Συνέντευξη της περιφερειάρχη Ι. Ν. Ρόδης Κράτσα

Συνέντευξη της περιφερειάρχη Ρόδης Κράτσα

Κοινή συνέντευξη τύπου εφ΄ όλης της ύλης της περιφερειάρχη Ι.Ν. κας Ρόδης Κράτσα και του αντιπεριφερειάρχη ΠΕ Λευκάδας κ. Ανδρέα Κτενά

Γράφει ο ΝΙΚΟΣ ΓΑΖΗΣ

Στην Λευκάδα βρέθηκε  με την ευκαιρία της Εορτής της Φανερωμένης η περιφερειάρχης Ιονίων Νήσων  κα Ρόδη Κράτσα, όπου την Τρίτη 9-6-20 παρεχώρησε- μαζί με τον αντιπεριφερειάρχη κ. Ανδρέα Κτενά- συνέντευξη Τύπου στα τοπικά ΜΜΕ εφ΄ όλης της ύλης.

Τι είπε για τις υπηρεσίες  

Αρχικά η περιφερειάρχης έκανε μια γενική ενημέρωση για τις επαφές που είχε με τις τοπικές υπηρεσίες, ξεκινώντας απ΄ την Αστυνομική Διεύθυνση Λευκάδας στην οποία λύθηκαν πολλά προβλήματα, όπως είπε, αφού παρέλαβε αυτές τις ημέρες εννιά καινούργια οχήματα και υπηρεσιακό εξοπλισμό, μετά την επιτυχή ολοκλήρωση μέσω  ΕΣΠΑ ενός  προγράμματος  που είχε ξεκινήσει από το 2017. Άριστες είναι και οι εντυπώσεις της από την Πυροσβεστική Υπηρεσία Λευκάδας, η οποία  ανταποκρίνεται επιτυχώς και με επάρκεια στην αποστολή της, παρότι η περιοχή ευθύνης της, εκτός απ΄ τα νησιά του νομού μας, είναι και για ένα μεγάλο κομμάτι της Ακαρνανίας μέχρι τον Αστακό. Πρόσθεσε όμως, πως για να υπάρξει καλή αντιπυρική θωράκιση στις υπέροχες παραλίες του νησιού μας, θα  πρέπει να δημιουργηθούν οι απαραίτητες προσβάσεις προς αυτές.

Για την Βασιλική

Για την προβλήτα του Φέρυ-μπόουτ με Κεφαλλονιά στο λιμάνι της Βασιλικής, διέψευσε αυτούς  που  διαδίδουν, πως τάχα η Περιφέρεια Ι.Ν. συντάσσεται με κάποια συμφέροντα που δεν θέλουν να γίνει, πλην όμως ξεκαθάρισε ότι επέλεξε να προχωρήσει με νόμιμες διαδικασίες, ώστε να μην υπάρξουν εμπλοκές στην συνέχεια. Το έργο το θεωρούμε απαραίτητο για τα νησιά μας δήλωσε, το θέλουμε και θα το κάνουμε. Για το σχολείο της Βασιλικής και για τις αίθουσες διδασκαλίας σε κοντέηνερ, δήλωσε πως είναι εντελώς απαράδεκτο να συνεχίζεται αυτή η εκκρεμότητα από το 2015. Και δεσμεύτηκε πως πολύ γρήγορα το σχολείο θα αποκατασταθεί και τα κοντέηνερ θα φύγουν από εκεί.

Για τον κορωνοϊό και το Νοσοκομείο

Σχετικά με την κρίση στην αγορά εξ αιτίας του κορωνοϊού, είπε πως είχε την ευκαιρία να μιλήσει με καταστηματάρχες και να διαπιστώσει από πολύ κοντά τα προβλήματα και τους προβληματισμούς τους. «Έχουμε ήδη υποβάλλει στο υπουργείο Ανάπτυξης ένα πρόγραμμα για να υποστηριχθούν οι επαγγελματίες για τον κορωνοϊό.  Διαθέσαμε 24 εκατομμύρια μέσω του υπουργείου για την στήριξη των επιχειρήσεων. Πρόσφατα εντάξαμε σε πρόγραμμα ενίσχυσης 400 επιχειρήσεις των Ιόνιων Νησιών, εκ των οποίων οι 100 είναι επιχειρήσεις   της Λευκάδας.

Με την υπεύθυνη συμπεριφορά μας στην πανδημία δείξαμε πως είμαστε μια ασφαλής περιοχή, χωρίς διενέξεις. Αυτό πρέπει τώρα να το επεκτείνουμε και με την ενίσχυση των υπηρεσιών Υγείας, να αποκτήσουμε την ταυτότητα της ασφαλούς της ασφαλούς περιοχής. Το Νοσοκομείο της Λευκάδας είναι το καλύτερο σε σύγκριση με αυτά των άλλων νησιών, εν τούτοις έχει ακόμα ελλείψεις σε ιατρικό και άλλο προσωπικό, σε εξοπλισμό όπως είναι αυτές του τμήματος τεχνητού νεφρού και που πρέπει να συμπληρωθούν καθώς και η λειτουργία της ΜΕΘ. Επίσης κάνουμε μεγάλες προσπάθειες ώστε το εδώ Νοσοκομείο    να γίνει ελκυστικό για τους γιατρούς, ώστε να έρχονται και να παραμένουν στην Λευκάδα.

Ο υπουργός Αθλητισμού κ. Αυγενάκης με διαβεβαίωσε ότι θα ανταποκριθεί στο αίτημα του αντιπεριφερειάρχη κ. Κτενά και θα παραχωρήσει ένα οικόπεδο εδώ δίπλα για σύγχρονες αθλητικές εγκαταστάσεις. Δεν θα πω όμως τίποτε περισσότερο γι αυτό, μέχρι να μπουν οι σχετικές υπογραφές.

Οι ερωτήσεις

Στην συνέχεια μπήκαμε στην διαδικασία των ερωτήσεων – απαντήσεων, από τις οποίες παραθέτουμε αυτές που κατά την άποψή μας παρουσιάζουν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον:

Α. Για το ΕΣΠΑ 2014-2020

Η πρώτη ερώτηση -που έγινε απ΄ τον υπογράφοντα- απ΄ αυτές, ήταν κατά πόσο είναι σωστή η αίσθησή μας, ότι τελευταία η Περιφέρεια Ιονίων Νήσων έχει «ανοίξει στροφές» προσπαθώντας να εντάξει όσα περισσότερα έργα μπορεί στο ΕΣΠΑ 2014-2020.

Η περιφερειάρχης επιβεβαίωσε ότι αυτό ακριβώς συμβαίνει. Θύμισε πως το συγκεκριμένο ΕΣΠΑ λήγει στο τέλος της χρονιάς που διανύουμε, «μόλις αύριο», όπως χαρακτηριστικά είπε και ότι όντως γίνονται τεράστιες προσπάθειες προς αυτή την κατεύθυνση.

Εκτός απ΄ τον χρόνο όμως, που είναι όντως πιεστικός, είπε, έχουμε να παλέψουμε με την τεράστια γραφειοκρατία που είναι πάντα εκεί, αλλά και με τις μεγάλες ελλείψεις στην ίδια την Περιφέρεια.  Γνωρίζετε πως η Περιφέρεια Ι.Ν. δεν έχει Λογιστήριο, ούτε οικονομολόγους ; Ότι δεν έχει Νομική Υπηρεσία κι ότι σε ολόκληρη την Περιφέρεια υπάρχουν δυο δικηγόροι όλοι κι όλοι, ένας στην  Λευκάδα κι ένας στην Κεφαλονιά!  Υπάρχουν απλήρωτοι λογαριασμοί από το 2017. Τώρα ξεκινάει το διπλογραφικό. Τι σας λέει μια Περιφέρεια χωρίς διπλογραφικό; Καταλαβαίνετε πως δεν θέλουμε να γκρινιάζουμε, ούτε να κοιτάζουμε πίσω αλλά…

Β. Για την θαλάσσια σύνδεση των νησιών

FORTSA LEFKADA: Φέτος είναι η τρίτη κατά σειρά χρονιά που υπάρχει η  δια θαλάσσης σύνδεση των νησιών της ΠΙΝ και επιβεβαιώθηκε  αυτό που εμείς οι σχετικοί με το αντικείμενο γνωρίζαμε απ΄ την αρχή: Ότι  τα χαρακτηριστικά του συγκεκριμένου πλοίου δεν  είναι αυτά που απαιτούν οι συνθήκες και οι ανάγκες των νησιών της Περιφέρειας. Γι αυτό και η διακίνηση επιβατών κατά τις δυο πρώτες χρονιές ήταν απογοητευτική. Θα ήταν εξωπραγματικό άλλωστε να αποφασίσει κάποιος να ταξιδεύει ολόκληρη την ημέρα στη θάλασσα για να πάει απ΄ την Κέρκυρα στη Ζάκυνθο ή το αντίστροφο… Χώρια που το συγκεκριμένο δρομολόγιο αφήνει απ΄έξω  τα δυο νησιά της Λευκάδας, τον Κάλαμο και του Καστό, ενώ αρχικά είχε αφήσει έξω και το Μεγανήσι , το οποίο μπήκε εκ των υστέρων και κυριολεκτικά «απ΄ το παράθυρο». Αυτό λοιπόν που εκ πρώτης όψεως χρειάζεται,  είναι ένα υδροπτέρυγο (φλάϊν ντόλφιν), ώστε να μπορεί να κάνει ολόκληρο το ταξίδι Κέρκυρα-Ζάκυνθο-Κέρκυρα στην ίδια μέρα. Αν μάλιστα  υπήρχε κι ένα δεύτερο ίδιο σκάφος, που να το κάνει το δρομολόγιο αντίστροφα -με αφετηρία την Ζάκυνθο- τότε θα μιλούσαμε για  το ιδανικό… Τώρα, αποδίδουμε  την ακατάλληλη επιδοτούμενη δρομολόγηση σε  άγνοια του αντικειμένου από αυτούς που το αποφάσισαν, για να μην σκεφθούμε την φωτογραφική περίπτωση,  που ίσως δεν αποκλείεται στις συγκοινωνίες… Εν κατακλείδιι βλέποντας την νέα οργάνωση που επιχειρείτε στην περιφέρεια,  με την σύσταση συμβουλευτικών συμβουλίων  και επιτροπών από κατά τεκμήριο σχετικούς, δεν περίμενα πως θα συνεχίζονταν και φέτος τα δρομολόγια του συγκεκριμένου πλοίου. Εν τούτοις  το ξαναβλέπουμε σε δράση, όπου μάλιστα λόγω και του κορωνοϊού,  ανεβοκατεβαίνει στα νησιά κυριολεκτικά κενό επιβατών. Και ερωτώ: Υπάρχουν σκέψεις να αλλάξει στο μέλλον αυτή η κατάσταση; Και μιλάμε για του χρόνου βέβαια, γιατί φέτος όπως όλοι αντιλαμβανόμαστε, είναι πλέον αργά για μεγάλες αλλαγές…

ΡΟΔΗ ΚΡΑΤΣΑ:  Έχετε δίκιο, έτσι είναι. Έχω τις επιστολές όλων των αντιπεριφερειαρχών και τις συνοδευτικές δικές μου προς τον υπουργό. Είμαστε η μοναδική νησιωτική περιφέρεια που δεν έχουμε διασύνδεση των νησιών μεταξύ τους. Δείτε πόσο εύκολα κυκλοφορούν οι περιφερειακοί σύμβουλοι και οι περιφερειακοί υπηρεσιακοί παράγοντες στο Αιγαίο Βόρειο και Νότιο. Εμείς έχουμε μεγάλο μειονέκτημα.

Ξεκινήσαμε λοιπόν την συζήτηση με το υπουργείο. Είπαμε να αναζητηθεί ένα φέρυ-μπόουτ με τις κατάλληλες προδιαγραφές που θα κάνει το Κέρκυρα-Ζάκυνθο. Καταλήξαμε πως ένα τέτοιο συμβατικό φέρυ-μπόουτ δεν θα μπορέσει να εξυπηρετήσει, διότι θα είναι αργό και οι πολίτες προτιμούν να πάνε ένα μέρος με τα υπάρχοντα φέρυ-μπόουτ και το άλλο με το αυτοκίνητο.

Κάνουμε δεύτερο διάβημα και λέμε να προκηρυχθεί με μια ανάλογη επιδότηση για ένα πολύ πιο σύγχρονο και γρήγορο σκάφος, ένα καταμαράν που θα παίρνει κι αυτοκίνητα, για να έχει και εμπορικό ενδιαφέρον. Βέβαια, το ευτύχημα είναι ότι η κυβέρνηση ανακαλύπτει ότι και σε άλλες περιοχές δεν γίνονται επενδύσεις στα κατάλληλα πλοία. Διότι δεν μπορεί ο άλλος κάθε χρόνο που πρέπει να ανανεώνει τη σύμβαση να κάνει μια μεγάλη επένδυση όπως θα ήταν ένα καταμαράν που να κάνει Κέρκυρα-Ζάκυνθο και πάλι απ΄ την αρχή. Έτσι σκέφτεται να κάνει σύμβαση για 5 χρόνια έστω και μέχρι 10 χρόνια, ώστε να δώσει κίνητρα στους ιδιώτες να επενδύσουν σε ένα τέτοιο πλοίο.

Για να είμαι ειλικρινής με τον κορωνοϊό την άφησα αυτή την υπόθεση. Δεν ξέρω αν έχει αλλάξει κάτι, αν αλλάζει κάτι από το υπουργείο. Ο ιδιοκτήτης του AZIMUT μάλιστα νόμισε ότι εμείς δεν θέλουμε το πλοίο του και ότι στη θέση του ζητάμε κάτι άλλο. Δεν ζητάμε κάτι άλλο. Ζητάμε κάτι που θα είναι σύγχρονο, που θα είναι ταχύ, που θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες της περιοχής. Μάλιστα ζητήσαμε από το υπουργείο και την Γ.Γ. της νησιωτικής πολιτικής να εκπονήσει το υπουργείο την σχετική μελέτη σκοπιμότητας. Εμείς δεν μπορούμε να γνωρίζουμε ποιο πλοίο απαιτεί η περιοχή μας. Εμείς διατυπώνουμε το αίτημα. Παρακολουθούμε την πολιτική της χώρας. Μας είπαν ότι ο πρωθυπουργός θέλει το 21-27 ΕΣΠΑ να έχει έντονο το στοιχείο της νησιωτικότητας. Και τους λέμε, σ΄ αυτό το πλαίσιο, κάντε μια μελέτη σκοπιμότητας,  να δούμε ποιο πλοίο χρειάζεται και να βγούμε στην αγορά να πούμε «αυτό το πλοίο εμείς θέλουμε να βρούμε, ποιος το έχει και αν δεν υπάρχει, ποιος μπορεί να το κατασκευάσει;» Αλλά αυτό χρειάζεται και μια ανάλογη επιδότηση απ΄ την κυβέρνηση.

Να ξέρετε λοιπόν ότι το θέμα μας πονάει και παράλληλα πιστεύουμε ότι με τα υδροπλάνα θα αλλάξει  μορφή η περιοχή μας. Χρειάζεται πραγματικά ψυχή για να ταξιδεύουν στη Ζάκυνθο, ακόμα και στην Κεφαλονιά. Εγώ είδα στον εαυτό μου πόσο ανάλαφρα κι εύκολη νιώθω  την μετακίνησή μου να έρθω στη Λευκάδα, απλά και μόνο γιατί περνάω μόνο με ένα φέρυ μπόουτ κι όχι με δυο! Λοιπόν είναι στους σχεδιασμούς μας , ζητάμε την στήριξη απ΄ το υπουργείο να κάνει την μελέτη σκοπιμότητας για να βρεθεί το κατάλληλο πλοίο.

Για τα υδροπλάνα και τον κ. Γαλιατσάτο

Στην ερώτηση που ακριβώς βρίσκεται το θέμα με τα υδροπλάνα η κα Κράτσα απάντησε

ΡΟΔΗ ΚΡΑΤΣΑ: Τα υδροπλάνα ήταν μια υπόθεση μόνο στα λόγια και σε μια μεγάλη ανακολουθία ενεργειών με μεγάλη αναποτελεσματικότητα. Εμείς θέλουμε πραγματικά να καταλήξουμε στο να έρθουν υδροπλάνα διότι οι συνθήκες που έχουμε στην περιοχή μας και που τις αναλύσαμε προηγουμένως, χρειάζεται ένα μεγάλο σπρώξιμο, για να αισθανθούμε ότι έχουμε ένα εργαλείο που δίνει τη δυνατότητα να συνδεθούν το ένα νησί με το άλλο. Και να συνδεθούν και τα μικρά νησιά μας. Τα μικρά νησιά δεν θέλουμε να ζητάνε ελεημοσύνη. Θέλουμε να είναι και τα δυο νησιά εδώ και τα Διαπόντια πάνω στην Κέρκυρα, να είναι στοιχεία της αλυσίδας της αναπτυξιακής.

Έτσι τρέξαμε γρήγορα και είπαμε πως η κυβέρνηση έπρεπε να είναι ο πιλότος. Και το υπουργείο Μεταφορών αλλά και το υπουργείο Ανάπτυξης έκαναν μια σύμβαση με την ΔΕΠΑΝ που είναι μια μη κερδοσκοπική εταιρεία αναπτυξιακή της Ένωσης Δήμων και περιμένουμε τώρα να υπογράψουμε μεταξύ μας για να τρέξουμε την διαδικασία της δανειοδότησης κ.λ.π.

Δυστυχώς, ο κ. Γαλιατσάτος ο οποίος δεν πιστεύει στην λειτουργία των υδροπλάνων, όπως δεν πιστεύει και σε οτιδήποτε αναπτυξιακό ξεκινάμε, προσπαθεί συστηματικά να παρακωλύει τα έργα. Το ίδιο έγινε πρόσφατα που υπογράψαμε μια προκαταρτική σύμβαση με το υπουργείο Υποδομών, παρουσία του κ. Καραμανλή, για 30 εκατομμύρια για οδική ασφάλεια στα νησιά μας. Γύρω στα 4 εκατομμύρια απ΄ αυτά θα αναλογούν στη Λευκάδα. Ε, κι εκεί ο κ. Γαλιατσάτος προσπάθησε να βρει τα προσκόμματα για να αναχαιτίσει αυτή την προσπάθεια και την πορεία. Και σήμερα, με μια νομικίστικη  και άνευ σημασίας δικαιολογία έχει κάνει μια προσφυγή στην αποκεντρωμένη Διοίκηση και καθυστερεί την υπογραφή της προγραμματικής αυτής σύμβασης. Παράλληλα η ΔΕΠΑΝ έχει προχωρήσει αρκετά τα πράγματα για την δανειοδότηση και συνεπώς είναι απαράδεκτο να μην σταθεί κι αυτός αρωγός σ΄ αυτήν την προσπάθεια.

Ο κ. Γαλιατσάτος λοιπόν αναζητεί προσκόμματα  και καθυστερεί την υπόθεση αντί να είναι μαζί μας. Και είναι χαρακτηριστική η τροχοπέδη που προσπαθεί να βάλει, σε κάθε μεγάλο έργο της Περιφέρειάς μας. Το ζήσαμε με το οδικό δίκτυο, το ζούμε με τα υδατοδρόμια, και το ζούμε με τα κέντρα Υγείας, ένα έργο που θα ξεπεράσει τα 10 εκατομμύρια από το ΕΣΠΑ! Ζούμε κι εκεί την προσπάθεια του κ. Γαλιατσάτου  να ανατρέψει την κατάσταση.

Εν πάση περιπτώσει εμείς θα προχωρήσουμε διότι η λογική και οι ανάγκες είναι πάνω από τα τερτίπια του.

Σας ευχαριστώ πολύ…

(Σημείωση Σύνταξης: Στο σημείο αυτό  αποχώρησε η κα Ρ. Κράτσα, καθότι ήταν σε κλήση αναμονής τηλεοπτικής σύνδεσης με την ΕΡΤ, οπότε η συνέντευξη συνεχίστηκε με τον αντιπεριφερειάρχη της ΠΕ Λευκάδας κ. Α. Κτενά. Η συνέχειά της, που ήταν εξ ίσου ενδιαφέρουσα, θα δημοσιευτεί σε επόμενή μας ανάρτηση).

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *