Όμηροι και χωρίς δυνατότητα διαφυγής οι κάτοικοι του Νεοχωρίου

Όμηροι και χωρίς δυνατότητα διαφυγής οι κάτοικοι του Νεοχωρίου

Αυτό είναι το κατάφυτο και παραδοσιακό χωριό Νεοχώρι Λευκάδας, το οποίο για τους περισσότερους είναι ο ομορφότερος οικισμός του νησιού μας, αλλά όλοι συμφωνούμε πως διαθέτει την καταπληκτικότερη θέα παγκοσμίως!…

***

του ΝΙΚΟΥ ΓΑΖΗ(*)

Έχουμε γράψει κατ΄επανάληψη για την ιδιότυπη όσο και απαράδεκτη ομηρία που βιώνουν οι κάτοικοι του πανέμορφου αυτού χωριού, στην περίπτωση που κάποια πυρκαγιά αποκλείσει την κατάφυτη πλαγιά απ΄ την οποία διέρχεται η μία και μοναδική οδική σύνδεσή του με το Νυδρί και τον υπόλοιπο κόσμο.

Επανέρχομαι όμως με τούτη την πολύ συνοπτική περιγραφή της κατάστασης, μετά την πρόσφατη αβίαστη και σαφέστατη δήλωση της Περιφερειάρχη Ιονίων Νήσων κυρίας Ρόδης Κράτσα Τσαγκαροπούλου, πως “είναι εντελώς απαράδεκτο να υπάρχουν σήμερα χωριά χωρίς δίοδο και δυνατότητα διαφυγής”!  Ομολογούμε πως η θέση της αυτή, σε συνδυασμό με τον δυναμισμό που την διακρίνει, μας γέμισε με αισιοδοξία πως, επιτέλους, η λύση του προβλήματος είναι κοντά!…

***

Απ΄ ότι φαίνεται και χάρη στην καλή τους τύχη, οι κάτοικοι του χωριού μάλλον πέρασαν χωρίς τραγικές συνέπειες αυτό το καλοκαίρι, τουλάχιστον ημερολογιακά, γιατί στην πραγματικότητα ο εφιάλτης τέτοιου αποκλεισμού παραμένει και για το επόμενο δίμηνο. Όμως σε κάθε περίπτωση βέβαια, είναι εντελώς απαράδεκτο να επαφιόμαστε σήμερα στην καλή μας τύχη, για ζητήματα που απειλούν άμεσα την ζωή και την ασφάλειά μας..

Ακολουθεί πολύ συνοπτική περιγραφή των χωματόδρομων που ξεκινούν απ΄ το χωριό, κάποιοι εκ των οποίων με τις κατάλληλες επισκευαστικές παρεμβάσεις -που δεν είναι σπουδαίες και ιδιαίτερα δαπανηρές- θα γίνουν προσπελάσιμοι δρόμοι διαφυγής για τους κατοίκους, βγάζοντάς τους από την ομηρία που προαναφέραμε.

***

Όμηροι και χωρίς δυνατότητα διαφυγής οι κάτοικοι του Νεοχωρίου

Υπάρχουν οι εξής τέσσερις χωματόδρομοι που ξεκινούν από το Νιοχώρι προς διάφορες κατευθύνσεις:

Α. Ο χωματόδρομος προς Άλατρο συνολικού μήκους 4,9 Χλμ. (σημειωμένος με τις μπλε τελίτσες στον χάρτη), που ξεκινά από την εκκλησία  του Αγίου Δημητρίου,  στην Δυτική άκρη του χωριού (σημείο 1 στον χάρτη) και κατευθύνεται προς τα ΝΔ όπου συναντάται (στο σημείο 2 στον χάρτη) με τον ασφαλτοστρωμένο (επαρχιακό;) δρόμο  Αλάτρου-Αγίου Ηλία.

Ήταν ο δρόμος με την καλύτερη βατότητα και τις μικρότερες απαιτήσεις επισκευής, ο οποίος δύσκολα μεν αλλά λειτουργούσε μέχρι τον περασμένο χρόνο, όμως η κακοκαιρία “ΙΑΝΟΣ” αφ΄ενός επιβάρυνε το οδόστρωμα με νεροφαγώματα και αφετέρου τον έκοψε εντελώς με κατολίσθηση (στο σημείο “2 STOP” του χάρτη) στα 3,4 Χλμ απ΄ την αφετηρία και 1,5 Χλμ πριν το τέρμα του στην διασταύρωσή του με την άσφαλτο.

Περιγραφή: Στα πρώτα 500 μέτρα από την αφετηρία ο δρόμος χρειάζεται ελαφρά διαπλάτυνση. έστω και τμηματική, καθώς και στρώσιμο (με τσιμεντάρισμα ή κοκκινόχωμα ή άλλον προσφορότερο  τρόπο). Στην συνέχεια η βατότητα και το πλάτος του για ένα περίπου Χλμ.  είναι σχετικά καλός, ενώ για τα επόμενα 3,5 Χλμ χρειάζεται: Κάθε 50-100 μέτρα τμηματικές διαπλατύνσεις διασταύρωσης οχημάτων, στρώσιμο οδοστρώματος τμηματικά όπου υπάρχει “τσιγκρί”σε συνολικό μήκος περίπου 0,8 Χλμ. ) και γεφύρωση 4-5 νεροφαγωμάτων με τσιμεντένια σωληνωτά διατομής 40-50 εκατοστών τα οποία θα οδηγούν κατά το εγκάρσιο του δρόμου τα νερά από το πάνω ξαύλακο εκτός δρόμου και θα λύσουν οριστικά το πρόβλημα των νεροφαγωμάτων. Τέλος χρειάζεται επισκευή και αποκατάσταση του σημείου της κατολίσθησης (2 STOP στον χάρτη) που τώρα έχει βγάλει εκτός λειτουργίας τον δρόμο ολόκληρο…

Σημείωση: Για περισσότερες πληροφορίες και αναλυτικότερη περιγραφή με φωτογραφίες γι αυτό τον δρόμο μπορεί να τις έχει στο: (www.fortsalefkada.gr/arthra/118120/).

***

Β. Ο χωματόδρομος προς Εγκλουβή συνολικού μήκους 3,3 Χλμ.  Πρόκειται για τον χωματόδρομο (με τις κίτρινες τελίτσες στον χάρτη) που ξεκινάει επίσης από την εκκλησία του Αγίου Δημητρίου (σημείο 1 στον χάρτη) και αφού τα πρώτα 350 μέτρα είναι κοινός με τον δρόμο προς Άλατρο (που περιγράψαμε), στρίβει αριστερά μετά από 1,9 Χλμ. στην διασταύρωση (3 στον χάρτη) και μετά από συνολική διαδρομή  3,3 Χλμ. καταλήγει στον ασφάλτινο δρόμο Εγκλουβής-Βαυκερής, απ΄ όπου ο οδηγός θα αποφασίσει αν θα πάει αριστερά προς Εγκλουβή ή δεξιά προς την Βαυκερή.

Είναι ο μοναδικός από τους υπάρχοντες δρόμους που μπορεί να λειτουργήσει σαν οδός διαφυγής, υπό την προϋπόθεση όμως πως ο διαφεύγων θα διαθέτει τετρακίνητο ψηλό αυτοκίνητο με αργό σασμάν και μεγάλη οδηγική εμπειρία.

Όμηροι και χωρίς δυνατότητα διαφυγής οι κάτοικοι του Νεοχωρίου

Λίγο η μεγάλη ανηφορική κλίση, λίγο οι άφθονες φυτευτές πέτρες, το ψόφιο χαλίκι και το ρόβολο, αποκλείουν την διέλευση απλού ΙΧ αυτοκινήτου και απλού οδηγού…

Κατά τα άλλα, σχεδόν καθ’ όλο το μήκος του ο δρόμος είναι δραματικά στενός, που σημαίνει πως επιβάλλονται να γίνουν περιοδικά αρκετές διαπλατύνσεις για την διασταύρωση οχημάτων, ενώ εκτός απ΄ αυτό, κατά τα δύο τρίτα του μήκους του έχει μεγάλα προβλήματα οδοστρώματος (από τσιγκρί, ρόβολα και ρίζες στην επιφάνεια παρακείμενων δένδρων), που σημαίνει πως χρειάζεται στρώσιμο.

Στην πρώτη στροφή του τέλος, (στο σημείο που αποχωρίζεται από τον κοινό δρόμο προς Άλατρο, στα  350 μέτρα από την αφετηρία) χρειάζεται  -και για τους δυο δρόμους-  γεφύρωμα με τσιμεντοσωλήνες μικρής διατομής (40-50 εκατοστών) ώστε να αντιμετωπιστεί και μάλιστα οριστικά το ιδιαίτερα βαθύ νεροφάγωμα…

 Σημείωση: Για περισσότερες πληροφορίες και αναλυτικότερη περιγραφή με φωτογραφίες γι αυτό τον δρόμο συνδεθείτε  στο: (www.fortsalefkada.gr/arthra/118284/).

***

Γ. Ο (κομμένος) χωματόδρομος προς τα “Μερτερά”: Πρόκειται για τον δρόμο (με τις κόκκινες τελίτσες στον χάρτη) που επίσης ξεκινά απ΄ τον Άγιο Δημήτρη και είναι κοινός με τον προηγούμενο δρόμο Β (προς Εγκλουβή) για τα πρώτα 1,9 Χλμ. Στην διασταύρωση (3 στον χάρτη) όμως στρίβουμε δεξιά και κατηφορίζουμε για περίπου 800 μέτρα (στο σημείο του χάρτη 5 STOP, απόσταση από την αφετηρία 2,7 Χλμ.) βρίσκουμε το τεράστιο και ολικό κόψιμο του δρόμου, το οποίο δεν ξεπερνέται ούτε με τροχοφόρο ούτε όμως και με τα (δικά μας) πόδια!

Όμηροι και χωρίς δυνατότητα διαφυγής οι κάτοικοι του Νεοχωρίου

Τεράστια η ζημιά του δρόμου σ΄ αυτό το σημείο, δεν καταφέραμε να προχωρήσουμε μπροστά γιατί χρειάζονται ελαφρώς ορειβατικές ικανότητες τις οποίες στερούμαστε, οπότε ανακρόυσαμε πρύμαν και γυρίσαμε πίσω…

 

(Η δορυφορική λήψη της google πάντως δείχνει πως ο δρόμος παρακάτω συνεχίζεται και καταλήγει στα “Μερτερά,” όμως δεν μπορούμε να το επιβεβαιώσουμε αφού δεν καταφέραμε να συνεχίσουμε τον έλεγχο. Πάντως ούτως ή άλλως η αποκατάσταση της ζημιάς, όπως την εκτιμήσαμε εμείς (που δεν είμαστε ειδικοί), είναι μάλλον απαγορευτική από πλευράς κόστους…

***

 Σημείωση: Για περισσότερες πληροφορίες και για αναλυτικότερη περιγραφή με φωτογραφίες τόσο για τον προηγούμενο δρόμο (Γ) όσο και για τον επόμενο (Δ), συνδεθείτε  στο: (www.fortsalefkada.gr/arthra/118572/).

***

Δ. Ο (ατελής) δρόμος του “Βατιά”: Υπάρχει κι ένας τέταρτος χωματόδρομος (με τις καφέ τελίτσες στον χάρτη) που ξεκινάει απ΄ το Δημοτικό Σχολείο Νεοχωρίου (σημείο Β1 στον χάρτη) και φθάνει στο σημείο (Β7 STOP του χάρτη) στην τοποθεσία “Βατιά”, 800 μέτρα απ΄ την αφετηρία, όπου και διακόπτεται σε μικρή σχετικά απόσταση από τον απέναντι οικισμό Μερτερά. όπου διέρχεται ο δρόμος Νυδρί-Βαυκερή.  Μολονότι φαντάζει σαν η καλύτερη περίπτωση από πλευράς απόστασης, να ολοκληρωθεί αυτός σαν δρόμος διαφυγής, (καθόσον δεν πρέπει να είναι  συνολικά πάνω από 1,5 Χλμ από την αφετηρία μέχρι την άσφαλτο), τελικά δεν νομίζουμε πως θα μπορούσε να επεκταθεί μέχρις εκεί εύκολα, καθότι το έδαφος είναι αργιλώδες και έντονα υγρό, με αποτέλεσμα να “κόβεται”, γι αυτό άλλωστε και δεν προχώρησε η κατασκευή του εξ αρχής.

***

(*) Ο ΝΙΚΟΣ ΓΑΖΗΣ είναι δημοτικός σύμβουλος του Δήμου Λευκάδας.

[Υστερόγραφο: Κλείνοντας θα ήθελα να ευχαριστήσω θερμά την πρόεδρο του Πολιτιστικού Συλλόγου Νεοχωρίου “Μελάνυδρος” Μαρία Μήτσου και τα μέλη του διοικητικού του συμβουλίου Κώστα Γαζή, Αλέκο Παπουτσάκη και Λούη Λοΐζου, για την πολύτιμη αρωγή τους στην διαδικασία ελέγχου, φωτογράφισης  και περιγραφής των δυσπρόσιτων αυτών ορεινών δρόμων, στο δύσκολο ανατολικό πρανές του όρους Ελάτη.]

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *