Η Οδύσσεια των Καλαμισάνων κι ο αποκλεισμός των μαθητών τους απ΄το σχολείο συνεχίζονται…

%ce%b9%cf%89%ce%b1%ce%bd%ce%bd%ce%b1-%ce%ba%ce%b1%ce%bb%ce%b1%ce%bc%ce%bf%cf%85

Σχεδόν ολόκληρη η προηγούμενη εβδομάδα πήγε χαμένη για τους μαθητές του Καλάμου, οι οποίοι παρέμειναν αποκλεισμένοι λόγω του (κακού) καιρού …των αρμοδίων! Έτσι τα παιδιά χάνουν μαθήματα και η μελέτη τους αποσυντονίζεται επειδή κανένας απ΄τους καρεκλοκένταυρους της “μητέρας-Λευκάδας” δεν ενδιαφέρεται γι αυτά.

Δεν είναι βέβαια η πρώτη φορά που η αδράνεια  των αρμοδίων κι η ευθυνοφοβία των υπηρεσιών αφήνουν άλυτα αυτού του είδους τα προβλήματα. Σχεδόν πριν από δυο χρόνια, στις 2 Δεκέμβρη του 2014, μια μεγάλη ομάδα Καλαμισάνων και μαζί οι μαθητές του νησιού που φοιτούσαν στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο του Μύτικα και της Κανδήλας, είχαν ξεμείνει στον Μύτικα λόγω απαγορευτικού απόπλου του σκάφους της συγκοινωνίας τους, που θα τους γύριζε στα σπίτια τους. Είχαμε ζήσει από κοντά το δράμα αυτών των ανθρώπων καθώς βρεθήκαμε μαζί τους στο Λιμεναρχείο Λευκάδας, το οποίο επισκέφθηκαν μήπως και δοθεί άδεια απόπλου ώστε να λυθεί το πρόβλημά τους, καθώς και στο λιμάνι του Μύτικα, όπου τους συνοδεύσαμε και παραμείναμε μαζί τους μέχρι που τελικά απέπλευσαν αργά τη νύχτα…

Το πρόβλημα -ίδιο κι απαράλλαχτο κάθε χρόνο- δημιουργείται απ΄ τους ισχυρούς νοτιάδες που επικρατούν αυτή την εποχή και που έχουν σαν αποτέλεσμα την έκδοση απαγορευτικού απόπλου απ΄το Λιμεναρχείο Λευκάδας. Θυμίζουμε πως το απαγορευτικό εκδίδεται όταν τα προβλεπόμενα μποφώρ ξεπεράσουν κάποια προκαθορισμένη ένταση για το συγκεκριμένο μέγεθος σκάφους. Όμως η ένταση του ανέμου δεν είναι ο μοναδικός παράγοντας που καθορίζει την επικινδυνότητα ενός θαλάσσιου ταξιδιού. Υπάρχουν και κάποιες άλλες πολύ βασικές παράμετροι, όπως είναι η προστασία που ενδεχομένως παρέχουν  απ΄τον κυματισμό στην περιοχή οι κοντινές στεριές και το “φετς”, (που είναι η απροστάτευτη θαλάσσια επιφάνεια απ΄την οποία έρχεται ο άνεμος. Δηλαδή μικρή ανεμπόδιστη πορεία ανέμου και κύματος λόγω κάποιας κοντινής ξηράς που παρεμβάλλεται, σημαίνει μικρότερο ύψος κύματος, μικρότερη ταλαιπωρεία και μικρότερο κίνδυνο. Μεγαλύτερη επιφάνεια ανοιχτής θάλασσας απ΄την κατεύθυνση που φυσάει, λογικό είναι πως θα προκαλέσει μεγαλύτερο κυματισμό). Τόσο απλό είναι… Γι αυτό και ο νόμος δίνει στην Λιμενική Αρχή την δυνατότητα να επιτρέψει τον απόπλου αν η εκτίμηση είναι πως οι τοπικές συνθήκες καθιστούν τον πλου ασφαλή, αρκεί να γίνει ένα πρακτικό που να υπογράφεται από τον λιμενάρχη, απ΄τον πλοίαρχο ή τον κυβερνήτη του προς απόπλου σκάφους και από κάποιον τρίτο σχετικό εμπειρογνώμονα, καπετάνιο ή ακόμα και έμπειρο ψαρά.

Με βάση τα παραπάνω, στην περίπτωση των απαγορευτικών λόγω νοτιά του Καλάμου, σχεδόν πάντα ισχύει το εξής: Αν το σκάφος που κάνει το δρομολόγιο επρόκειτο να ταξιδέψει απ΄τον Κάλαμο προς την Ιθάκη (για παράδειγμα) όχι μόνο τα 6 αλλά και τα 5 μποφώρ θα του δημιουργούσαν σοβαρό πρόβλημα, γιατί η θαλάσσια περιοχή είναι απροστάτευτη. Αν όμως πρόκειται να κάνει το (πολύ κοντινό και προστατευμένο απ΄την ξηρά) δρομολόγιο Επισκοπή – Μύτικα – Επισκοπή, τότε μπορεί να το κάνει με πολύ άνεση κι ασφάλεια όχι μόνο με 6 μποφώρ αλλά και με περισσότερη ένταση ανέμου κι έτσι ν΄ αποφευχθούν τα προβλήματα που δημιουργούνται…

Δυστυχώς, η δημοσιοϋπαλληλική ευθυνοφοβία κατά κανόνα και ενίοτε η ασχετοσύνη, δεν αφήνουν να εφαρμοστεί η απλή και λογική αυτή λύση. Κι έτσι αρχίζει ο Γολγοθάς των νησιωτών…

Ας ξαναγυρίσουμε όμως στην περιπέτεια των νησιωτών μας της 2ας -12-2014 που αναφέραμε παραπάνω (και την οποία είχαμε περιγράψει τότε σε άρθρο μας με τίτλο “Η Οδύσσεια των Καλαμισάνων”), για να πούμε πως στο επόμενο Δημοτικό Συμβούλιο που έγινε στις 8 -12-2014 η δημοτική σύμβουλος (της αντιπολίτευσης) Εύα Κατωπόδη, έθεσε το θέμα με ερώτησή της προς την Δημοτική Αρχή, ζητώντας να ληφθούν συγκεκριμένα μέτρα υπέρ των νησιωτών μας και κυρίως υπέρ των μαθητών Γυμνασίου-Λυκείου, οι οποίοι και είναι υποχρεωμένοι να πηγαινοέρχονται κάθε μέρα στον Μύτικα.  Ο δήμαρχος τοποθετήθηκε θετικά τότε και ζήτησε τις προτάσεις της, τις οποίες η σύμβουλος του παρέδωσε γραπτώς με τίτλο “Προτεινόμενοι τρόποι αρωγής προς τους αποκλεισμένους στον Μύτικα λόγω καιρού κατοίκους των νησιών μας Καλάμου και Καστού” στις 12-12-2014!

Είναι μάλλον περιττό να πούμε πως τίποτε απ΄αυτά δεν έγινε, παρότι ο δήμαρχος έδειξε ενθουσιασμό και αρχικά συμφώνησε πως πρέπει να δρομολογηθούν. Επειδή λοιπόν το θέμα και το πρόβλημα είναι σοβαρό και διαχρονικά επίκαιρο κι επειδή οι νησιώτες -κι ιδιαίτερα οι μαθητές- είναι αυτοί που τελικά πληρώνουν τη νύφη, ξαναδημοσιεύουμε εδώ αυτές τις προτάσεις μήπως και ξαναδούν το θέμα με μεγαλύτερη ευαισθησία οι άρχοντες…

*****

Λευκάδα 12-12-2014

ΠΡΟΣ: Τον κ. Δήμαρχο Λευκάδας

ΑΠΟ:  Εύα Κατωπόδη – Δημοτική Σύμβουλο

 

Θέμα: ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟΙ ΤΡΟΠΟΙ ΑΡΩΓΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΕΝΟΥΣ

            ΣΤΟΝ ΜΥΤΙΚΑ ΛΟΓΩ ΚΑΙΡΟΥ ΚΑΤΟΙΚΟΥΣ ΤΩΝ ΝΗΣΙΩΝ ΜΑΣ ΚΑΛΑΜΟΥ & ΚΑΣΤΟΥ

Κύριε Δήμαρχε,

Μετά την πρόσφατη περιπέτεια των συνδημοτών μας Καλαμισάνων οι οποίοι ταλαιπωρήθηκαν πρόσφατα αποκλεισμένοι στο λιμάνι του Μύτικα εξ αιτίας της  απαγόρευσης του απόπλου της συγκοινωνίας τους λόγω καιρού και σε συνέχεια της συζήτησης του θέματος αυτού κατά την τελευταία συνεδρίαση του Δημοτικού μας Συμβουλίου, σας προτείνω, όπως είχα δεσμευτεί, κάποιους πρακτικούς πιθανούς τρόπους παροχής ουσιαστικής αρωγής στους νησιώτες μας από πλευράς του Δήμου Λευκάδας, ώστε στο μέλλον να  αντιμετωπίζονται πιο οργανωμένα οι συνέπειες τέτοιων αποκλεισμών και κυρίως να εξασφαλίζονται οι βασικές ανάγκες των αποκλεισθέντων και ιδίως της ευπαθέστερης κατηγορίας των μαθητών Γυμνασίου και Λυκείου.

Α. ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΓΕΝΙΚΕΥΜΕΝΗΣ ΑΡΩΓΗΣ ΠΡΟΣ ΟΛΟΥΣ ΤΟΥΣ (ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΕΝΟΥΣ) ΜΟΝΙΜΟΥΣ ΚΑΤΟΙΚΟΥΣ ΚΑΛΑΜΟΥ ΚΑΙ ΚΑΣΤΟΥ:

Α 1. Προτείνεται η δημιουργία μιας ξεχωριστής κοινωνικής δομής με την επωνυμία (π.χ.) «ΔΗΜΟΤΙΚΗ ΣΤΕΓΗ (ή ΕΣΤΙΑ) ΚΑΛΑΜΟΥ & ΚΑΣΤΟΥ» που θα μπορούσε να λειτουργεί στα πλαίσια της ΔΕΠΟΚΑΛ ή ανεξάρτητα και η οποία με φανερό μειοδοτικό διαγωνισμό θα προβαίνει κάθε χρόνο στα μέσα του φθινοπώρου σε συμφωνία με κάποια ενοικιαζόμενα δωμάτια του Μύτικα, για το διάστημα από 1ης Νοεμβρίου μέχρι 31 Μαρτίου, διάστημα κατά το οποίο ούτως ή άλλως τα ενοικιαζόμενα δωμάτια της περιοχής είναι κλειστά. Η συμφωνία αυτή, θα προβλέπει να υπάρχει σε ετοιμότητα (και στην διάθεση του Δήμου με την συνεργασία των τοπικών αντιδημάρχων) αριθμός κλινών, προκειμένου να φιλοξενούνται όλοι οι αποκλεισμένοι λόγω καιρού μόνιμοι κάτοικοι των νησιών, όποτε προκύπτει τέτοια ανάγκη. Ο αριθμός των κλινών που θα πρέπει να διατίθενται, θα μπορούσε να ορίζεται από τον μέσο όρο του ημερήσιου αριθμού των επιβατών προς τα δυο νησιά κατά την χειμερινή περίοδο. Εξυπακούεται ότι θα προβλέπονται δυο ειδών αμοιβές προς τον διαχειριστή των δωματίων: Η μια θα είναι ένα σταθερό πάγιο για την διαθεσιμότητα των δωματίων καθ΄ όλο το πεντάμηνο και η άλλη θα είναι η συμφωνηθείσα τιμή ανά διανυκτέρευση και ανά φιλοξενούμενο.

Α 2. Επιπρόσθετα και ειδικά για τους μαθητές, κατά τις εργάσιμες σχολικές ημέρες, θα πρέπει να γίνει συμφωνία με ένα κατάστημα του Μύτικα, το οποίο θα τους παρέχει (με χρέωση της δομής) τρία γεύματα ανά ημέρα αποκλεισμού (πρωινό, μεσημεριανό και βραδινό), ώστε αυτοί να μπορούν απερίσπαστοι να μελετούν τα μαθήματα της επόμενης μέρας. Σε περίπτωση τεχνικής δυσκολίας, η παροχή αυτών των γευμάτων θα μπορούσε να αντικατασταθεί από κάποια καθορισμένη και λογική ημερήσια αποζημίωση  τροφής και να επιλέγει ο κάθε μαθητής το κατάστημα και την τροφή της αρεσκείας του.

Β. ΠΕΡΙΠΤΩΣΗ ΕΛΑΧΙΣΤΗΣ ΑΡΩΓΗΣ ΜΟΝΟ ΠΡΟΣ ΤΟΥΣ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΕΝΟΥΣ ΜΑΘΗΤΕΣ ΤΩΝ ΝΗΣΙΩΝ ΜΑΣ ΚΑΛΑΜΟΥ (και πιθανόν στο μέλλον ΚΑΣΤΟΥ)

Η Β περίπτωση αφορά την παροχή υποστήριξης μόνο στους αποκλεισμένους μαθητές και είναι η ελάχιστη συνδρομή που επιβάλλεται να προσφέρει ο Δήμος σ΄ αυτό το πρόβλημα. Δεδομένου ότι για το τρέχον σχολικό έτος οι μαθητές Γυμνασίου και Λυκείου είναι συνολικά 7 (προερχόμενοι όλοι από τον Κάλαμο), θα μπορούσε να ενοικιαστεί από πλευράς δήμου μια απλή επιπλωμένη κατοικία (με την επιβαλλόμενη στοιχειώδη φροντίδα), στην οποία θα φιλοξενούνται μόνον οι μαθητές. Για κάλυψη των αναγκών διατροφής τους ισχύουν τα αναγραφόμενα στην παράγραφο Α 2.

Γ. ΕΠΙΚΟΥΡΙΚΗ ΣΥΝΔΡΟΜΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΣΤΙΣ ΠΕΡΙΠΤΩΣΕΙΣ ΑΠΟΚΛΕΙΣΜΟΥ

Ανεξάρτητα από ποια περίπτωση θα ισχύει (η Α ή η Β), σε κάθε περίπτωση απαγορευτικού επιβάλλεται η αποστολή στον Μύτικα υπαλλήλου των κοινωνικών δομών του Δήμου με υπηρεσιακό αυτοκίνητο, για την παροχή επί τόπου συνδρομής στους αποκλεισμένους. Ο εν λόγω υπάλληλος θα πρέπει να είναι εξουσιοδοτημένος να συμφωνήσει με κάποιο κατάστημα της περιοχής για την δωρεάν χορήγηση κάποιων ροφημάτων ή σάντουιτς, ανάλογα με τον αριθμό των αποκλεισμένων, ενώ θα συνδράμει επί τόπου και στην επίλυση των εκτάκτων πιθανών προβλημάτων που ενδεχομένως θα προκύψουν.

Δ. ΓΕΝΙΚΑ

Δ 1. Οι παραπάνω ενέργειες είναι κατά την άποψή μου η ελάχιστη υποχρέωση αρωγής του Δήμου μας προς τους νησιώτες συνδημότες μας, οι οποίοι δεν πρέπει να ξεχνάμε πως κατά την συνένωση (τότε σαν κοινότητες) ήταν οι μοναδικοί Καποδιστριακοί ΟΤΑ που όχι μόνο δεν χρέωσαν τον ενιαίο Καλλικρατικό Δήμο (όπως όλοι οι υπόλοιποι), αλλά του προσπόρισαν και το σημαντικότατο έσοδο των δυο εκατομμυρίων ευρώ που είχαν πλεόνασμα, σαν αποτέλεσμα της συνετής διαχείρισης και της νοικοκυροσύνης τους!

Δ 2. Ανεξάρτητα όμως από όλες τις παραπάνω ενέργειες, πρέπει να υπάρχουν συντονισμένες και επίμονες (πολιτικές) παρεμβάσεις προς την Λιμενική Αρχή, ώστε στα νόμιμα πλαίσια που υπάρχουν, να περιορίζει τις απαγορεύσεις των πλόων μόνο στις περιπτώσεις που συντρέχει πραγματικός κίνδυνος. Γιατί όπως υποστηρίζουν όλοι οι σχετικοί με τη θάλασσα -και σ’ αυτό συμφωνούν όλοι οι λογικοί άνθρωποι- η επίδραση του ανέμου σε προστατευμένες παράκτιες περιοχές δεν προκαλεί την ίδια επικινδυνότητα πλου που προκαλεί ο ίδιας έντασης άνεμος στην ανοιχτή θάλασσα. Γι αυτό και με όσους απ΄ αυτούς μίλησα (και ήταν αρκετοί), συμφωνούσαν πως με νοτίους ανέμους 6 μποφώρ και με το συγκεκριμένο σκάφος «ΙΩΑΝΝΑ» η διαδρομή Μύτικας – Επισκοπή ήταν απολύτως ασφαλής. Άνετα (και απολύτως νόμιμα) συνεπώς θα μπορούσε να γίνει το προβλεπόμενο από το νόμο για τέτοιες περιπτώσεις πρακτικό και το ταξίδι να είχε γίνει νωρίτερα με το φώς της ημέρας, που θα ήταν και πολύ ασφαλέστερο και χωρίς την μεγάλη ταλαιπωρία που  υπέστησαν τελικά οι Καλαμισάνοι.

Παραμένω στη διάθεσή σας για την παροχή κάθε πρόσθετης διευκρίνισης

Μετά τιμής

Εύα Π. Κατωπόδη

Δημοτική σύμβουλος

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *