Στην Επιτρ. Οδικής Ασφάλειας οι προτάσεις του βουλευτή

Στην Επιτρ. Οδικής Ασφάλειας οι προτάσεις του βουλευτή

ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ Ι. ΚΑΒΒΑΔΑΣ

Βουλευτής Ν. Λευκάδας – ΝΕΑ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ

 

 

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

 

Αθήνα 30 Οκτωβρίου 2018

 

Οι προτάσεις του βουλευτή Λευκάδας Θανάση Καββαδά για την αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας στη Λευκάδα και τα Ιόνια Νησιά μπαίνουν στην Έκθεση της Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας της Βουλής

 

Στην ειδική έκθεση της Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας της Βουλής θα ενσωματωθούν οι προτάσεις του βουλευτή Λευκάδας, Θανάση Καββαδά, για την αναβάθμιση της οδικής ασφάλειας στα Ιόνια Νησιά, ύστερα από την υπερψήφισή τους από τα μέλη της Επιτροπής σε ειδική συνεδρίαση που πραγματοποιήθηκε την Τρίτη, 16 Οκτωβρίου 2018.

Ειδικότερα, η γραπτή εισήγηση του βουλευτή Λευκάδας με τίτλο: «Ενημέρωση, δράσεις, εμπειρίες και προτάσεις για τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας στα νησιά του Ιονίου Πελάγους: Η περίπτωση του νομού Λευκάδας», υπερψηφίστηκε από τα μέλη της Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας της Βουλής και θα είναι μια από τις συνολικά έξι (6) εισηγήσεις βουλευτών από όλες τις παρατάξεις οι οποίες και θα αποτελέσουν την Έκθεση της Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας.

Για να δείτε την εισήγηση του κ. Καββαδά πατήστε εδώ

*****

Ενημέρωση, δράσεις, εμπειρίες και προτάσεις, για τη βελτίωση της Οδικής Ασφάλειας στα νησιά του Ιονίου πελάγους: η περίπτωση του νομού Λευκάδας

 

Αθανάσιος Ι. Καββαδάς, Βουλευτής Ν. Λευκάδας

 

Η αναβάθμιση της Οδικής Ασφάλειας στη χώρα μας και η μείωση των ατυχημάτων αποτελούν σημαντικές προτεραιότητες. Δυστυχώς, τα στοιχεία παραμένουν απογοητευτικά, καθώς τα τελευταία χρόνια έχουν χάσει τη ζωή τους 11.000 άνθρωποι σε τροχαία και η χώρα μας πληρώνει ακόμα και σήμερα έναν βαρύ φόρο αίματος. Μάλιστα, τα στοιχεία είναι εξίσου σοκαριστικά όσον αφορά στα παιδιά. Κάθε χρόνο χάνουν τη ζωή τους περίπου 30 παιδιά ηλικίας 0-14 ετών, η πλειονότητα των οποίων είναι επιβάτες, 39 έφηβοι ηλικίας 15-17 ετών και 186 νεαροί ηλικίας 18-24 ετών. Αυτό σημαίνει ότι στη χώρα μας περίπου 1 στους 5 νεκρούς είναι παιδιά και νέοι έως 24 ετών.

 

Ευθύνη για αυτό έχει βέβαια η συμπεριφορά των οδηγών, η μη λήψη μέτρων ασφαλείας όπως η χρήση ζώνης και κράνους, αλλά και η έλλειψη οδηγικής παιδείας. Ωστόσο, εξίσου σημαντικός παράγοντας πρόκλησης ατυχημάτων είναι βεβαίως και η έλλειψη σύγχρονων, ασφαλών οδικών υποδομών. Επομένως, η αναβάθμιση των οδικών υποδομών πρέπει να αποτελεί εξίσου σημαντική προτεραιότητα, καθώς αναμφισβήτητα συνδέεται με την οδική ασφάλεια.

 

Όσον αφορά στην Περιφέρεια Ιονίων Νήσων, η πραγματικότητα είναι ότι όλα τα νησιά του Ιονίου αντιμετωπίζουν παρόμοια προβλήματα με τους δρόμους τους. Όλα τα νησιά έχουν ένα οδικό δίκτυο πεπαλαιωμένο, με κακή ποιότητα ασφάλτου, με ελλιπή οριζόντια και κάθετη σήμανση, ενώ σε πολλά σημεία τα προστατευτικά κιγκλιδώματα δεν παρέχουν ασφάλεια σε επικίνδυνα σημεία, ειδικά σε στροφές και γκρεμούς.

Γενικότερα, το οδικό δίκτυο της Περιφέρειας Ιονίων Νήσων καλείται κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, λόγω του τουρισμού, να ανταποκριθεί σε ανάγκες μεγαλύτερες των δυνατοτήτων του, με δεδομένο ότι οι δρόμοι αυτοί σχεδιάστηκαν σε μια άλλη εποχή, όταν καλούνταν να εξυπηρετήσουν άλλες ανάγκες, όταν ο τουρισμός έκανε τα πρώτα του βήματα και όταν οι ίδιοι οι κάτοικοι δεν είχαν στην κατοχή τους τόσα αυτοκίνητα.

Αντίστοιχα, πεπαλαιωμένες οδικές υποδομές έχει και η Λευκάδα, που δεν μπορούν να ανταποκριθούν στις σύγχρονες απαιτήσεις. Τα υπάρχοντα προβλήματα των δρόμων του νησιού μου, αλλά και την επικινδυνότητά τους επιβεβαιώνει και η σχετική μελέτη του Πολυτεχνείου Κρήτης. Σύμφωνα με αυτήν, το οδικό δίκτυο της Λευκάδας είναι πρώτο σε επικινδυνότητα, όχι μόνο στα Ιόνια νησιά, αλλά σε ολόκληρη την Ελλάδα. Και μάλιστα για δεύτερη συνεχή χρονιά.

Η πραγματικότητα είναι ότι όντως, στο νησί μας έχουμε ένα σαθρό, ένα πεπαλαιωμένο οδικό δίκτυο, ανασφαλές και επικίνδυνο, το οποίο, είτε μετά από σεισμούς, είτε μετά από έντονες βροχοπτώσεις, γίνεται ακόμα πιο επικίνδυνο και πιο δύσκολο σε όλα τα επίπεδα, ώστε δημιουργούνται επιπλέον προβλήματα στις μετακινήσεις κατοίκων και επισκεπτών, που πολλές φορές χρειάζονται διπλάσιο χρόνο για να φτάσουν με ασφάλεια στον προορισμό τους.

Το ζήτημα με τους δρόμους στη Λευκάδα είναι ότι τα προβλήματα συνεχώς αυξάνονται. Ενδεικτικά της έκτασης και έντασης των προβλημάτων σημειώνω ότι  από το σεισμό του 2015 δεν έχουν ακόμα αποκατασταθεί τα προβλήματα που προέκυψαν στους δρόμους που οδηγούν στις διάσημες παραλίες του νησιού, τους Εγκρεμνούς και τον Γιαλό, ενώ, ακόμα χειρότερα, στο δρόμο της Λαγκάδας που συνδέει 12 χωριά της ορεινής Λευκάδας με τις παραλίες και τους οικισμούς της βορειοδυτικής πλευράς του νησιού  τα έργα δεν έχουν καν ξεκινήσει.

Σε αυτά τα προβλήματα προστέθηκαν και αυτά που προέκυψαν εφέτος από έντονες βροχοπτώσεις, που προκάλεσαν κατολισθήσεις και ζημιές στους δρόμους της Βορειοδυτικής Λευκάδας, όπως:

– του δρόμου της Απόλπαινας που οδηγεί στη γνωστή παραλία Κάθισμα και σε πολλά χωριά,

– του δρόμου από το Περιγιάλι προς το χωριό Πλατύστομα,

– του δρόμου από Πηγαδησάνους προς Καρυά, στη θέση «Λαγκάδα» και

– του δρόμου από Τσουκαλάδες προς Άγιο Νικήτα.

 

Το ζήτημα είναι ότι κάθε καταστροφή του δρόμου, από όπου και αν προέρχεται, δεν πρέπει να αντιμετωπίζεται με προσωρινές λύσεις και  μπαλώματα 20-30 μέτρων, και να περιμένουμε την επόμενη καταστροφή.

Είναι φανερό ότι αυτή η κατάσταση θα πρέπει να αντιμετωπιστεί ολοκληρωμένα, να δοθούν λύσεις που θα  μειώνουν τους κινδύνους νέων αντίστοιχων προβλημάτων και που θα στοχεύουν σε ένα ασφαλές οδικό δίκτυο στη Λευκάδα.

Αυτό που εκτιμώ ότι πρέπει να γίνει είναι να υπάρξει ένα ολοκληρωμένο σχέδιο αναβάθμισης του οδικού δικτύου του νησιού, έτσι ώστε αυτό να μην καταρρέει κάθε φορά ο ένας δρόμος μετά τον άλλο.

Προτείνω λοιπόν αρχικά να εντοπιστούν και να καταγραφούν όλα τα σημαντικά προβλήματα του οδικού δικτύου, όχι μόνο στη Λευκάδα αλλά σε όλα τα νησιά του Ιονίου και να ιεραρχηθούν οι αναγκαίες παρεμβάσεις, για να έχουμε ένα ασφαλές οδικό δίκτυο. Εκτιμώ επίσης ότι θα πρέπει να υπάρξει:

– νέα χάραξη στα σημεία όπου χρειάζεται,

-στα επικίνδυνα σημεία να υπάρξει πρόβλεψη για προληπτικά μέτρα προστασίας,

– νέα διαγράμμιση,

-σωστή σήμανση,

-αντικατάσταση τάπητα στα σημεία που πρέπει και

-έργα πρόβλεψης για προστασία από κατολισθήσεις ή υποχώρηση του σαθρού εδάφους.

Είναι αδιανόητο εν έτη 2018 να έχουμε ένα οδικό δίκτυο τρόμου, και κάθε φορά μετά από βροχοπτώσεις ή σεισμούς να ψάχνουμε για πρόσκαιρες λύσεις, οι οποίες μάλιστα λύσεις καθυστερούν. Και οι καθυστερήσεις αυτές έχουν κόστος στην Λευκάδα, και σε όλα τα νησιά του Ιονίου, έχουν κόστος στον τουρισμό μας  και στην οικονομία μας.

Δεν μπορεί το νησί της Λευκάδας, που ζει από τον τουρισμό, να μην υποστηρίζεται από τις οδικές υποδομές του. Δεν γίνεται να μην έχει δρόμους που να μπορεί να μετακινηθεί με ασφάλεια ο επισκέπτης, να μην έχει ασφαλή και καλή πρόσβαση στις διάσημες παραλίες της, να μην έχει υποδομές που να μπορούν να στηρίξουν ανταγωνιστικά το τουριστικό της προϊόν.

Διαφορετικά δεν μπορούμε να μιλάμε για οδική ασφάλεια στο νησί της Λευκάδας και τα άλλα νησιά του Ιονίου.

Από κει και πέρα, υπάρχει μια ουσιαστική διαφορά όσον αφορά τη Λευκάδα με τα άλλα νησιά του Ιονίου, γιατί  είναι το μοναδικό νησί που συνδέεται οδικά με την ηπειρωτική χώρα.

Επομένως, ένα άλλο μεγάλο ζήτημα είναι και το επίπεδο οδικής ασφάλειας στο δίκτυο που οδηγεί στη Λευκάδα. Έχουν γίνει βήματα αλλά δεν έχουμε φτάσει στο επιθυμητό αποτέλεσμα. Ακόμα έχουν πολλά να γίνουν για να μπορούμε να μιλάμε για σύγχρονους και ασφαλείς δρόμους.

Στο πλαίσιο της αναγκαίας συνολικής αναβάθμισης των οδικών υποδομών παραμένουν σε εκκρεμότητα δύο σημαντικά έργα που αφορούν και τη Λευκάδα και είναι επιτακτικό να ολοκληρωθούν το ταχύτερο δυνατόν.

Το ένα είναι το έργο του οδικού άξονα Αμβρακία – Άκτιο όπου εντάσσεται και το έργο της παράκαμψης της Αμφιλοχίας και το άλλο η οδική σύνδεση Λευκάδας- Βόνιτσας και Ακτίου-Αγίου Νικολάου.

Όσο η ολοκλήρωση των έργων καθυστερεί, όσο οι άξονες αυτοί παραμένουν σε εκκρεμότητα, δεν μπορούμε να μιλάμε για ασφαλή πρόσβαση στο νησί της Λευκάδας και δημιουργία ασφαλών οδικών υποδομών. Δεν μπορούμε να μιλάμε για ταχύτερη τοπική ανάπτυξη στο νησί. Και αυτό γιατί εκτιμώ ότι οι σύγχρονες οδικές υποδομές, η ασφαλής πρόσβαση των κατοίκων και φυσικά των επισκεπτών, αποτελούν το Α και το Ω στην ανάπτυξη ενός τόπου. Πόσο μάλλον για το νησί της Λευκάδας που η σύνδεσή του με την ηπειρωτική Ελλάδα γίνεται οδικώς.

 

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *