Τουριστικές Εκθέσεις

Οργασμός των τουριστικών εκθέσεων τούτη την εποχή και οι αντιπροσωπείες μας ξαμολήθηκαν ανά τα Βαλκάνια κι ακόμα παραπέρα για να διαφημίσουν το τουριστικό μας προϊόν και να προσελκύσουν τουρίστες και κανένα ευρώ, που θα δώσει το φιλί της ζωής στην ετοιμοθάνατη οικονομία μας!
Έτσι είδαμε τον ιταλομαθή αντιδήμαρχο πολιτισμού με την ομάδα του να αγωνίζονται στην έκθεση του Μιλάνου, κάποιους άλλους επαγγελματίες του τουρισμού να παλεύουν στην έκθεση της Σόφιας και κοτζάμ Δήμαρχο να συμπληρώνει τους προορισμούς που μάλλον του ξέφυγαν σαν Νομάρχη, επισκεπτόμενος το Βελιγράδι, όπου όπως μας διαβεβαίωσαν οι εδώ γνωστοί διαφημιστές του, είχε επαφές υψηλού επιπέδου με κυβερνητικούς και αυτοδιοικητικούς παράγοντες της γειτονικής και ομόδοξης Σερβίας.
Παρά ταύτα εγώ δεν είμαι καθόλου αισιόδοξος πως όλη τούτη η κινητικότητα θα μας φέρει έστω και έναν βαλκάνιο τουρίστα! Για Ιταλό δεν παίρνω όρκο, γιατί άλλωστε, οι καλοί αυτοί γείτονες, έχουν εκτιμήσει από χρόνια τις ομορφιές της πανέμορφης ιδιαίτερης πατρίδα μας  και μάλλον δεν περίμεναν τον Τασούλη για να πεισθούν να μας επισκεφθούν…
Εντελώς συμπτωματικά βρέθηκα κι εγώ την έκθεση της Σόφιας, όπου είχα την ευκαιρία να επισκεφθώ όσα ελληνικά περίπτερα ήταν στον ίδιο τομέα της έκθεσης με μας.Εντονότερη ήταν η παρουσία περιοχών ή και σκέτων επαγγελματιών της Χακλιδικής η οποία, λόγω του τουριστικού της εκτοπίσματος, της εγγύτητας και της εύκολης πρόσβασης, φυσικό ήταν που έδειχναν έμπειροι από τέτοιες δραστηριότητες και δικαιολογημένα προσδοκούν πελάτες απ΄ αυτές τις περιοχές.  Κατά τα άλλα, πολύ καλή εντύπωση μου έκανε το περίπτερο της Θάσου, που ήταν στημένο και λειτουργούσε με άψογο επαγγελματισμό και θεωρώ βέβαιο πως η παρουσία του εκεί ασφαλώς και θα αποδώσει.  Εντύπωση ακόμη μου έκαναν και ορισμένα περίπτερα μικρών βουλγαρικών δήμων, που η άρτια παρουσία τους ήταν ομολογουμένως μεγάλη έκπληξη για μένα, μιας και θυμάμαι από παλιά πόσο υστερούσαν σ’ αυτές τις καπιταλιστικές διαδικασίες οι γείτονες! Μπράβο τους λοιπόν, γιατί δείχνουν πως μαθαίνουν γρήγορα…
Το δικό μας περίπτερο πάλι, παρότι ήταν της Περιφέρειας και πρόβαλε υποτίθεται τους τέσσερις κυριότερους και πιο αξιόλογους τουριστικούς προορισμούς των επτανήσων και παρά την ατομική προσπάθεια των συμπατριωτών μας που ήταν εκεί αγωνίζονταν να ανταπεξέλθουν στον άνισο ανταγωνισμό, ήταν όπως ακριβώς είναι συνήθως τα δικά μας περίπτερα, όλα τα τελευταία χρόνια: Πρόχειρο, φτωχό , μίζερο, ερασιτεχνικό και απολύτως ανάξιο να προσελκύσει την προσοχή και να κάνει αισθητή την παρουσία του!
Σε ότι αφορά την έκθεση του Μιλάνου, δεν έχω λόγο να αμφισβητήσω τον ανώνυμο εκείνο συμπατριώτη μας, που σύμφωνα με δημοσίευμα τοπικής ιστοσελίδας, έψαχνε τους αντιπροσώπους μας και δεν τους εύρισκε, καθότι είχαν ξενυχτίσει την προηγούμενη βραδιά και κουρασμένοι κοιμόνταν μέχρι αργά! Αυτό είναι ένα πρόβλημα που συμβαίνει συχνά κι έχει να κάνει κυρίως με τον τρόπο που οργανώνονται αυτές οι αποστολές αλλά και με τον τρόπο που τις αντιλαμβάνονται οι απεσταλμένοι μας. Μ’  άλλα λόγια, φυσικό είναι να συμβαίνουν τέτοια παρατράγουδα, απ’ την στιγμή που οι περισσότεροι συμμετέχοντες, εκτός από άσχετοι με το αντικείμενο, το βλέπουν και σαν ευκαιρία για δωρεάν διακοπές και μάλιστα σε πεντάστερα ξενοδοχεία…
Με βάση την μεγάλη εμπειρία μου στα τουριστικά δρώμενα, αφού επί τριάντα σχεδόν χρόνια είχα αδιάκοπη επαγγελματική συνάφεια με αυτό το αντικείμενο και μάλιστα στο υψηλότερο επίπεδο (αυτό της κρουαζιέρας), θα έλεγα πως είμαι σε θέση να εκφράσω μια γνώμη που μάλλον θα είναι χρήσιμη.  Νομίζω λοιπόν πως ήρθε ο καιρός να σταματήσει αυτή η απαράδεκτη νοοτροπία που κυριαρχεί, κυρίως στους τοπικούς αξιωματούχους, για τις τουριστικές εκθέσεις, και επιτέλους η κρίσιμη αυτή διαδικασία της τοπικής προβολής να αντιμετωπιστεί με την σοβαρότητα και τον επαγγελματισμό που της αξίζουν. Πρώτα απ’ όλα πρέπει να πάψουν να ανακατεύονται με το αντικείμενο οι άσχετοι πολιτικοί παράγοντες. Η δραστηριότητα αυτή είναι επαγγελματική και μάλιστα διεθνής, που σημαίνει πως έχει προ πολλού ξεφύγει απ’ τον παραδοσιακό ελληνικό τρόπο οργάνωσης. Μετά πρέπει να συσταθεί από όλους τους ενδιαφερόμενους φορείς, την Περιφέρεια, το Δήμο, το Επιμελητήριο, τις Ενώσεις Ξενοδόχων και Ενοικιαζομένων Δωματίων, ακόμα κι απ’ τους μεμονωμένους επαγγελματίες του τουρισμού που ενδιαφέρονται να συμμετέχουν ατομικά, μια ευρείας σύνθεσης επιτροπή που θα αναλάβει με μεθόδους του σύγχρονου μάνατζμεντ την τουριστική προβολή του τόπου μας.
Η Λευκάδα με την οδική της σύνδεση και την γειτνίασή της με την Εγνατία Οδό, είναι μια μοναδική περίπτωση πανελλαδικά και καθόλου δεν μοιάζει σαν προορισμός με τα υπόλοιπα επτάνησα. Αυτό σημαίνει πως  ενδείκνυται να δρα ανεξάρτητα και να προβάλει πρώτα απ’ όλα τα δικά της μοναδικά χαρακτηριστικά. Αυτό με τη σειρά του σημαίνει πως συμμετοχή της σε τουριστική έκθεση, χωρίς να διαλαλεί πρώτα απ’ όλα το πλεονέκτημα της άμεσης και δωρεάν οδικής της σύνδεσης, το οποίο πολύ κακώς εμείς θεωρούμε αυτονόητο,  είναι αδιανόητη! Δεύτερο χαρακτηριστικό που πρέπει να κυριαρχεί με την πρώτη ματιά είναι η προβολή των μοναδικών παραλιών της. Το να βραβεύεται κάθε χρόνο μια παραλία σου (το Πόρτο Κατσίκι) σαν η καλύτερη παραλία της χώρας, ακόμη και της Ευρώπης, είναι ένα ακόμη μοναδικό πλεονέκτημα που πρέπει να κυριαρχεί και να προβάλλεται σε μεγάλη έγχρωμη οθόνη! Η πολιτιστική κληρονομιά μας και το φολκλορικό φεστιβάλ που γίνεται για πάνω από μισό αιώνα, σε συνδυασμό με τα πριγκιπονήσια και τον Σκορπιό του Ωνάση, είναι ιδιαιτερότητες που επίσης αξίζει να προβάλλονται.
Πέρα απ’ αυτά όμως χρειάζεται μεγάλη φροντίδα για το προσωπικό που θα επωμισθεί την ευθύνη της λειτουργίας του περιπτέρου. Πρώτον πρέπει να είναι νέοι άνθρωποι και πολύ εμφανίσιμοι, κυρίως οι γυναίκες, με ταλέντο στην επικοινωνία και επαρκή γλωσσομάθεια. Απαραίτητο είναι τουλάχιστον ένας της κάθε βάρδιας, εκτός των άπταιστων Αγγλικών, να γνωρίζει και την γλώσσα του κράτους που γίνεται η έκθεση. Όταν αυτές οι προϋποθέσεις εκπληρωθούν, τότε θα έχουμε και τα καλά αποτελέσματα απ’ την συμμετοχή μας…

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.