Το απόλυτο γαλάζιο ή το απόλυτο λάθος?

οδηγος
Του ΝΙΚΟΥ ΓΑΖΗ

Είχα την τύχη και την τιμή να παρευρεθώ στην πανηγυρική παρουσίαση του νέου τουριστικού οδηγού που απέκτησε ο δήμος Λευκάδας, δια του οποίου, δημαρχιακοί και κατασκευαστής του, φιλοδοξούν να οδηγήσουν περισσότερους επισκέπτες-τουρίστες στο πανέμορφο νησί μας!
Στο πάνελ για την παρουσίαση βρίσκονταν ο πρόεδρος του δημοτικού Συμβουλίου κ. Γεωργάκης που είναι ταυτόχρονα και πρόεδρος της Επιτροπής Τουριστικής Ανάπτυξης -η οποία υποτίθεται πως επεξεργάστηκε τον «οδηγό»- ο οποίος μίλησε πρώτος και μας διάβασε λίγα πράγματα για το έργο της Επιτροπής που προεδρεύει. Ο δήμαρχος κ. Δρακονταειδής που κάθονταν δίπλα του και δική του επιλογή ήταν ο εκδότης που ανέλαβε να εκδώσει τον «οδηγό» και ο οποίος από σφοδρός πολέμιος των απ΄ ευθείας αναθέσεων που ήταν σαν αντιπολίτευση, μας προέκυψε ο φανατικότερος οπαδός τους σαν δήμαρχος, εξήρε κι αυτός το έργο της παραπάνω Επιτροπής δίνοντας έμφαση στην συνεργασία που -όπως είπε- υπήρξε και στην ομοφωνία με την οποία εγκρίθηκε και ψηφίστηκε ο «οδηγός»! Αμέσως μετά ξεστράτησε του θέματος (που ήταν ο «οδηγός» κι η παρουσίασή του) στις γνωστές απεραντολογίες του, λέγοντας (και μάλιστα και τις δυο φορές που πήρε το λόγο) περίπου πως μέχρι τώρα δεν υπήρχε τίποτε στο Δήμο κι όλα τα σχεδιάζει και τα κάνει τώρα ο ίδιος!
Όπως κι ο πρόεδρος άλλωστε, ξέχασε κι αυτός να μας πει πως αυτή η Επιτροπή την οποία τόσο εκθείασε, καταγγέλθηκε επανειλημμένα απ΄ τα μέλη της για τον τρόπο λειτουργίας (ή σωστότερα καπελώματός της), που είχε σαν αποτέλεσμα να έχουν ήδη παραιτηθεί τρία αν θυμάμαι καλά απ΄ τα μέλη της και να την απαξιώνουν σχεδόν όλα τα υπόλοιπα! Και τρανή απόδειξη για την κακή λειτουργία της είναι ότι δεν ειδοποιήθηκαν τα μέλη της να παρευρεθούν στην παρουσίαση του …«έργου» τους, ή για την απαξίωσή της, ότι ειδοποιήθηκαν μεν αλλά δεν ανταποκρίθηκαν. Ας επιλέξει ο κ. δήμαρχος να πει και σε μας τι απ΄ τα δυο συμβαίνει ή αν συμβαίνουν και τα δύο. Το γεγονός πάντως ήταν πως στην επίσημη παρουσίαση του πρώτου «έργου» της Επιτροπής, παρευρίσκονταν μόνο ένα απ΄ τα 17 μέλη της, (αν δεν μας διέφυγε κάποιος) και κανένα μέλος της απ΄ τους αιρετούς του Δ. Σ.!! Όσον αφορά τώρα τα περί συλλογικότητας και ομοφωνίας είτε στην έγκριση της Επιτροπής είτε στην ψήφιση από το Δ.Σ., αυτό που ανέφερε ο δήμαρχος, ήταν σκέτη παραπληροφόρηση, αφού ούτε η σαφής δήλωση «διαφωνώ» συνιστά έγκριση, κι ούτε οι μόλις 14 θετικοί ψήφοι με 3 «λευκά», 2 «παρών» και 2 «κατά» (της εισήγησης) αποτελούν ομόφωνη απόφαση…
Ο εκδότης και κατασκευαστής -με απ΄ ευθείας ανάθεση βεβαίως, βεβαίως- του «οδηγού» κ. Θερμός , είναι ο άνθρωπος τον οποίο μπορούμε να χαρακτηρίσουμε σαν τον κατ΄ εξοχήν και τον κατά συρροήν εκδότη, που εξέδωσε -πλην ελάχιστων εξαιρέσεων- όλους τους τουριστικούς οδηγούς της τοπικής μας αυτοδιοίκησης τα τελευταία δώδεκα χρόνια. Αφού λοιπόν ο εκδότης έκανε ένα σύντομο πέρασμα των σελίδων του «οδηγού» στο βίντεο-γουώλ, προθυμοποιήθηκε να απαντήσει στις ερωτήσεις ή στις απορίες μας. Έτσι το πρώτο που ρωτήσαμε και μάθαμε, ήταν πως ο συγκεκριμένος οδηγός κόστισε στο Δήμο 15.000 ευρώ (με το Φ.Π.Α.) κι ότι τυπώθηκε σε 8.000 αντίτυπα μισά ελληνικά και μισά αγγλικά. «Είναι τα μισά λεφτά απ΄ αυτά που είχε κοστίσει ο πρώτος οδηγός που είχα βγάλει τότε για την Νομαρχία, μας διευκρίνισε, μάλλον στην προσπάθειά του να μην θεωρήσουμε ακριβή τούτη την έκδοση…
Ο πρόεδρος των ξενοδόχων, (που νομίζω πως ήταν και ο μοναδικός παρών απ΄ τα μέλη της Επιτροπής), δεν θεώρησε σαν το κατάλληλο το σλόγκαν του οδηγού «Λευκάδα-το απόλυτο γαλάζιο», κάτι που μας βρίσκει κι εμάς απολύτως σύμφωνους.
Είναι ένα σλόγκαν που πιθανόν θα ταίριαζε σε κάποιο ξερονήσι του Αιγαίου, όμως αδικεί τη Λευκάδα μας που οι καταπράσινες πλαγιές και τα νησιά της δένουν αρμονικά με το μπλε ελεκτρίκ των παραλιών και το βαθύ γαλάζιο του ορίζοντα (μόνο στο δυτικό μέρος). Σκέτο το απόλυτο γαλάζιο όμως είναι λαθεμένο σλόγκαν για ένα νησί, απ΄ το οποίο κοιτάζοντας κανείς στα τρία (απ΄ τα τέσσερα) σημεία του ορίζοντα, βλέπει να κυριαρχούν στεριές, νησιά και βουνά: Και εξηγούμαι, προς Βορά βλέπει την Πρέβεζα και τα βουνά της Ηπείρου, ανατολικά βλέπει να κυριαρχούν τα νησιά μας, η κοντινή Ακαρνανία και τα βουνά της, και προς Νότο η Ιθάκη κι η Κεφαλονιά! Μόνο στα δυτικά δηλαδή, υπάρχει το γαλάζιο του Ιονίου…
Έχοντας πολυετή επαφή και τριβή με πραγματικά επαγγελματικά προσπέκτους κρουαζιέρας , (πολυτελούς εκτύπωσης τα οποία ανανεώνονταν κάθε χρόνο σε αριθμούς μεγαλύτερους των τριακοσίων χιλιάδων εντύπων), θεωρώ τουλάχιστον ερασιτεχνικό το γενικότερο στήσιμο του συγκεκριμένου «οδηγού», για λόγους που δεν χωράνε σε ένα άρθρο αλλά ευχαρίστως να τους εξηγήσω κατ΄ ιδίαν σε κάποιον που θα ενδιαφέρονταν. Το χειρότερο όμως είναι πως ο οδηγός αυτός είναι εντελώς απαράδεκτος εξ αιτίας των λαθών και των ανακριβειών που περιέχει. Κι όποιος έχει δουλέψει για χρόνια με ξένους, ιδιαίτερα βορειο-ευρωπαίους, γνωρίζει πως οι άνθρωποι αυτοί απαιτούν απόλυτο επαγγελματισμό και υπευθυνότητα, ενώ δεν έχουν καμιά ανοχή στα λάθη και στις ανακρίβειες. Με την πρώτη βιαστική ματιά που έριξα στον «οδηγό» λοιπόν, εντόπισα κάποια τέτοια «μαργαριτάρια» τα οποία μάλιστα κατέθεσα αμέσως. Τα αναφέρω κι εδώ όσο πιο περιληπτικά γίνεται:
Σε μια δισέλιδη φωτογραφία εικονίζονται τα σπίτια της Σικελιανού με την λεζάντα «Λευκάδα πόλη, δυτική όψη». Θα πούμε λοιπόν στον δημιουργό του οδηγού πως η όψη αυτή είναι η Βόρεια κι όχι βέβαια η Δυτική. Δυτική όψη, είναι η πλευρά που βλέπει προς την Φανερωμένη κι όχι εκείνη που βλέπει στην Γύρα, στην Πρέβεζα και στα Ηπειρώτικα βουνά… Γνωρίζω βέβαια πως αρκετοί συμπολίτες μας ονομάζουν (λαθεμένα) την Σικελιανού «Δυτική παραλία», επειδή λέει βλέπουν από κει τη δύση του ηλίου, όπως βιάστηκε να μου «εξηγήσει» στην παρουσίαση κι ένας απ΄ τους παρόντες αντιδημάρχους. Θα πω λοιπόν σ΄ όλους αυτούς, πως αφού απ΄ το ίδιο ακριβώς σημείο, αν κοιτάξουν το πρωϊ, θα δουν τον ήλιο ν΄ ανατέλλει πάνω απ΄ τη Λάμια, τότε να την πούμε κι …ανατολική! Ας σοβαρευτούμε όμως και να καταλάβουμε πως οι δικές μας λαθεμένες συνήθειες, δεν μας νομιμοποιούν κιόλας να γράφουμε λαθεμένες πληροφορίες που απευθύνονται σ΄ ένα κοινό που σχεδόν στο σύνολό του διαθέτει στο κινητό του GPS και Google Εarth και συνεπώς είναι σχεδόν βέβαιο πως θα μας τσακώσει…
Ο «οδηγός» μας πληροφορεί ακόμη πως «εκτελούνται καθημερινά δρομολόγια με φέριμποτ για Κεφαλονιά και Ιθάκη». Φαντάζεστε την (δυσάρεστη) έκπληξη ενός επισκέπτη μας, που σχεδιάζει να πάει αύριο στην Κεφαλονιά και μεθαύριο στην Ιθάκη, όταν μάθει (εκ των υστέρων βέβαια) πως ολόκληρο τούτο το μήνα (Μάρτη) αλλά και μέχρι τις 10 του Απρίλη, το φέριμποτ …μας τελείωσε; Κι ότι απ΄ τον Οκτώβρη μέχρι το Φλεβάρη που όντως υπήρχε, έκανε όλα κι όλα μόνο δυο δρομολόγια την εβδομάδα; Χρειάζεται σοβαρότητα και υπεύθυνη πληροφόρηση σήμερα κύριε εκδότη μου, αν στ΄ αλήθεια θέλεις να σε πάρουν οι ξένοι στα σοβαρά…
Δεν διάβασα παρακάτω στον «οδηγό», γιατί πιστεύω πως η καλή ημέρα απ΄ το πρωί φαίνεται. Πριν κλείσω το άρθρο όμως, πρέπει να πω στο δημιουργό του πως δεν «είναι το μοναδικό νησί η Λευκάδα που μπορείτε να επισκεφτείτε με αυτοκίνητο χωρίς να πάρετε φέριμποτ, λόγω της πλωτής γέφυρας κ.λ.π.» Μας πρόκαμε η Εύβοια βλέπετε, η οποία μάλιστα διαθέτει δυο γέφυρες, εκ των οποίων η μια είναι όντως συνεχούς ροής…

Υ.Γ. Ψάχνοντας παλιότερα παρεμφερή δημοσιεύματα βρήκα ένα άρθρο του εκδότη του σημερινού τουριστικού οδηγού κ. Θερμού, που δημοσίευσε ο ίδιος στις 28-4-2013, προκειμένου να κατακεραυνώσει την δημιουργία ενός αντίστοιχου (και μάλλον καλύτερου απ΄ το δικό του) φυλλαδίου που είχε κάνει τότε ο δήμος με άλλη εταιρεία. Επειδή λοιπόν γράφει πραγματικά εντυπωσιακά πράγματα περί τουριστικών εντύπων, περί απ΄ ευθείας αναθέσεων, περί μη πληρωμής και άλλων, εξόχως ενδιαφερόντων πραγμάτων, θα σας συνιστούσα να το διαβάσετε με προσοχή. Θα σας αποζημιώσει, πιστέψτε με… Και μια ενδιαφέρουσα λεπτομέρεια: Εκείνος ο εκ των ενόντων «οδηγός», αν και ήταν διπλάσιος σχεδόν σε μέγεθος και με 4 σελίδες περισσότερες, κόστισε μόνο 6.500 ευρώ (με Φ.Π.Α.) για 10.000 αντίτυπα! Αυτά για να διευκολυνθείτε και στις συγκρίσεις σας…

=============================================

28-04-2013

O Τουριστικός Οδηγός του Δήμου Λευκάδας: ένα κακέκτυπο ανοσιούργημα που πρέπει να επιστραφεί!

Από τον Νίκο Θερμό εκδότη

Ο κ. Δήμαρχος Λευκάδας ύστερα από χρόνια απραξίας σε ό,τι αφορά το ζήτημα της τουριστικής προβολής αποφάσισε επί τέλους να κάνει κάτι. Έτσι λοιπόν σκέφτηκε να εκδώσει ένα τουριστικό οδηγό για το νησί. Αλλοίμονο! Πόσο καλύτερα ήταν όταν δεν έκανε τίποτε.

Μην έχοντας επίγνωση τι μπορεί και τι δεν μπορεί να κάνει και με τη γνωστή πια σε όλους περισσή αυτοπεποίθηση και ναπολεόντειο στυλ οργανώνει το έργο ως εξής:

Καταρχήν αναθέτει απευθείας το έργο σε γνωστή του εταιρεία χρόνια τώρα στις προτιμήσεις του κ. Δημάρχου. Δείτε εδώ.

Εν συνεχεία καλεί τις υπαλλήλους του κ. Κατερίνα Σκλαβενίτη (έκτακτη υπάλληλος) και Ιωάννα Φίλιππα και τους αναθέτει τη δημιουργία του έργου-πιθανόν με την υψηλή επιστασία του κ. Γαζή. Από κοντά η εταιρεία του στέλνει και μια προφανέστατα άπειρη γραφίστρια την κ. Μοσχούλα Στρεβλού και το κακό -όπως θα εξηγήσω παρακάτω- δεν άργησε να συμβεί (Θεωρώ απαραίτητο να σημειώσω ότι οι υπάλληλοι του Δήμου προσπάθησαν για το καλύτερο, όμως το συγκεκριμένο έργο απαιτεί άλλου τύπου γνώσεις που είναι φυσικό να μη διαθέτουν).

Διότι κ. Δήμαρχε η δημιουργία ενός τουριστικού οδηγού σε ένα από τα ωραιότερα μέρη της Ελλάδας είναι έργο μιας ιδιαίτερα εξειδικευμένης ομάδας συντελεστών. Με πομφόλυγες του στυλ διαλέξαμε να έχει χαρτί ενός περιοδικού διότι αυτή είναι η καινοτόμος τάση στο εξωτερικό, και ότι διαλέξαμε το σλόγκαν «Λευκάδα: όλο το χρόνο» διότι αυτό θέλουμε να πετύχουμε δεν μπορεί να καλυφθεί η απίστευτη φτώχεια και γύμνια του εγχειρήματος σας. Χώρια που με αυτά που μας λέτε μας θεωρείτε συλλήβδην όλους ηλιθίους!

Πιστεύω ότι δεν είναι τυχαίο που ο κ. Δήμαρχος παρουσίασε το «πόνημα» του λίγο πριν από το Πάσχα που όλοι λίγο πολύ είναι απασχολημένοι με διάφορες εορταστικές προετοιμασίες.

Μέσα στο Πάσχα λοιπόν πρέπει όλοι πανικόβλητοι -το γεγονός είναι τετελεσμένο- να δούμε πως θα προστατευτούμε από αυτήν την «προβολή» και να κοιτάξουμε τι μπορεί στο παρά πέντε να διασωθεί ιδιαίτερα μάλιστα όταν ο κ. Δήμαρχος μας «απειλεί» ότι μετά τις γιορτές ο οδηγός θα κυκλοφορήσει στα Αγγλικά και τα Ιταλικά. Έτσι λοιπόν θα εκτεθούμε και διεθνώς!

Είναι ανάγκη -επειγόντως- όλοι όσοι ασχολούμαστε με τον τουρισμό σε αυτό το νησί να σταματήσουμε αυτήν την κατρακύλα του κ. Δημάρχου. Δεν είναι δυνατόν να γίνονται κάποιες ενέργειες που να δυσφημούν αντί να προβάλλουν το τουριστικό μας προϊόν. Χώρια η σπατάλη δημοσίου χρήματος. Δεν είναι επιτρεπτό οι άστοχες ενέργειες ενός τόσο σημαντικού φορέα όπως ο Δήμος Λευκάδας να καταστρέφει τις προσπάθειες άλλων που χρόνια αγωνίζονται με συνέπεια στην τουριστική προβολή του νησιού.

Αλήθεια που ήταν η αντιπολίτευση όταν παρουσιάζονταν αυτή η έκδοση. Κύριε Βεργίνη, κ. Δρακονταειδή, κ. Αραβανή δεν σας απασχολεί η τουριστική προβολή αυτού του τόπου; Γιατί ενώ δεν φείδεσθε ανακοινώσεων ακόμη και για ανούσιες λεπτομέρειες δεν έχετε να πείτε κάτι γι’ αυτό το κατόρθωμα του κ. Δημάρχου;

Υπήρξαν βέβαια και κάποιες αντιρρήσεις από τους παρευρισκόμενους όπως του νυν προέδρου της Ένωσης Ξενοδόχων κ. Ματαράγκα και άλλων -δείτε αναλυτικό ρεπορτάζ στην ιστοσελίδα του κ. Κολυβά- που όμως καταπιάστηκαν με επί μέρους θέματα ατελειών παραλείψεων και λαθών. Άλλοι πάλι χρησιμοποίησαν διπλωματική γλώσσα όπου έκαναν κριτική με το γάντι ενώ κάποιοι προτίμησαν να σιωπήσουν. Μεταξύ των τελευταίων και ο αντιδήμαρχος Καλάμου κ. Σώλος (Αλήθεια κ. Σώλο δεν σας ενόχλησε καθόλου που ο πανέμορφος Κάλαμος εκπροσωπείται με 15 λέξεις και 2 μικρές φωτογραφίες; Παρεμπιπτόντως στο Καστό αφιερώθηκαν 29 λέξεις ενώ στην κεφαλή βρίσκεται το Μεγανήσι με 58 ολόκληρες λέξεις και μισή φωτογραφία της συμφοράς. Κύριε Ζαβιτσάνο είστε από τους προνομιούχους!).

Μόνη φωτεινή εξαίρεση στις αντιρρήσεις των παρευρισκομένων ο πρόεδρος της ΕΤΙΝ που είπε ότι το έντυπο είναι πολύ καλό (!). Ναι κ. Δουβίτσα τόσο καλό όσο και η εκτρωματική ιστοσελίδα της ΕΤΙΝ που μας παρουσιάσατε ευθαρσώς λίγο καιρό πριν.

Είναι φανερό ότι ο κ. Δήμαρχος τους αιφνιδίασε όλους. Εντελώς απροετοίμαστοι οι παρευρισκόμενοι δεν είχαν το χρόνο να εξετάσουν με ησυχία το τυπωμένο «αριστούργημα». Οπότε το θέμα των αντιρρήσεων παρακάμφθηκε εύκολα με το εύρημα ότι στις προθέσεις του εκδότη είναι τα λάθη και οι παραλείψεις, αφού αυτά καταγραφούν, να ληφθούν υπόψη όταν ο οδηγός επανεκδοθεί.

Όχι κ. Δήμαρχε δεν είναι έτσι. Τώρα πρέπει να γίνει η διόρθωση και όχι όταν θα έχουμε εκτεθεί διεθνώς! Ο νόμος σας δίνει το δικαίωμα να μην παραλάβετε προμήθεια που δεν έγινε σωστά και φυσικά να μην πληρώσετε!

Και για να έλθουμε στο δια ταύτα διαβάστε προσεκτικά αυτά που έχω ως ειδικός να σας πω.

Η συγκεκριμένη λοιπόν εργασία είναι κακέκτυπη και από τεχνική άποψη απαράδεκτη: πολλές λεζάντες δεν διαβάζονται, λόγω απίστευτων σφαλμάτων της προεκτυπωτικής εργασίας -που εκτελέστηκε από την προφανώς άπειρη γραφίστρια της αναδόχου εταιρείας-, αρετουσάριστες εικόνες, κωμικοτραγικός συλλαβισμός κειμένου, κακή χρήση δάνειου υλικού. Για παράδειγμα, ο χάρτης που χρησιμοποιήθηκε από το έντυπο «Απέραντη Γαλήνη» της Περιφερειακής Ενότητας Λευκάδας, από κακό χειρισμό (!) ξέφυγε η Ιθάκη και βρέθηκε νοτιοδυτικά της Πελοποννήσου ενώ στον επόμενο χάρτη η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων μεταφέρθηκε στην Ουγγαρία!!! Ακόμη και παντελής –σε εγκληματικό βαθμό- έλλειψη ελέγχου και επιμέλειας στην εκτυπωτική εργασία, φράσεις που δεν τυπώθηκαν καλά, αρκετές θολές φωτογραφίες, μη σύμπτωση χρωμάτων, κλπ. Εάν στοιχειωδώς υπήρχε έλεγχος στο στάδιο της εκτύπωσης θα έπρεπε να επιστραφεί το αρχείο στη γραφίστρια για να το ξαναφτιάξει. Όμως η συγκεκριμένη εταιρεία αδιαφόρησε προκλητικά.

Παρόλο που έχει πολλαπλώς ευεργετηθεί από εσάς με τις συνεχόμενες απευθείας αναθέσεις έργων σας «κρέμασε». Εσείς λοιπόν τι λόγο έχετε να την καλύπτετε παρόλα αυτά;

Απαιτείστε λοιπόν το στοιχειώδες: επανεκτύπωση του οδηγού. Και μη στεναχωριέστε αν έτσι μειωθεί το κέρδος της αναδόχου εταιρείας που θα υποχρεωθεί να ξαναγοράσει το χαρτί. Πάλι κέρδος θα έχει. Συν τις νέες εκτυπώσεις στις άλλες γλώσσες που προφανώς θα της αναθέσετε λόγω ειδικής -και ακατανόητης- προτίμησης.

Η επανεκτύπωση λοιπόν θα δώσει την χρυσή ευκαιρία να διορθωθούν αρκετά λάθη σχεδιασμού και επιμέλειας που προέρχονται από τη δική σας άπειρη ομάδα. Και έτσι στο παρά πέντε ο οδηγός αυτός να αποκτήσει μια στοιχειώδη αξιοπρέπεια.
Αν φυσικά δεχτείτε μερικές συμβουλές.

(Σ.Σ.: Το παραπάνω άρθρο του κ. Νίκου Θερμού δημοσιεύτηκε τότε αρχικά στην δική του ιστοσελίδα και στην συνέχεια δημοσιεύτηκα σε πολλά τοπικά ΜΜΕ.)

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.