Άρθρο της Σεβαστής Κωνσταντινίδη για το ΕΝ.Φ.Ι.Α.

Σεβαστή

ΥΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ EN.Φ.Ι.Α. ΣΤΟΝ ΓΑΜΟ ΤΟΥ ΚΑΡΑΓΚΙΟΖΗ !

Ενιαίο Φόρο Ιδιωτικών Ακινήτων (ΕΝ.Φ.Ι.Α.) βάφτισαν τον νέο φόρο για τα ακίνητα που αντικατέστησε τον προηγούμενο (Ε.Ε.Τ.Α.), που πληρώναμε μέσω των λογαριασμών της ΔΕΗ.

Με την εκτύπωση (από 1ης Αυγούστου) των πρώτων εκκαθαριστικών του νέου φόρου καταδείχθηκε ότι οι μεγάλοι χαμένοι από την εφαρμογή του είναι κυρίως οι ιδιοκτήτες των αδόμητων οικοπέδων, οι ιδιοκτήτες οικοπέδων με κτίσματα που δεν έχουν εξαντλήσει τον συντελεστή δόμησης, οι ιδιοκτήτες των μη ηλεκτροδοτούμενων κτισμάτων, οι ιδιοκτήτες που νομιμοποίησαν αυθαίρετα κτίσματα το 2013 και οι ιδιοκτήτες εκτός σχεδίου εκτάσεων.

Διαπιστώνεται επίσης ότι εκατοντάδες χιλιάδες είναι τα λανθασμένα εκκαθαριστικά σημειώματα αφού μεταξύ άλλων οι αρμόδιες αρχές δεν έχουν υπολογίσει την έκπτωση του 60 % για τα ημιτελή ακίνητα, ενώ υπάρχουν και διάφοροι εσφαλμένοι υπολογισμοί εξαιτίας παραλείψεων της Γενικής Γραμματείας Πληροφοριακών Συστημάτων (Γ.Γ.Π.Σ.) αλλά και των Ε9 των φορολογούμενων.

Ιδιοκτήτες που δεν έχουν κανένα έσοδο από κάποιο ακίνητό τους αφού δεν το εκμισθώνουν σε τρίτους, καλούνται να πληρώσουν τον ΕΝ.Φ.Ι.Α. όπως ακριβώς και οι ιδιοκτήτες που εκμισθώνουν τα ακίνητα τους σε τρίτους (!)

Εργαζόμενοι – άνεργοι, άγαμοι – πολύτεκνοι όλοι στο ίδιο … καλάθι και βέβαια την μεγαλύτερη φορολογική επιβάρυνση την έχουν υποστεί για μια ακόμη φορά οι ιδιοκτήτες ακινήτων (κυρίως της περιφέρειας) όπου δεν υπάρχει αντικειμενικός προσδιορισμός αξιών.

Σε αυτούς συμπεριλαμβάνονται φυσικά και οι ιδιοκτήτες της Λευκάδας καθώς, όπως έχουμε ξαναγράψει, τα χωριά της ενδοχώρας της Λευκάδας και τα ακίνητα της πόλης και των παραλιακών οικισμών της που δεν έχουν πρόσοψη σε παραλιακούς δρόμους στερούνται αντικειμενικού συστήματος αξιών. Έτσι στους παραθαλάσσιους οικισμούς που βρίσκονται εκτός αντικειμενικού συστήματος η αξία των ακινήτων είναι διπλάσια ή και τριπλάσια εκείνης που ισχύει για τα ακίνητα της πόλης της Λευκάδας. Παρατηρείται λοιπόν το παράδοξο ο προσδιορισμός του ΕΝ.Φ.Ι.Α. για ένα οικόπεδο 145 τ.μ. στη Βασιλική να επιβαρύνεται με 200 Ευρώ φόρο ενώ για της αυτής έκτασης οικόπεδο (145 τ.μ.) στα Σύββοτα ο φόρος να προσδιορίζεται στα 350 Ευρώ !

Καταγράφονται και μεμονωμένες μάλλον περιπτώσεις όπως ότι, στη Λευκάδα των μέχρι 2 ορόφων επιτρεπόμενης δόμησης, ιδιοκτήτης που δεν δήλωσε τον όροφο του διαμερίσματός του στο Ε9, ο ΕΝ.Φ.Ι.Α. έχει υπολογισθεί σαν να βρίσκεται το διαμέρισμά του στον 6ο όροφο (!) και να καλείται να πληρώσει με τον υψηλότερο συντελεστή.

Ο υπουργός των Οικονομικών κ. Γκ. Χαρδούβελης δήλωσε ότι, «για 4.000 οικισμούς στην Ελλάδα δεν υπάρχουν αντικειμενικές αξίες και βρέθηκε μία φόρμουλα για το πως θα βρεθεί η αντικειμενική αξία. Αυτό πρέπει να το θεραπεύσουμε και μάλιστα σύντομα». Ο πρωθυπουργός κ. Σαμαράς πρότεινε αμέσως … θεραπεία ζητώντας να επανέλθει η αποτίμηση των αξιών γης στα περυσινά επίπεδα.

Την τραγική εικόνα της κυβέρνησης, όπως περιγράφεται παραπάνω, με … αυτοσχεδιασμούς και προσωπικές εκτιμήσεις να κατισχύουν του φορολογικού νόμου, συμπληρώνουν και οι βουλευτές που, άφαντοι κατά τη συζήτηση του σχετικού νομοσχέδιου στη Βουλή και αφού το ψήφισαν στο σύνολό του, σπεύδουν σήμερα να δημοσιοποιούν κοινή ανακοίνωση διαμαρτυρίας μέσω της οποίας προτείνουν τροποποιήσεις του νόμου (!). Χρειάζεται όμως τροποποιήσεις ο φορολογικός νόμος ή οι ληστρική επιδρομή επήλθε από την κάκιστη εφαρμογή του εκ μέρους της πρώην πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Οικονομικών και του πρώην Γεν. Γραμματέα Εσόδων (;) Ιδού η απορία !

Όπως όμως κι αν έχουν τα πράγματα δική μας πρόταση, ως φορολογούμενοι και Έλληνες πολίτες, είναι η επέκταση του αντικειμενικού συστήματος (επειδή βασίζεται σε προκαθορισμένες και με διαφάνεια τιμές) με την ταυτόχρονη κατάργηση του προβληματικού συστήματος της αποτίμησης με βάση τη αγοραία αξία που ισχύει από το 1929. Αυτό θα επέφερε φορολογική δικαιοσύνη, διαφάνεια στο φορολογικό σύστημα και ίση μεταχείριση στη φορολογία των ακινήτων, λύση σε χιλιάδες υποθέσεις κεφαλαίου που εκκρεμούν 5 και 10 χρόνια ακόμη και έχει σαν αποτέλεσμα την ταλαιπωρία των πολιτών και την απώλεια δημόσιων εσόδων. Τέλος θα απέτρεπε μάλλον και τα σημάδια … διάλυσης των κυβερνήσεων, όπως τώρα συμβαίνει, μετά την εφαρμογή του φορολογικού νόμου.

Στην επίκληση ότι η όλη διαδικασία είναι χρονοβόρα κ.λ.π. απαντάμε ότι, εφόσον υπάρχει η βούληση εκ μέρους των αρμόδιων πολιτικών και υπηρεσιακών παραγόντων και αφού το 90% των εκτός οικισμού ακινήτων και οι εκτός αντικειμενικού συστήματος οικισμοί στερούνται σχεδίου, να ληφθεί ως βάση η επιτυχημένη εφαρμογή που ισχύει από το 1998 στους οικισμούς του νομού της Λάρισας. Να προκαθορισθεί δηλαδή μια τιμή για κάθε οικισμό (χωρίς χάρτες) και με την βοήθεια του συντελεστή δόμησης να βρίσκεται η ανά τετραγωνικό μέτρο οικοπεδική αξία.

Επανερχόμενοι στον ΕΝ.Φ.Ι.Α. θα πρέπει να γνωστοποιήσουμε ότι δεν παραγνωρίζουμε πως η Βουλή των Ελλήνων και ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας διαθέτουν την εξουσία να προσδιορίζουν τους φόρους και τους τρόπους που θα εισπραχθούν αυτοί. Σε κάθε περίπτωση βέβαια απαιτείται να συνυπολογίζεται και η οικονομική κατάσταση της χώρας αλλά και η οικονομική κατάσταση των πολιτών. Αναρωτιόμαστε λοιπόν, αφού η δημοσιονομική κατάσταση της χώρας, σύμφωνα με τις κυβερνητικές ανακοινώσεις, είναι πολύ καλύτερη σε σχέση με τρία χρόνια πριν, σε ποια κατάσταση πιστεύουν ότι βρίσκονται οι πολίτες της μετά την συνεχή μείωση των μισθών και των συντάξεων και την επιβολή αλλεπάλληλων φόρων στα εισοδήματα και τις ιδιοκτησίες τους (;)

Αναρωτιόμαστε επίσης αν θα εκδοθεί νέα απόφαση από το Συμβούλιο της Επικράτειας (Σ.Τ.Ε.) για την συνταγματικότητα του νέου φορολογικού νόμου στα ακίνητα καθώς είναι πασιφανές ότι παραβιάζεται σωρεία άρθρων του συντάγματος όπως τα άρθρα 4, παρ. 5 περί φορολογικής ισότητας και φορολογικής δικαιοσύνης, το άρθρο 17 για το δικαίωμα της ιδιοκτησίας, το άρθρο 25 για την αρχή της αναλογικότητας, αναγκαιότητας, καταλληλότητας στους περιορισμούς ατομικών δικαιωμάτων. Κυρίως όμως αναμένουμε νέα απόφαση του Ανώτατου αυτού Διοικητικού Δικαστηρίου της χώρας σχετικά με την μονιμοποίηση του προηγούμενου φόρου στα ακίνητα για τον οποίο η Ολομέλεια του Σ.τ.Ε. με την αρ. 1972/2012 απόφαση της είχε χαρακτηρίσει ως συνταγματικό με την αιτιολογία ότι πρόκειται για έκτακτο μέτρο και τη δέσμευση ότι η επιβολή του δεν θα υπερέβαινε τα δυο έτη.

Τέλος με την γενική παρατήρηση ότι από όλα-όσα έχουν καταδειχθεί κατά τις πρώτες κιόλας ημέρες εφαρμογής του νέου φόρου, ιδιοκτήτες με εισόδημα από άλλες πηγές (ή χωρίς εισόδημα) χάνουν (ή έχουν χάσει) τα εισοδήματά τους και θα χάσουν δίχως την παραμικρή αμφιβολία και την περιουσία τους αφού ημιτελή ή κενά (απρόσοδα ακίνητα), οικόπεδα χωρίς καμιά αγοραστική αξία ή ακίνητα που βρίσκονται σε περιοχές χωρίς σύστημα αντικειμενικών αξιών θα έχουν την υποχρέωση της καταβολής (κάθε έτος) φόρο που υπολογίσθηκε στο … γάμο του Καραγκιόζη και χωρίς καμία διάκριση μεταξύ των φορολογουμένων ανάλογα με το εισόδημα ή την αξία των φορολογουμένων ακινήτων τους …

Τέλος αναφέρουμε, έτσι για την ιστορία, ότι το Γερμανικό Ομοσπονδιακό Συνταγματικό Δικαστήριο με απόφαση που έλαβε στις 22 Ιουνίου 1995 έκρινε ότι η επιβολή φόρου ακίνητης περιουσίας, παράλληλα με άλλους υφισταμένους φόρους, δεν πρέπει να θίγει τον πυρήνα του δικαιώματος της ιδιοκτησίας και ακόμη ότι ο φόρος αυτός πρέπει να μπορεί να καταβάλλεται ετησίως από τα εισοδήματα τα οποία προέρχονται κατά συνήθη χρήση από την περιουσία αυτή.

Σεβαστή Κωνσταντινίδη – Ρεκατσίνα

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *