απόφαση της Οικονομικής Επιτροπής, γιατί επιθυμούμε την ευρύτερη αποδοχή και συναίνεση ειδικά στην παρούσα χρονική συγκυρία, που όλοι βλέπουμε ως πολίτες τις αυξημένες δαπάνες των επιχειρήσεων και νοικοκυριών μας σε σχέση με το ενεργειακό κόστος. Η εκτόξευση της τιμής της κιλοβατώρας, νομίζω πως έχει επηρεάσει όλους  ή αν όχι όλους τους περισσότερους προϋπολογισμούς.

Η πρόταση της δημοτικής αρχής λοιπόν υπερψηφίστηκε και πλέον μπαίνει στη φάση της υλοποίησης.

Εκείνο το οποίο ενδιαφέρει τον κόσμο είναι έχουμε κάνει τις ενέργειες που χρειάζονται για να του παρέχουμε περισσότερο και καλύτερο φωτισμό και τα χρήματα του Λευκαδίτη φορολογούμενου μέσω των τελών τα αξιοποιούνται  με τέτοιο τρόπο, ώστε να επιτυγχάνεται εξοικονόμηση χρημάτων, αλλά και εξοικονόμηση ενέργειας.

Η διάρκεια της σύμβασης με τον οποιοδήποτε ανάδοχο προκύψει  θα έχει διάρκεια 12 χρόνια και η πρώτη και βασική υποχρέωσή του θα είναι να πετύχει εξοικονόμηση τουλάχιστον 74,34%, γιατί μόνο τότε θα του καταβάλλεται το όποιο τίμημα.

Η δεύτερη δέσμευση του αναδόχου είναι ότι υποχρεούται εντός 48 ωρών, να γίνει αποκατάσταση της όποιας βλάβης, καθώς υπάρχουν συγκεκριμένα πέναλτι εάν και εφόσον δεν εφαρμόζεται αυτό.

Κάτι επίσης που είναι πολύ σημαντικό, είναι ότι κατά το τέλος της 12ετίας, ο ανάδοχος είναι υποχρεωμένος να παραδώσει τέτοια φωτιστικά σώματα στο δήμο Λευκάδας και στην όποια δημοτική αρχή θα είναι τότε, που η  φωτεινότητά τους να είναι άνω του 70% από τα καινούργια.. Αυτό δηλαδή σημαίνει,  η μείωση των φωτιστικών σωμάτων που θα μας παραδώσει στο τέλος της δωδεκαετίας να μην έχω χάσει πάνω από το 30% της φωτεινότητας τους.  Σύμφωνα με τα ισχύοντα, ένα φωτιστικό σώμα που έχει παραπάνω από 70% από το καινούργιο θεωρείται καινούργιο. Άρα αντιλαμβανόμαστε πως και μετά το τέλος των 12 ετών, η τότε δημοτική αρχή θα έχει φωτιστικά σώματα τα οποία θα είναι απολύτως αξιοποιήσιμα.

Εδώ επιτρέψτε μου να πω, πως τελικά η μη ψήφιση από τα 2/3 του Δημοτικού συμβουλίου που απέτρεψε την δανειοδότηση από το ταμείο παρακαταθηκών και δανείων, σήμερα φαντάζει ευχλης έργο, αφού έχουν αλλάξει κάποιες προϋποθέσεις που θα ήταν δυσμενέστερες για τον Δήμο Λευκάδας αυτή την περίοδο που μιλάμε, μετά τις πρόσφατες εξελίξεις (του πολέμου στην Ουκρανία, της έκρηξης των τιμών των καυσίμων, της ακρίβειας, της ανόδου των επιτοκίων κ.λ.π..

Επίσης το πολύ σημαντικό με το ταμείο παρακαταθηκών ήταν ότι γινόταν μία παρακράτηση από το δήμο του ποσοστού 30%. Δηλαδή ο ανάδοχος είχε την υποχρέωση να προβεί στην αντικατάσταση και στην τοποθέτηση των νέων φωτιστικών σωμάτων κι αν δεν πληρούσε τις προϋποθέσεις και το αποτέλεσμα, ο δήμος του είχε παρακρατήσει το 30%. Αντιλαμβάνεστε ότι σε μία σύμβαση πέντε με έξι εκατομμυρίων, μιλάμε για μεγάλα ποσά και θα αποδίδονταν 3% κάθε χρόνο. Αυτή θα ήταν μία πολύ σημαντική ασφαλιστική δικλείδα για το δήμο.. Με το νέο περιβάλλον που διαμορφώθηκε όμως, το ταμείο παρακαταθηκών έχει πάρει απόφαση και στις συμβάσεις πού θα υπογραφούν από τον κάθε Δήμο από δω και πέρα, το 30% θα μειωθεί στο 5%.

Το ζήτημα της επίτευξης των στόχων που  θεωρώ πως είναι και το κρίσιμο σημείο, πάλι με ανοικτό διαγωνισμό ο δήμος θα απευθυνθεί στην αγορά ώστε να έχει τον ανεξάρτητο σύμβουλο του για όλη τη διάρκεια της σύμβασης των 12 ετών με συγκεκριμένη αμοιβή και δεσμεύσεις του εξωτερικού συμβούλου. Αυτός θα πιστοποιεί στα 400 κέντρα που θα υπάρχουν οι μετρητές τις καταναλώσεις και τις μειώσεις σε αυτά τα pilars έτσι ώστε να έχουμε μία διασφάλιση πως πετυχαίνουμε τους στόχους μας.

Στο ερώτημα εάν είμαστε διασφαλισμένοι για το τι στοιχεία θα παραδίδονται από τον εξωτερικό συνεργάτη στο δήμο, εκεί σε τρίμηνη βάση που θα γίνεται η καταγραφή, αυτές θα έρχονται στο δήμο Λευκάδας, θα γίνεται η διασταύρωση αυτών των στοιχείων , θα υπογραφεί την ορθότητά τους υπηρεσία του δήμου και τότε θα κόβεται το ένταλμα από την οικονομική υπηρεσία προς τον ανάδοχο. Θεωρούμε ότι αυτή είναι μία πολύ καλή η διασφάλιση για τα συμφέροντα του δήμου Λευκάδας.

 

Σε γενικές γραμμές αυτά ήθελα να πω, όπως επίσης θα υπάρχει κατηγοριοποίηση των οδών και κάθε δύο χρόνια με ευθύνη του αναδόχου και την έγκριση της υπηρεσίας θα δημιουργούνται μελέτες έντασης φωτισμού και λαμπρότητας και οποιαδήποτε ατέλεια θα προκύψει θα διορθώνεται, αυτή είναι μία επιπλέον διασφάλιση ότι όχι μόνο πετυχαίνουμε το 75% ή όσο δώσει ανάδοχος, αλλά και το αποτέλεσμα της φωτεινότητας και της λαμπρότητας των δρόμων, θα έχουν κατηγοριοποιηθεί, γιατί άλλο φωτισμό θέλουμε στο επαρχιακό δίκτυο, άλλο στο ιστορικό μας κέντρο και άλλο σε κάποιο παραδοσιακό οικισμό μας.

Θεωρώ ότι δεν υπάρχει το απόλυτο χρηματοδοτικό εργαλείο, το οποίο χωρίς δεύτερη σκέψη θα επέλεγε ένας Δήμος για να προβεί στην αντικατάσταση των φωτιστικών σωμάτων.  Γι αυτό ακριβώς το λόγο εμείς ερευνήσαμε σε βάθος και τις δύο δυνατές χρηματοδοτήσεις με τα υπέρ και τα κατά. Ξέρουμε ότι σε επίπεδο δήμων οι μισοί έχουν κινηθεί μέσω του ταμείου παρακαταθηκών και δανείων και οι άλλοι μισοί έχουν πάει με τη σύμβαση ενεργειακής απόδοσης. Υπάρχουν συν και πλην,  όμως από τη στιγμή που η πρότασή μας για δάνειο δεν μπόρεσε να πετύχει την απαιτούμενη πλειοψηφία στο δημοτικό συμβούλιο, πιστεύουμε ακράδαντα πως είμαστε υποχρεωμένοι απέναντι στον τόπο και στους δημότες, να προχωρήσουμε παρακάτω, κάτι το οποίο θα γίνει τις αμέσως επόμενες ημέρες.

Περιμένουμε την έγκριση τις αποφάσεις μας από την αποκεντρωμένη διοίκηση προκειμένου να προχωρήσουμε στο επόμενο στάδιο πού είναι η εκπόνηση των τευχών δημοπράτησης, που θα εγκρίνει και θα υπογράψει η υπηρεσία και στη συνέχεια θα ξεκινήσει η έναρξη της διαγωνιστικής διαδικασίας..

***

Ο αντιδήμαρχος και αναπληρωτής δήμαρχος κ. Λύγδας που πήρε τον λόγο, είπε ότι ο ηλεκτροφωτισμός είναι ένα απ΄ τα κυριότερα προβλήματα που απασχολούν τους δημότες. Για τους τρόπους χρηματοδότησης είπε, τα ανέλυσε ο Δήμαρχος. Εγώ θα πω μόνο, είπε,  ότι πολιτικοί, δημότες, δημοσιογράφοι και οποιοιδήποτε άλλοι έχουμε ένα ιδεολογικό μπακράουντ που συχνά φαίνεται στις επιλογές μας. Πάντως στην προκειμένη περίπτωση, δεν νομίζω πως υπήρχε άλλη επιλογή, ιδιαίτερα μετά την μη ψήφιση της πρώτης πρότασης από το Δημοτικό Συμβούλιο. Και να σας αποκαλύψω  -και μέσω υμών και στον κόσμο- ότι για να ανοίξει ένας κωδικός απαραίτητη προϋπόθεση είναι να μπουν τα χρήματα και μάλιστα ακέραια,…

***

Ο τεχνικός σύμβουλος κ. Γιάννης Κατωπόδης επικεντρώθηκε τελείως σε τεχνικά θέματα και σε λεπτομέρειες της σύμβασης για το πως θα ελέγχεται το σύστημα. Στην συνέχεια ενημέρωσε για τους λαμπτήρες νέας τεχνολογίας και ποιοι τύποι λαμπτήρων από τους υπάρχοντες στο σύστημα (όπως λ.χ. οι Νατρίου) καταργούνται την επόμενη χρονιά με οδηγία της Ε.Ε.

Εκθείασε την ανάληψη των βλαβών από τον ανάδοχο λέγοντας πως ο Δήμος Λευκάδας για παράδειγμα έχει μόνο ένα καλαθοφόρο όχημα για τα τρία κατοικημένα νησιά του!…

***

Και μια ερώτησή μου με ενδιαφέρον (αλλά και με πολύ ελπιδοφόρα απάντηση):

Τελειώνοντας η συνέντευξη επαναλάβαμε στον Δήμαρχο μια ερώτηση που είχαμε ξανακάνει στο Δημοτικό Συμβούλιο, χωρίς όμως να πάρουμε τότε σαφή απάντηση: Η ερώτηση ήταν, αν είναι στις προθέσεις της Δημοτικής Αρχής να κατανείμει αναλογικά το κόστος ηλεκτροφωτισμού, τόσο στην Περιφέρεια (για την κατανάλωση στο επαρχιακό οδικό δίκτυο), όσο και στο Λιμενικό Ταμείο (για την κατανάλωση στις χερσαίες ζώνες λιμένων). Γιατί. δεδομένου πως το κόστος του φωτισμού είναι ανταποδοτικό, μέχρι τώρα πληρώνεται συνολικά από τον Δήμο, ο οποίος και τα μεταβιβάζει ακέραιο στους τους δημότες. Το Λιμενικό Ταμείο όμως, έχει τις δικές του εισπράξεις, ένα μέρος των οποίων μάλιστα προέρχεται και από την πώληση ρεύματος μέσω των πίλαρς!  Μια τέτοια ανακατανομή της δαπάνης λοιπόν, εκτός ότι θα ήταν δίκαιη, είναι βέβαιο πως είναι και ευεργετική για τους δημότες που δοκιμάζονται -ενίοτε άδικα- όλα τα χρόνια της κρίσης.

 

Η απάντηση σε ότι αφορά την ερώτηση για την Περιφέρεια, δεν νομίζω πως επιτρέπει αισιοδοξία. Σε όλη την επικράτεια, τον λογαριασμό τον πληρώνουν οι Δήμοι, ήταν η μάλλον αφοπλιστική απάντηση,  Για το Λιμενικό Ταμείο όμως, η δημαρχιακή απάντηση άφησε πολλά περιθώρια γενικότερης αισιοδοξίας και για σημαντική επέκταση του χώρου ευθύνης του: Σύντομα θα ληφθούν πολύ ενδιαφέρουσες αποφάσεις για το Λιμενικό Ταμείο, είπε . Οπότε ας τις περιμένουμε…

ΝΙΚΟΣ ΓΑΖΗΣ

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *