Παρά τις εκκλήσεις σύσσωμης της εκπαιδευτικής κοινότητας, γονέων, εκπαιδευτικών και μαθητών, για ασφαλή άνοιγμα των σχολείων, το Υπουργείο Παιδείας άνοιξε τα σχολεία με πολύ περισσότερους μαθητές ανά τάξη από τις προηγούμενες χρονιές, (μοναδική χώρα στην Ευρώπη) και χωρίς καμία ιδιαίτερη μέριμνα για ασφάλεια και καθαριότητα. To αποτέλεσμα ήταν να οδηγηθούν στο κλείσιμο όλες οι βαθμίδες εκπαίδευσης και οι μαθητές να υποβληθούν σε μία ανοργάνωτη, απροετοίμαστη και πρόχειρη λειτουργία τηλεκπαίδευσης.
Η τηλεκαπαίδευση αρχικά μας παρουσιάστηκε ως λύση ανάγκης, τώρα όμως μας την παρουσιάζειται ως πανάκεια, παρόλο που αποδείχθηκε στην πράξη ως μία αντι-παραγωγική και αντιπαιδαγωγική μέθοδος, που επίσης για την αποτελεσματικότητά δεν υπάρχει καμία επιστημονική τεκμηρίωση και που δεν μπορεί ούτε κατ’ ελάχιστον να υποκαταστήσει την υγιή σχολική λειτουργία παρά μόνο επικουρικά και προσωρινά.
Δημιούργησε λοιπόν τεράστια και αναρίθμητα προβλήματα τα οποία είναι γνωστά σε όλους μας, όπως:
- Η έλλειψη επαρκούς διαδικτυακής υποδομής σε όλη την επικράτεια.
- Η αδυναμία χιλιάδων οικογενειών να πληρώσουν τις πανάκριβες υπηρεσίες των παρόχων διαδικτύου που εξασφαλίζουν γρήγορες και σταθερές συνδέσεις καθώς και να καλύψουν την αγορά ηλεκτρονικών συσκευών και εξαρτημάτων για τα παιδιά τους.
- Η άγνοια των μέσων και ο ψηφιακός αναλφαβητισμός των εκπαιδευτικών, πολλών παιδιών και γονέων στην συγκεκριμένη πλατφόρμα τηλεκπαίδευσης, οι οδηγίες της οποίας διατίθενται μόνο στην αγγλική γλώσσα
- Στις μικρότερες ηλικίες, το βάρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας το επωμίστηκαν οι γονείς, οι οποίοι θα έπρεπε να είναι συνεχώς συμπαραστάτες στον χειρισμό της πλατφόρμας αλλά και στην διαχείριση της συγκέντρωσης των μαθητών, την στιγμή που και οι ίδιοι πιθανώς θα έπρεπε να εργάζονται ή να τηλε-εργάζονται.
- Η μαθησιακή διαδικασία επιβραδύνθηκε όσον αφορά στην κάλυψη της ύλης και η σχέση εκπαιδευτικών και μαθητών αποκόπηκε σχεδόν ολοκληρωτικά.
- Οι συνέπειες από την πολύωρη έκθεση των παιδιών μας στις ηλεκτρονικές συσκευές και την ακτινοβολία που εκπέμπουν, καθώς και τα σοβαρά μυοσκελετικά προβλήματα που μπορούν να προκύψουν από την πολύωρη καθιστική στάση (σύμφωνα με επίσημους ιατρικούς φορείς).
- Ο πολύωρος εγκλεισμός των μικρών παιδιών και των ενεργητικών εφήβων σε συνδυασμό με τα παραπάνω που αποτελεί μια ωρολογιακή βόμβα στην ψυχική τους υγεία.
- Η εφαρμογή της τηλεκαπαίδευσης στα σχολεία που επέβαλε και την αναποτελεσματική τηλεκπαίδευση και στα φροντιστήρια άρα και περισσότερη έκθεση στην ακτινοβολία και την ΜΗ κάλυψη της ύλης.
Τα παιδιά μας βιώνουν αυτή την στιγμή ασύλληπτες καταστάσεις άγχους, εγκλεισμού, στέρησης της σωματικής και κοινωνικής τους ελευθερίας (μάσκα, μη ελεύθερη μετακίνηση), φτώχειας στην πλειοψηφία τους λόγω του παρατεταμένου lockdown και το Υπουργείο Παιδείας, σαν να μην συμβαίνει τίποτα, επιβάλλει την αξιολόγηση μαθητών, γυμνασίου και λυκείου, σε καθεστώς τηλε-εκπαίδευσης.
Η τηλε-αξιολόγηση δεν μπορεί να προχωρήσει από την στιγμή που δεν υπάρχει ΙΣΟΤΙΜΗ συμμετοχή όλων των μαθητών στην εκπαιδευτική διαδικασία και ενώ αμφισβητείται ευθέως η αποτελεσματικότητα και η φερεγγυότητά της.
Όχι μόνο το Υπουργείο εμμένει στην τηλε-αξιολόγηση, αλλά απαιτεί και στις προαγωγικές εξετάσεις να εφαρμόσει τον θεσμό της Τράπεζας Θεμάτων (μέσω της τηλε-εξέτασης και αυτόν;;;). Έναν θεσμό που απορρίφθηκε αμέσως μετά την 1η εφαρμογή του (2015) ακόμη και υπό κανονικές συνθήκες λόγω του πρόχειρου και μη αξιοκρατικού χαρακτήρα του (κλήρωση θεμάτων για κάθε σχολείο) και την μετατροπή του Λυκείου σε εξεταστικό κέντρο. Πόσο μάλλον στις παρούσες συνθήκες;;;;
Για όλους τους παραπάνω λόγους
Η ένωση γονέων νομού Λευκάδας ζητά:
- Το ασφαλές άνοιγμα των σχολείων σε όλες τις βαθμίδες (μικρότερος αριθμός μαθητών στις τάξεις).
- Την μείωση της εξεταστέας ύλης στα γυμνάσια και λύκεια εφόσον υπάρξουν δια ζώσης εξετάσεις.
- Την μείωση της εξεταστέας ύλης της Γ΄Λυκείου για τα μαθήματα των πανελληνίων εξετάσεων για τα τουλάχιστον επόμενα δύο χρόνια, καθόσον από το Σχολικό έτος 2019-2020, 2020-2021 η ύλη που θα θεωρείται διδαγμένη για τα καίρια μαθήματα (Μαθηματικά, Φυσική, Χημεία, Λογοτεχνία Γλώσσα, Αρχαία) είναι σε απόλυτη συνάρτηση με τα προηγούμενα έτη και δεν έχει ολοκληρωθεί ούτε στο ελάχιστο και ούτε είναι δυνατόν να μπορέσει να καλυφθεί του χρόνου, ακόμα και αν οι μαθητές μετατραπούν σε άλογα κούρσας.
- Άρνηση των γονιών όλων των βαθμίδων να παραλάβουν βαθμούς που προήλθαν από τηλε-αξιολόγηση, έτσι ώστε να αντιδράσουμε στην “νομιμοποίηση” της τηλεκπαίδευσης ως διαδικασία που μπορεί να έχει μετρήσιμα αποτελέσματα.